plan DLG

Inderdaad, waarom zou je een bug bouwen (behalve dan om te oefenen misschien met ribbenbouw); de MiMi bouwt niet alleen makkelijker maar vliegt ook nog 100 keer beter.

Lowietje,

De Bug zoals op de tekening is niet geschikt voor Discus Launch maar voor "gewoon" gooien.
Als je deze Bug wilt gaan DLG-en moet je de staart aanpassen.

Frans

Nu ik mijn reactie van vanmorgen teruglees komt het inderdaad niet al te vriendelijk over (bedankt Frans!), zo was het zeker niet bedoeld!

Meer in de richting van, waarom prutsen met ribbetjes en een kleine spanwijdte als de plannen van de mimi zo voor het oprapen liggen ;)

Ik heb de plannen van de BUG voor je hoor. Stuur maar een pm dan stuur ik ze naar je op.
De bug is een leuk vliegertje hoor.
Maar voor DLG-en is de Mimi veel beter en is net zo veel werk om te bouwen.
Kijk maar eens in het Mimi draadje.

Groet Arthur.

mimi

Ik zou in de zomervakantie een mimi bouwen ,is het mogelijk sommige delen in depron te bouwen?Zo ja waar moet hij versterkt zijn?

lees het mimi draadje even door! er zijn mensen die er depron in verwerkt hebben maar ik heb geen idee of dit wel gewicht scheelt omdat je de depron erin moet lijmen en meer lijm is meer gewicht.

maargoed ik kan je zeggen dat de mimi erg leuk is om te bouwen. die mij is ook net af op de electronica na. ik kan hem je aanraden

Lowietje,

Depron is geen optie. Van depron bouw je hooguit een werpzwevertje die je maximaal 10 meter hoog gooit. Wil je een Mini-DLG met zeer goede vliegprestaties die je echt voluit kan gooien tot boven de 40 of zelfs 50 meter is er maar 1 optie en dat is met de schaaf en schuur[apier aan de gang.

Precies, Depron is een geweldig materiaal alleen voor een DLG minder geschikt. Het model zal duidelijk minder presteren, gooi hoogte en zweven.
Een bouwer in Finland heeft een MiMi uit Depron heeft gemaakt.
Ben er nog niet achter hoe het model presteert...

attachment.php

Frans

Maar ik zou hem dan ook niet volledig van depron bouwen,ik zou bv. de ribben uit depron bouwen.
kun je carbon pook vervangen door iets anders ik heb namelijk geen zo'n dikke carbon staaf,bv.door een volledige romp de bouwen.

Vervangen van de carbon pook door iets anders lijkt me geen optie.
Dlg's hebben een langere staart dan veel andere zwevers, die is nodig omdat het vliegtuig door wil zwaaien na de worp. Een lange staart helpt dit snel uit te dempen. Daarbij krijgt de staart nogal op zijn donder door het werpen, vergis je niet in de zijdelingse belastingen die erop komen te staan. Als je de romp uit bijvoorbeeld hout zou willen bouwen moet je hem fors maken om de belastingen te kunnen doorstaan. Lange + zware staart = heel veel lood nodig in de neus om het zwaartepunt goed te krijgen. Koolstof is het enige materiaal dat zeer hoge stijfheid met heel laag gewicht combineert. Bij dlg's is het echt nodig. Sorry....

Kleine demo van de belastingen die op de staart komen te staan:

Laatst bewerkt door een moderator:
En bij de mimi hoef je geen ribben te bouwen. Persoonlijk denk ik niet dat het handig is om depron te gebruiken voor een dlg. Balsa is toch ook niet heel erg duur en een carbonstokkie kost hooguit een keer 7 euro. Valt goed te doen, toch.
Als je gaat besparen op een dlg zoals de Mimi kan het resultaat wel eens erg teleurstellend zijn.

Veel succes!

En bij de mimi hoef je geen ribben te bouwen. Persoonlijk denk ik niet dat het handig is om depron te gebruiken voor een dlg. Balsa is toch ook niet heel erg duur en een carbonstokkie kost hooguit een keer 7 euro. Valt goed te doen, toch.
Als je gaat besparen op een dlg zoals de Mimi kan het resultaat wel eens erg teleurstellend zijn.

Veel succes!

Waar kan ik zo'n pook bestellen?

ik heb ook mijn pook via sietse bemachtigd , hij had hem opgestuurt naar mij weet ietmeer wat precies de verzendkosten waren. maar ik geloof dat ik iets van 11 euro betaald heb.

Woonplaats?

lowietje, geef effe in je profiel aan waar je woont. Op 14 juni is er een DLG dag in Vlaardingen. Sietse komt daar ook en misschien is er wel iemand die in jouw buurt woont en een pook voor je kan meenemen.

Back