PixHawk APM PX4 FC

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door iVolo, 16 apr 2014.

  1. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Aangezien er volgens mij nog geen thread is over de PixHawk start ik er hier maar eentje.

    Advanced Pixhawk Quadcopter Wiring Chart | ArduCopter

    Gisteren aangekregen via een Belgische shop.

    De reden van de aankoop is dat ik super tevreden ben van de APM port voor de OpenPilot REVO. Dat werkt prachtig, met meer features dan de originele FW voor de REVO. RTL, Loiter en dergelijke alsook telemetry met Nexus 7 zijn mogelijk. Ik wou dus zeker het origineel ook uitproberen dus PixHawk besteld met GPS/Compass combo en snelheidsensor voor planes.

    Eerste opmerkingen:

    + Mooi uitgevoerd met veel LEDs en mooie behuizing.
    + Geleverd met stroomsensor, SD card, power button met LED en buzzer.
    + Goede connectors.
    + FW lijkt me nu meer volwassen tegenover de eerste APM.
    + Goede PC programma's zoals MissionPlanner.
    + Goede Droidplanner app voor Android tablets.
    + Compass zit zowel op FC als op GPS module.
    + Handige Logs op SD card.

    - Grote controller, > 2x de grootte van de REVO.
    - Connectors voor ESCs staan in de lengte richting en maken het ding nog langer.
    - Gewicht veel hoger dan REVO. (ong x2.5)
    - Geen paaltje bijgeleverd voor de GPS.
    - Geen bevestigingsgaten voor FC en GPS, alles moet je kleven op foam.
    - SD card zit op lastige plaats als de FC ingebouwd zit in het frame, maar je kan ze wel uitlezen via USB in tegenstelling tot bv de AutoQuad.

    Binnenkort zou de FW gebruik kunnen maken van de dubbel uitgevoerde sensors in de PixHawk. Bij uitval zou dus in principe de waarden van de andere sensor gebruikt kunnen worden maw meer zekerheid.

    Waarschijnlijk ga ik het geheel gezien zijn afmetingen inbouwen op mijn AutoQuad frame, een Flip FPV. En dan zal de AutoQuad met GPS in de "Te Koop" afdeling belanden. Zeker een goede FC maar de collectie wordt te groot en je vliegt uiteindelijk toch enkel met de laatste aankopen.

    Foto's volgen zodra hij ingebouwd is.
     
  2. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Hierbij een vergelijking qua grootte met een OpenPilot CC3D:
    [​IMG]

    En de frame waarop hij zal komen, nu nog een AutoQuad:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2014
  3. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Reservatie 2

    [​IMG]
    Enkele foto's, met GPS en verhoogde frame zodat de kabels bovenaan de PixHawk niet meer tegen de bovenplaat duwen. Verder I2C connector geplaatst zodat er later een extra LED module op kan.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2014
  4. Peter750

    Peter750

    Lid geworden:
    1 jul 2013
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Flevoland
    Cool een pixhawk draad, ben ook over op een pixhawk na mijn APM, heb wel wat start problemen gehad met afro esc's die uit sync raakte na upgrade van APM naar pixhawk, dit opgelost door de afro 30a esc's te vervangen door esc32 controllers, nu draait/vliegt hij super.
    Nu nog firmware 3.2 en dan weer een werkende RSSI en alle verdere updates,
    Mijn setup, flip FPV ezuhf esc32 pixhawk met 3dr gps
     
  5. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Leuk, kunnen we ervaringen uitwisselen! Ik las ook op RCG over de problemen met verschillende soorten ESCs, mijne zijn simonK geflashte 20A, geen idee meer welk merk.

    Staat jouw PixHawk op de bijgeleverde foam gemonteerd, die lijkt me nogal zacht niet?

    Gisteren nog automatische Flip's gemaakt met de REVO, ging prima.
     
  6. Peter750

    Peter750

    Lid geworden:
    1 jul 2013
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Flevoland
    Hi,

    Mijn pixhawk heb ik met rctimer 3m plakkers gedaan, is iets steviger rubber dan die bij de pixhawk bijgeleverd was, de pixhawk rubberen plakkers heb ik gebruikt onder mijn Mobius ;)
    Heb de pixhwak op de clean section van de flip fpv gemonteerd op de bovenste etage, dus total geen last van propwash op de baro.
    Als ik hem lager doe is althold niet stabiel.
    Laat de 3.2 en verdere firmwares met de enhancements maar doorkomen ..
     
  7. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Ik merk net dat alle 5V leidingen van de ESCs op de PixHawk doorverbonden zijn. Mijn ESCs hebben ingebouwde BECs dus ik zal de boel weer even moeten afbreken.
     
  8. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Ah, maar jij hebt dus een Flip FPV Pro frame, ik heb de eerste versie zonder clean section.

    Ik vrees vooral met de bijgeleverde foam dat de PixHawk zich schuin kan trekken door de vele kabels.
     
