plamuren : tips nodig !

heren,

ik heb nog nooit geplamuurd, ik zou graag het volgende willen weten :

- hoe maken jullie kleine hoeveelheden aan (hoe doe je dat met harder en zo)
- hoe lang blijft het spul verwerkbaar ? merk je net als bij gewone polyester dat het opeens gaat klonteren ?
- hoe zorg je dat het goed hecht op de polyester onderlaag ?
- hoe reinig je je plamuurmessen ?
- heo lang wachten jullie voor je gaat schuren ? wanneer is het uitgehard ? kan je dat zien of testen ?
- wat voor dingen gebruiken jullie om kromme/bolle oppervlakken glad te krijgen (zoals de neus) ?
- heeft nat schuren de voorkeur ivm stof ? met wat voor korrel beginnen jullie bij het schuren van plamuur ?
- wat doe je na het schuren : hele schuur stofzuigen ? lekker laten liggen dat stof ? misschien heb je wel een truuk om
het stof tijdens het schuren al te vangen ?

ik weet al dat ik met schuren een smoeltje op moet, maar wat moet tijdens het smeren ? handschoenen ?

en als laatste : je kan ook gewoon doorschuren tot de polyester glad is (dus zonder plamuur erop te smeren).
misschien leg je daarmee glasvezels bloot, maar als je een laatste laag poly als "verf" opbrengt lijkt me dat de
zaak ook glad is. wanneer/waarom kies je voor plamuren ipv gladschuren polyester ?
 
Hi Ronald

Ik ben op het ogenblik ook met polyester bezig met mijn X-craft,hier onder de atrabutten die ik gebruik.
In grote lijnen ben ik het wel met Danny eens,de fout die de meesten maken is dat ze er te veel harder in doen,men denkt dan snel van zal het wel genoeg zijn en dan wordt er nog een beetje bij gedaan FOUT FOUT FOUT,laat het maar wat langzamer hard worden,is veel beter.

plamuursetqr9.jpg


Gr.Joop
 
Hoi Ronald,

hoe reinig je je plamuurmessen ?
Met thinner gaat dit perfect dmv een doekje!

heeft nat schuren de voorkeur ivm stof ?
Mijn voorkeur heeft het wel. Het stoft niet en het schuurstof valt op de grond. Dit kan je gemakelijk opruimen. Met droog schuren lijkt het of dat het sneller gaat, tot je waterproof gaat schuren... Dat gaat echt veel sneller..... Ik zelf gebruik veel water tijdens het schuren, dat gaat echt het beste. ik zelf doe het buiten, zodat ik daarna de boel kan schoonspuiten richting riool.

met wat voor korrel beginnen jullie bij het schuren van plamuur ?
Ik schuur altijd waterproof, ik zelf begin met korrel 400 om de grove oneffenheden vlak te krijgen. Daarna werk ik het af
met 600 of 800. Dit voor de goede hechting van de verf.

Douglas
 
Amai, nee!!!!!

Visitekaartjes gaan inderdaad prima, maar tijdens plamuren draag ik toch liefst een paar latex handschoenen. Als je dan eens een kiertje dicht moet stoppen met je vingers heb je die troep tenminste niet meteen aan je tengels zitten...
Denk er ook aan dat je na dit werk, als 'moeders' je roept voor een bakje koffie, even je handen gaat wassen. Polyester en etenswaren is niet zo'n fijne combinatie.
 
Tips te over hier en ik zie tot dusver alleen maar waarheden....

Mijn 'aanmaakmethode': grammenweger. 50g plamuur en dan 1g harder. De poly lekker koud gebruiken (desnoods een paar uur in de koelkast zetten voor gebruik. Niet koud bewaren want da's niet zo goed). Als de poly koud wordt gebruikt duurt het aanzienlijk langer voordat deze uithard! Nog een aanvulling op 't aanmengen: net als wat Joop zegt, liever te weinig harder dan teveel. Neem maar 's een beetje poly en doe daar is lekker veel harder bij: dat spul krijgt dan een heel leuk temperatuurtje: kan weleens lastig zijn in combinatie met sommige materialen.

