Plaats hier je "Mooiste zweefvlieg filmpjes"

Hij maakt een klassieke fout, maar wel begrijpelijk.
Zoals wij ook hier in NL weten wordt thermiek over het algemeen sterker naarmate je hoger komt.

Als op een helling als de Vissou, waar je vaak enkel op thermische stroming vliegt, de thermiek wegvalt moet je 2 dingen doen:
  1. Asap. landen als je nog hoog genoeg zit, anders:
  2. Wegvliegen van de helling (eng, tegen je gevoel in), en
    tijd winnen/zuinig vliegen.
    Er moeten meer meters lucht onder die vleugel komen, als er dan een spoortje thermiek is, is dat daar net wat sterker.
    Je hebt geconstateerd dat de thermiek weg is. Normaliter komt die wel weer terug, maar dat kan soms even duren. Dus zuinig vliegen. Maar niet te langzaam (thermiekstand), want je wilt ook een groot gebied afzoeken naar die ene overgebleven (of eerstvolgende) bel ...
    Vaak is 0,5 à 1 seconde richtingroer geven voldoende om een hele flauwe bocht in te zetten (ook met een 3m50 rolroerkist) waarna je de kist mogelijk wel een halve minuut kunt laten lopen zonder één stuurbeweging. En ondertussen goed kijken wat de kist doet. Gaat hij een beetje omhoog, en even later iets omlaag? Vlieg rustig door, en vlieg weer eens terug. Gebeurt dan hetzelfde? Dan kun je eens een rondje wagen.
Wat je deze man ziet doen is naar de helling toe kruipen. Dat werkt alleen bij dynamische hellingwind. Die is dicht bij de helling (maar vooral dicht bij de helling in de buurt van de top) sterker (venturi-effect), maar daar beneden echt niet.

Ik heb zelf vaak op de Vissou gevlogen. En dit soort situaties heb ik er regelmatig meegemaakt. De remedie: wegvliegen (ver weg) en uiterst rechts of uiterst links proberen (maar soms lukt het fenomenaal recht voor je). En als je dat in een vroeg stadium doet, kun je altijd later nog terug en een noodlanding wagen op die stenige vlakte vlak voor de eerste wijnvelden.
Maar ik heb dat (gelukkig) nog nooit hoeven doen. :D

Dirk

Laatst bewerkt:
Blacksheep filmpjes zijn erg mooi. Vooral New York is inderdaad fantastisch om te zien, waarbij ze zelfs vlak langs de secretariat building van de United Nations vliegen wat sinds 2001 toch best wel een beveiligd gebied is.

Vandaar dat ik er redelijk van opkeek dat de regelgeving omtrent vliegen in bewoond gebied in de USA blijkbaar minder streng zou zijn dan in Duitsland. In Duitsland mag je blijkbaar ook met een vliegtuig van 5kg vliegen in bewoond gebied!? Bij ons is dat geloof ik max 300 gram (parkflyer).

Geluk bij een ongeluk

planeador_accidente_01.jpg

planeador_accidente_02.jpg

planeador_accidente_03.jpg

planeador_accidente_04.jpg

planeador_accidente_05.jpg

planeador_accidente_06.jpg

De nodige text zie link
Shoreham air show crash pilot escapes as stunt glider smashes into runway | Mail Online

Dit is geen constructiefout maar een domme actie van de piloot.

Johannes

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie de 'dommigheid' van piloot niet zo... Wat heeft de piloot verkeerd gedaan? Zo'n vligtuig moet toch wel zo'n manoeuvre kunnen maken?

Back