Collegae!
Mijn eerste vliegtuig: de Super 60", van Ben Buckle.
Geweldig vliegtuig; het ideale beginnersvliegtuig (zijn ook mijn bijdrage elders, bij 'geschikt eerste vliegtuig' (of iets dergelijks).
Nog één:
Ik heb destijds de vorm van de kielvlakken iets veranderd, en heb daar geen spijt van.
Motor is een .40 4t.
Heeeeel lang geleden (plm. 1990 (zie de registratie: PH-JB2, m'n 2e model ( :wink: ))) heb ik dit gebouwd: de 'Upstart'.
Schatje, niet waar?
(Dit is de enige foto die ik van hem heb (en ooit zal hebben :cry: ) dus moest deze het wel worden . . . :roll: ).
(Hé! Ik heb nu dus een scannertje, en nu komen er
toch nog meer foto's boven tafel . . . !

)
De Upstart is ooit (samen met enkele andere modellen) rond 1970 ontworpen, om een alternatieve pylon-race klasse te ontwikkelen, als tegenhanger voor de klassen waar je alleen met hele dure spullen (mn. motoren) en als hele goeie piloot aan deel kunt nemen.
Deze is ontworpen door Owen Kampen.
Spanwijdte 86 cm.
Links-rechts met hoogteroer,
OF ailerons met hoogteroer.
Ontworpen voor de Cox .049 TeeDee, en die zit er hier inderdaad ingebouwd. Echt race-geluid!
Ik vloog met 25% nitro, en daar kon de lak niet tegen, dus (wist ik veel :roll: ) een beste laag 2-componenten lak eroverheen.
Toen moest er erg veel lood in de neus, en het geheel vergde een soort speerwerper om 'm in de lucht te krijgen. :?
Maar ALS 'ie dan één keer op stoom was: een fantastisch kistje! Plm. 80 km/h.
Kort geleden heb ik er een Mega 16/15/4 ingebouwd, maar nog met Nicads, en dat was OOK nog steeds erg zwaar, en toen heeft
het noodlot toegeslagen . . . :cry:
Buitenlanding in de omgeploegde klei. Dat geeft niet mee . . . :nooo:
Maar!
Binnenkort stuur ik de tekening naar Tom (zie het schaalforum), en ga ik hem heel lief aankijken (figuurlijk) of 'tie binnenkort voor mij niet wat spantjes, ribbetjes en andere vormdelen wil frezen. (V-stelling kan dan wel iets minder . . . :? En ik wil de koorde aan de wortel iets groter, en aan de tip iets kleiner. )
Want het blijft een soort oude liefde van mij . . .
(Overigens is de tekening nog steeds gewoon bij MAN (dacht ik) te verkrijgen.)
(En waarom ik zo kritisch kijk: de foto is door een (destijds nog) tamelijk jong meisje gemaakt (dochter van Jan Bakker), en ik dacht 'Ojee, gaat dat wel goed? Nou, prima dus.)
jan