Mijn werkwijze: net als Danny gebruik ik Alabastine poly of die 'van de autohandel', dus Motip. Voor hele zware belastingen heeft Motip nog 'glasvezel-plamuur'. Dit is polyesterplamuur waar nog 's kleine stukjes glasvezel door zitten gemengd. Je gelooft 't niet maar dit is NOG harder dan 't normale spul en een tikkie sterker...
Als 'opbrengmaterialen' gebruik ik ook allerhande stukjes ABS, Poly etc. uit de 'afvalbak'. Daarnaast heb ik een jaar of twee geleden bij d Aldi 'ns een paar setjes 'schilders palet messen' gekocht: heel handig voor de kleine hoekjes, en die dingen zijn nog plexibiebel ook. Schoonmaken: gelijk doen voor dat de poly hard is met 'n tissue en anders gewoon afkrabben.
Over 't schuren: Langzaam schuren doet wonderen: dus niet met snelle bewegingen zoals je bij verf doet, maar met grote halen. De truc is dat door een snelle beweging (o.a. mechanisch) het poly a.h.w. smelt en in je schuurpapier gaat hangen. Nat schuren zóu je eigenlijk niet moeten doen want het vocht gaat in de kleine gaatjes zitten en verdampt moeilijk. Dit kan blaasjes veroorzaken bij 't lakken. Toch nat schuren: dan minimaal 24uur laten drogen bij kamertemperatuur voordat je gaat schilderen.
Afwerken: eerst Motip afwerkplamuur, dan weer schuren en dan Alabastine of Motip spuitplamuur. Daarna nog's lekker opwrijven met (nat) velletje 1000.

En voor elke keer dat je gaat smeren (ook tussen de lagen) goed ontvetten met ALCOHOL. Dit is 't enige spul dat direct weer verdampt en níet in je poly gaat zitten zodat je dus problemen met lakken krijgt!!!

Zover,

Jos
 
okee, ik ben een stuk wijzer. dank aan allen.
nu de praktijk nog...

er staan er nog twee open :

- wat doe je na het schuren met de schuur
- wanneer plamuren, wanneer botweg gladschuren van de GFK laag ?
 
Antwoord op vraag 1: "schoonmaken" heet die actie.. Bij de karwei: een Nilfisk (nat)stofzuiger voor 39 Euri's....

Antwoord op vraag 2: zoveel mogelijk plamuren. Klinkt dom maar als je GFK schuurt ontstaan gegarandeerd 'pinholes' (hele kleine gaatjes) die je naderhand dan weer moet dichtplamuren.... Leuke eigenschap van die gaatjes is dat je ze het beste ziet als je er een laagje verf op hebt zitten. Kip en het ei verhaal.
Trucje (eigenlijk voor alle lastige 'beeldhouw-polyester-werkzaamheden': koop een busje matte zwarte spuitlak en spuit dit na het schuren op je werkstuk. Kan je gelijk zien waar de oneffenheden zitten...
In de praktijk beoordelen wat het mooiste resultaat oplevert. De uren werk moet je in 'ons vak' niet meerekenen: het resultaat telt. Beter 4 keer plamuren en 80% daarvan weer af moeten schuren....dan 1x 10% teveel van je GFK lijkt me zo..

:pim:

Jos
 
Heren,

Ik had ook een vraagje omtrend het plamuren en was wat gaan spitten op het forum.

Ik gebruik op het moment Motip afwerkplamuur.
Het zit kant en klaar in een tube wat mengen scheelt.
Mijn vraag is of dit wel een goede plamuur is...

