Plaatsen van de antenne, hoe doen jullie het ?

• Topicstarter Topicstarter steven.
  • Startdatum Startdatum
S

steven.

Guest
Hello, ik had een klein vraagje in verband met het plaatsen van de ontvangerantenne, ik heb een hele tijd geleden aan beide kanten van mijn landingsgestel holle plastic buisjes gemonteerd, daarna heb ik de antenne hierdoor rond mijn landingsgestel geleid.
Ik vond dit een betere oplossing dan de antenne met de vertikale staartvin te verbinden, want dan loopt die parallel met de staartbuis uit aluminium..
Nu mijn heli toch buiten dienst is, was ik wat aan het verbeteren en vroeg ik me af hoe jullie de antenne hebben geplaatst ...

Groetjes
Steven 8)

dag Steven,

je zult wel verrast zijn door het grote aanbod van antwoorden op jouw vraag :wink:

Met een plastic buisje is de meest gebruikelijke manier.
Zelf neem ik een lang plastic buisje, die ik in een boog onder het landingsgestel monteer met bindbandjes.
Het laatste stukje van de antenne (zo'n 10 tot 15 cm) hang dan gewoon los naar beneden.
Mocht je meer willen weten, mail me dan op haem-helifun@helifun.info
Dan kan ik je eventueel ook een paar fotootjes sturen als het niet duidelijk is.

vr.gr.

Henk-Joyce

Het is beter om de antenne niet parallel met andere geleidende objecten te plaatsen.

Lees ook de faq: Ontvangerantennes van Jan even.

Uit de faq:
Plaatsing van de ontvanger en de antenne in het model
Ontvangers reageren al op signalen van 10 microVolt of minder, dit is dus 0,000010 Volt!!! Dit betekent, dat elektromotoren, regelaars en de bedrading hiervan al snel tot storingen kunnen leiden. Ook servo's en servobedrading worden niet gewaardeerd. Plaats dus de ontvanger en met name de antenne zo ver mogelijk uit de buurt van alles, waar stroom door loopt.
Enkele vuistregels:
-houd de bedrading tussen accu, regelaar en motor zo kort mogelijk.
-plaats de ontvanger zo ver mogelijk uit de buurt van motor en regelaar. De accu (mits goed gesoldeerd of gepuntlast) geeft geen problemen en kan zelfs als afscherming dienen.
-houd de servobedrading gescheiden van motor- en regelaar-bedrading.
-houd de antenne zo ver mogelijk uit de buurt van alle bedrading. Bij automodellen dus de antenne niet samen met servosnoeren naar buiten voeren, maar via een aparte opening in de radiodoos.
-laat de antenne zo min mogelijk parallel lopen met bedrading of metalen stuurstangen.
-als de antenne langs servo's moet lopen, doe dit dan nooit onder de servo door. Hier bevindt zich de collector van het motortje en is de kans op storing dus het grootst.
-een overtollig deel van de antenne mag best vrij naar buiten bungelen. Bij automodellen wel oppassen dat dit niet in de buurt van de motor kan komen.

Back