Plaastermal+ epoxy???

• Topicstarter Topicstarter Pjke
  • Startdatum Startdatum
P

Pjke

Guest
Weet iemand of een plaasteren mal samengaat met de epoxy harsen? Reageren die twee stoffen?
Ben van plan om een mal in plaaster te maken en daarin de epoxy met glasvezelmat te zetten.
Alle info welkom :P

Met epoxy zie ik niet onmiddelijk een probleem, is nl. niet echt agressief ofzo. Polyesterhars is op dat vlak een pak moeilijker.

Dus mij lijkt dat het wel kan ja. Zorg wel dat je mal goed droog is eerst!!

Denk dat je dan Uw plaaster wel waterdicht moet afwerken,
anders krijg je ze nooit meer los(denk ik :oops: )

groetjes

Marc

Idd zal je de gips goed moeten sealen met ofwel een lak, ofwel een was, Gips is poreus, en epoxy kan daarin trekken.

Oplosmiddelhoudende harsen (polyester) is inderdaad nog moeilijker, de styreen uit de polyester gaat in het gips, en verhindert op een later ogenblik de volledige uitharding van de polyester. Dit kan zelfs gebeuren met een coating van was.

Dus voor epoxy goed in de was of lak zetten. Bij gebruik van lak daarna natuurlijk ook weer een lossingswas, en dan zou het moeten kunnen.

Oja, zorg idd dat de mal droog is, want vocht verdikt en versnelt epoxyhars, en geeft een poreus resultaat.

Is dat niet de bedoeling van een mal? Dat ze niet uit elkaar valt?

Of bedoelt onze topic starter dat hij een plug in plaaster heeft waar hij een epoxy mal van wil trekken? Ik had verstaan dat hij een plaaster mal gewoon wil bekleden met een laagje epoxy (als afwerking dus)

Marc zei:
Denk dat je dan Uw plaaster wel waterdicht moet afwerken,
anders krijg je ze nooit meer los(denk ik :oops: )

groetjes

Marc

Ben dus echt van plan om met mijn plug
(bestaande uit isolatiemateriaal met daarover lagen plamuur en al twee lagen lak)
een negatieve mal van plaaster te maken. dan zou ik een product X in de plaasteren mal moeten doen alvorens de epoxy en de glasmatten erin te doen.

Mijn vraag is ten eerste dat de epoxy en plaaster van de mal niet reageren en ten tweede welk product dat jullie aanraden om als lossingswax te gebruiken?(dacht misschien aan vaseline?)

Je kan vershoudfolie gebruiken, als is dat redelijk lastig om strak aan te brengen, anders zou ik gewoon loswas gebruiken.

mvg Robert

Robert H. zei:
Je kan vershoudfolie gebruiken, als is dat redelijk lastig om strak aan te brengen, anders zou ik gewoon loswas gebruiken.

mvg Robert

Misschien een domme opmerking doch bij mij is het zo gelukt...
Condoom gebruiken, spant goed over de vorm en het glijmiddel werkt ineens deels als loswas... :oops:

Qali zei:
Misschien een domme opmerking doch bij mij is het zo gelukt...
Condoom gebruiken, spant goed over de vorm en het glijmiddel werkt ineens deels als loswas... :oops:

Vermits de meesten hier boten bouwen die groter dan een meter zijn.... waar haal jij condoom met die afmetingen? Ik geloof nooit dat ik een standaard condoom over mijn Ericsson krijg.....

Back