Bij het indrogen krimpt het iets en dus moet je later nog een of twee keer wat bij werken.
Is deze plamuur wel geschik voor de bouw van model boten???
Ik gebruik het op het moment om de naden te dichten tussen de rompdelen en de delen met de spoelgaten enz.

Groeten,

Joris
 
Joris,

De plamuur van Motip (de groene) gebruik ik al jaren voor alle scheepsmodellen, inclusief de duikboten. Wel een waarschuwing: dit spul is áfwerkplamuur en je kunt het dan ook alleen gebruiken als vulmiddel. Dus persé NIET als lijm! Het materiaal is na droging zeer hard maar ook net zo breekbaar als het geen ondergrond hebt.
Motip geeft ook aan dat het bedoeld is als afwerkplamuur voor het vullen van kleine oneffenheden in b.v. polyesterplamuur.
Als je forse naden hebt in je model, en deze naden redelijk onder spanning komen te staan (denk ook aan uitzetting of krimp bij temperatuurwijzigingen) dan moet je het zekere voor het onzeker nemen en óf polyester óf epoxy gaan gebruiken, eventueel vermengd met micro-balloons. Dit materiaal is ook keihard maar kan veel meer hebben. Epoxy blijft wat soepeler maar schuurt weer wat lastiger. Mijn voorkeur is in dit geval 'glasvezel-polyester' van Motip. Dit is gewoon 2K polyesterplamuur waarin de fabrikant al glasvezels heeft vermengd. Dit spul is keihard en heel sterk.
Alle naden en kieren in mijn U96 zijn b.v. hiermee dichtgesmeerd en daarna glad geschuurt. Na ontvetten hiervan zijn de kleine oneffenheden (pinholes en opengeschuurde luchtbellen) afgewerkt met de Motip-plamuur (de groene dus) die je aanhaalt.
Conclusie: het spul is goed maar weet waar je het voor gebruikt!

Jos
 
Thnx Jos,

Ik heb ook polyester plamuur van Robbe.
Lastige daar van vind ik het juist mengen en het droogt zeer snel in.
Denk dat dat meer komt door gebrek aan ervaring...
Nog minder verharder dus maar mengen...
Met de Motip afwerkplamuur was ik ook bang dat het niet helemaal lekker zou gaan
met spanning door temp en krachten op de romp.
Ik ga zo weer even wat verder er mee.
Binnen kort zal ik wat foto's plaatsen in mijn bouw topic.

Ik ga van de week eens shoppen voor wat spullen er bij om weer
door te kunnen met het afwerken van het boegdeel van de boot.
Je ziet wel voordering en dat is leuk en bemoedigend! :D
Kan bijna niet wachten om mijn boot naast die van jou te zien staan :wink: 8)

Groeten,

Joris
 
Autoplamuur, niet duur, makkelijk te verwerken en ook het schuurwerk is prima te doen.
Als het jaren op een een auto blijft plakken, moet het op een boot ook wel lukken.
 
Ik gebruik Watertite van International. Een goed verwerkbare 2 comp epoxy plamuur. Is langer (20-25 min) verwerkbaar dan de meeste andere conventionele plamuren die ongecontroleerd ineens hard worden. Is na ca 4-5 uur droog (afhankelijk van temp) en laat zich heel prettig schuren.
Watertite van International
 
Pjoeter zei:
Autoplamuur, niet duur, makkelijk te verwerken en ook het schuurwerk is prima te doen.
Als het jaren op een een auto blijft plakken, moet het op een boot ook wel lukken.

Pjoeter,

Het merk Motip is specifiek gericht op de auto-industrie. Neem dus maar van me aan dat de door Joris en mij gebruikte Motip-plamuur soorten precies dat zijn: auto-plamuur... welk merk gebruik jij dan?

Jos
 
N.C.6 6-022
Fabrikant is "de Beer" uit Lelystad.
Uithardtijd 15 minuten.........maak er maar een paar uur van ( doe zelf meestal een etmaal, gelang de dikte ).
 
Back
Top