Plan mini vliegtuig

Had ik het profiel niet wat dunner moeten maken, of juist dikker

Dat is nu net wat je met Thin Airfoil Theory niet kan voorspellen. Die theorie veronderstelt oneindig dunne profielen. Reële profielen hebben altijd een dikte. Hoe dunner je profiel is hoe dichter je de voorspellingen van de theorie benadert. Voor dunne depron plaatjes van 3 mm, krijg je dus een vrij goede benadering.

Een van de grote voordelen van deze theorie is dat je de Cl waarde kan bepalen op basis van een eenvoudige formule. Normaal gezien haal je de Cl waarde uit een grafiek (polaire) die door metingen wordt vastgelegd (in functie van invalshoek en Reynoldsgetal). De Thin Airfoil theorie benadert de Cl waarden voor reële profielen redelijk goed (maar het blijft een benadering, is bijv. onafhankelijk van het Reynoldsgetal).

In ieder geval: voor indoor depron toestellen kan je dus handig gebruik maken van deze theorie om vooraf al wat voorspellingen te maken omtrent vliegsnelheid en vleugelbelasting

Dit weegt 1,45 gram (vliegklaar inclusief radiobesturing) heeft vleugeloppervlak van ca. 3,5 dm²

Vertaald naar het eigen ontwerp van de TS = ongeveer de helft van zijn "ontwerp" ... dus wil je zo vliegen dan is een startgewicht van 3 gram wel het maximum ...

Hier nog een videootje van de Carbon Butterfly van Plantraco (Carbon Butterfly - Complete Slow Flyer Set: The World's Slowest Flying RC Plane weegt ca. 3 gram vliegklaar en heeft een spanwijdte van 7,5" = 19cm

Laatst bewerkt door een moderator:
Zeer leerrijk discussie ! Bedankt voor alle info.
Nu heb ik besloten om het opzij te laten liggen aangezien ik nu blijkbaar op het niveau ben dat ik met mijn 85cm 3D shockflyer ook in de tuin makkelijk kan vliegen :p Toch allemaal bedankt!

Voor de geïnteresseerden:

Laatst bewerkt door een moderator:
tipje: geen idee hoe ze heten, maar je hebt nog "stoppers"oid om op de achterkant van de vleugel te duwen.
Deze remmen het spul wat af, waardoor ze dus een stuk minder vlot gaan. Kan erg handig zijn indoor. of in je achtertuin

Airbrakes bedoel je.

Die hebben eigenlijk als functie om de vertikale snelheid in de zgn. downlines te beperken (dus wanneer het vliegtuig met de neus recht naar beneden vliegt). Zo heb je meer tijd tussen het dak en de vloer van de zaal waarin je vliegt bij indoor vliegen.

Voor buiten vliegen hebben ze eigenlijk weinig zin (toch niet op dit type van vliegtuigen). In horizontale vlucht zorgen ze alleen maar voor extra weerstand waardoor je met een grotere invalshoeken moet gaan vliegen.

Bij F3A toestellen wordt de snelheid in de downlines ook beperkt, maar dan door de schroef als rem te laten werken.

Back