plamuren : tips nodig !

hallo

ik heb het nog gezegd maar je doet er mee wat je zelf wil

auto plamuur is polyester verdikt met talk poeder

je moet een auto niet vergelijken met een duikboot

al liggen er wel genoeg auto's in het kanaal

om een goede BLIJVENDe afwerking te hebben moet je yacht plamuur gebruiken
yacht plamuur is polyester dat verdikt is met polyester poeder

ge moet eens de proef nemen

pak polyester schuursel en doe dat nat maken en doe dan het zelfde eens met talkpoeder
en kijk dan naar het verschil van wat er gebeurt
wel polyester schuursel gebruiken niet dat schuursel dat van je plamuur komt

groetjes raf
 
@ Raf
Ik kan heel ver met je meegaan met jouw verhaal.
Maar na het pleister en schuurwerk komt er ook ( mag ik aannemen) nog een afwerklaag overheen,
in de vorm van degelijk schilder of spuitwerk.
Deze finish weerhoud het binnendringen van water en zo ook het aantasten van het onderliggende pleisterwerk.
Zo heb ik voor een paar jaar terug de neus gerestaureerd van een zeewolfje ( die van harrie 68 ) en die is ook nog steeds goed.
De zeewolf ook, maar deze krijgt een totale makeover, daarover ooit mischien meer op dit forum.
Maar terug te komen op het plamuur, dit was gewoon goedkope huistuin en keuken plamuur van de action.
Toegegeven deze boot ligt natuurlijk niet zo vaak in het natte dan die van jullie, maar toch.
 
Hallo
pjoeter ik heb hier rompen liggen van in de jaren stilletjes
een boot heeft niet het eeuwige leven maar toch de nostalgie en de toen in die tijd gebruikte technieken laten mij niet de moed geven om deze boten op de schrot hoop te gooien.

Een van mijn eerste duikboten gaat een nieuw leven leiden maar later daar meer over(varen gaat hij echter nooit meer)

wat me bij deze boten wel opvalt is de staat van de plamuur die er toen in die tijd gebruikt was

deze is juist kaas geworden onder de lak laag die er nog steeds op zit
je kan zo met een naaldje door de plamuur heen drukken zonder moeite te moeten doen

onze boten hebben niet allen het probleem dat ze in het water liggen zo nu en dan
maar ze staan ook heel de dag bloot aan de lucht
en daar zit ook water in

mensen denken dat polyester water dicht is
wel ga naar een goeie polyester bedrijf en ze zullen je daar het tegendeel verklaren
polyester is niet water dicht op moleculaire basis dan wel te verstaan

er kan water tussen de moleculen dringen
bij epoxy kan dit niet dit is echt dicht

en doordat de polyester niet echt waterdicht is kan de plamuur deze kleine restjes water opnemen en het heeft er jaren de tijd voor om dit te doen
ik heb hier een rompje liggen dat misschien 30 jaar oud is (2.40)lang

en daar is de plamuur dus geiten kaas van geworden
met abs heb ik over deze tijds periode geen ervaringen
en daar kan het senario natuurlijk helemaal anders liggen

groetjes raf
 
Toegegeven, ik weet niet wat het geplamuurde gedeelte gaat doen met de jaren.
Voor mijn auto is dit geen ramp, deze hou ik toch nooit langer dan 2 a 3 jaar.
Voor de boot?
Tja, je verhaal is duidelijk, dus dat moet ik maar afwachten.
 
@Pjoeter,
ik haal mijn plamuur gewoon bij Futurama ( jou wel bekend).
Zowel in de spuitbus, tube als uit blik.
Ik heb er eigenlijk ook nooit opgelet en vind het eigenlijk ook niet zo belangrijk.
Er komen ja ook nog een paar lagen verf over heen.
Ik denk dat als je boot geen verflaag krijgt dat het wel belangrijk zou zijn.
Gewoon gebruiken wat je makkelijk vindt

Hein
 
Nog een tip van een :newbie:

Erg handig vind ik de deksels en dozen waar b.v. ijs in zit.
Ik bewaar deze en knip er stukjes uit om mee te plamuren.
Stevig, maar wel flexibel en na gebruik kan je ze zo weg gooien :D

Groeten,

Joris
 
Back
Top