  9. Peter750

    Peter750

    Lid geworden:
    1 jul 2013
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Flevoland
    Gewoon van 3 esc alleen de signal aansluiten en van 1 alles drie, dus de plus min en signal, en met de power module heb je een redudante power voorziening voor de pixhawk, stopt de 5v van de pm er mee blijft je pixhawk het gewoon doen.
     
  10. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Klopt, maar ik soldeer het liefst de draadjes los aan de ESC kant. Dat is altijd terug herstelbaar en maakt dat je connectors nog met 3 pinnetjes vastzitten. Met 1 durven ze los komen zonder verdere maatregelen zoals wat lijm of zo.

    Al denk ik dat ik hier tegen mijn eigen principe ga zondigen en de Vcc uit de connectors ga halen en met krimpkous isoleren.

    Wel leuk die redundancy!
     
  11. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Vandaag maiden met de PixHawk. Ik had een filmpje opgenomen maar spijtig dat de hoek van de GoPro zo groot stond dat je haast niks ziet, dus beter filmpje volgt.

    Eerste resultaat: het vliegt maar niet geweldig goed, nog geen PIDs afgeregeld dus niet zo verwonderlijk. In GPS mode echter trekt hij helemaal weg naar links, daar is dus nog iets mis. Ik verwacht tegen vrijdag een kabeltje zodat ik de telemetrie kan aansluiten, dan zie ik al meer en is het makkelijker afregelen. Ook een paaltje voor de GPS lijkt me geen luxe, type DJI. Verder staat de PixHawk op velcro en misschien is dat niet een goed idee. Met de bijgeleverde foam is hij echter net te hoog voor montagen op een standaard Flip Frame, de kabeltjes drukken tegen de bovenplaat.

    Met de Revo en APM FW enkele rolls gemaakt, makkelijk zo met een knopje maar het verveelt natuurlijk snel. In Loiter mode duikt hij wel sterk naar beneden, lijkt me meer iets voor Stabilise.
     
  12. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Het probleem met het wegvliegen in Stabilise is opgelost, er staat een foutje in de WIKI. Bij PixHawk en external GPS/Compass moet de setting voor het compass op NONE staan en niet op Roll180. Ik heb een aanvraag gedaan om dit te verbeteren.
     
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  14. Peter750

    Peter750

    Lid geworden:
    1 jul 2013
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Flevoland
    Wiki klopt niet, rotation moet op none met de 3dr gps/compass.
    En voor de maiden eerst op stabilize, dan testen of alt hold goed werkt, dan auto tune en zal dan super straks vliegen iig bij mij ;)
    Als alt hold niet goed doet dan pixhawk etage hoger zetten zodat hij uit de prop wash zit, dat was bij mij het problem met apm en pixhawk althold
     
  15. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Ja, dat wel natuurlijk maar ik ga ervan uit dat beide met de pijl naar de voorkant van je kopter gemonteerd worden.

    Ondertussen wordt de WIKI aangepast, het moet dus NONE zijn.
     
  16. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Ik geef je zeker gelijk maar kon even niet wachten op de kabeltjes voor de telemetrie. Ondertussen zijn die er alsook een paaltje voor de GPS. Tevens is ook de MinimOSD binnen, die ik echter op de grond ga monteren en niet op de kopter zelf.

    Heb jij je GPS net boven het CG en dus je PixHawk gezet of staat hij een beetje naar achter/voor? Bij NAZA moet je de offset ingeven, hier blijkbaar niet en dan komt het voor mij net iets beter uit om hem naar achteren te zetten.
     
  17. Peter750

    Peter750

    Lid geworden:
    1 jul 2013
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb de pixhawk midden in het frame op het bovenste deck, de gps/compass en ontvanger van ezuhf helemaal achter op de quad en de fpv spul len camera en video zender voor op, zo ver mogelijk weg van de gps en ontvanger.
    En minimosd voor bij de camera om zo kort mogelijke video kabeltjes en makkelijk er bij te kunnen met de ftdi adapter voor de settings en upgrades van minimosd extra
    Zie foto voor opbouw ;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Ik las al dat de pix groot was... Maar zo op een foto... Wow wat een joekel ;)
     
  19. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Merci voor de foto. Ik ga voor ongeveer dezelfde setup, enkel wil ik eerst zien of ik de PixHawk niet tussendecks kan houden, misschien door wat af te schermen van de propwash. Ik heb wel bij de NL shop van de Flip hogere afstandsbusjes besteld, want nu komen de kabeltjes tegen de bovenplaat. Die clean opstelling lijkt me ook wel wat, misschiendan ook maar bestellen.

    Enkel plaats ik de minimOSD tussen mijn VRx en de goggles, minder kabeltjes op de flip en makkelijker te updaten. Ook kan je dan op de grond nog een opname maken zonder de OSD in beeld. Ik ga achteraan de 3DR telemetrie plaatsen, die zou de GPS niet mogen storen.
     
  20. Peter750

    Peter750

    Lid geworden:
    1 jul 2013
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Flevoland
    Hoe ga je dan de minimosd van data voorzien?
    Telemetrie middels de audio channel??

    En de grote van de pixhawk is net zo groot als de apm en inderdaad niet te vergelijken met de naze32 :)
     

Deel Deze Pagina