Plastic romp overspuiten?

• Topicstarter Topicstarter Cap Haddock
  • Startdatum Startdatum
C

Cap Haddock

Guest
Hallo mensen,

Ik ben als beginnende modelbouwer nieuw op dit forum.
Ik zou willen beginnen met het stellen van een vraag aan de meer ervaren zeeschuimers.
Binnenkort ga ik beginnen met de bouw van de "Happy Hunter"
Deze als bouwpakket van Billing boats.
Nou is de romp al in de orginele gele kleur aangeleverd.

Hier de vraag: Wat is mooier? De gele romp zo laten, en onder de waterlijn de boot rood maken? Of alles opschuren en spuiten.
Spuiten? mischien is met de hand verfen wel mooier.

Ben benieuwd,

Bas

hoi Bas,

Sommige mensen hebben voorkeur voor met de kwast en de andere met de spuitbus, ik zelf spuit de grote delen en doe de kleine delen met de kwast. Let er wel bij op met spuiten dat je dunne lagen spuit anders krijg je lopers...

Groeten Justin

hey bas,

zelf zou ik ook gewoon de romp zo geel laten en alles de waterlijn spuiten en zoals justin al zeg dunnen lagen en zorg ook dat je goed je verftape aandruk want anders loop het er onderdoor en krijg je ook lelijke plekken maar har wel je tape eraf als je klaarbent met spuiten die laag anders blijf je tape aan de verf plakken en ken je het er waarschijnlijk heel moeilijk aftrekken zonder dat je je lak beschadigd

Bedankt,

Ik zat net wel te bedenken dat er mischien een "randje" ontstaat tussen het deel (onder de waterlijn) dat wel gespoten is, en het deel dat onbespoten blijft.
Ga het denk ik voor de zekerheid even uitproberen op een los stukje kunststof.

Bas

hey , ik zou met spuitbussen werken

met wat oefening krijg je daar een prachtig resultaat mee , moeilijk te evenaren met een kwast (ik kan het toch niet),

zou gaan voor satijnglans voor de HH of zelfs mat ,hoogglans gaat "vloeken"

met dat randje valt het nogal mee hoor : ge moet er ook geen halve mm verf opspuiten hé!
als je dat zo dik spuit gaat ge toch "druipers" krijgen en is dat randje niet je grootste probleem :-)

desnoods maskeert ge dat randje met "siertape" te verkrijgen in verschillende kleuren en breedtes in de autohandel

groeten
en vergeet niet : bij spuiten is de voorbereiding van groot belang

Cap Haddock zei:
Binnenkort ga ik beginnen met de bouw van de "Happy Hunter"
Deze als bouwpakket van Billing boats.

Bas ik weet niet welke boot je gekocht heb (of gaat kopen) maar er is geen Happy Hunter van Billing Boats. :cry:

Maar als ik jou was zou ik de hele boot spuiten en niet het al in gekleurde geel laten zitten.
Op stukken romp die je nog moet bewerken (kluisgaten, spuigaten ed) moet je toch aan de gang met geel.
En ik kan je op een briefje geven dat je kleurverschil gaat zien met de romp.
Dus ik zou geel ook gewoon spuiten

yep,

zou ik ook doen.
Alles spuiten.
Het voordeel van de reeds gele romp is dat de gele verf gemakkelijker dekt omdat de ondergrond al geel is.

Ik spuit ook bijna alles, het geeft een veel mooier effect dan dat ik het met de borstel doe. Nochthans zijn er echte artietsten met de kwast maar dat is niet aan mij besteed.
Afplakken is zowat het meest veeleisende. Besteed er veel aandacht aan zodat het geen sporen nalaat.

veel succes

HH is en blijft een prachtig project...

houd ons op de hoogte.

Ja ik bedoel natuurlijk de "Happy Hunter" van Robbe,

Denk ook wel dat het mooiste is om alles te gaan spuiten, in misschien wel het matgeel zoals eerder al werd geoperd. Volgens mij is de romp zo uit de bouwdoos ook erg glimmend, en de boot moet er natuurlijk niet uitzien als een(met alle respect) "bartsmit" bootje.

Moet zeggen dat ik blij ben dat ik nu eens met dit soort vragen op een forum terechtkan :P
Als ik ben begonnen met bouwen zal ik ook een bouwverslag op het forum gaan plaatsen.

Bas

hallo

afplakken dat is de grote vraag

en dan dat randje dat blijft staan

nu het probleem van die papieren plakband is dat die nogal dik is
en dat de verf er onder door wil kruipen tijdens het spuiten
en dat het toch niet helemaal mooi strak zit
er zitten karteltjes aan

afplakken gebeurt normaal met een heel dun soort plakband dat van plastiek is en heel dun maar stevig
je kan er zelfs goed aan trekken voor het vervormd
je vind het doorgaans bij de carroserie herstellers van auto's
maar er zullen ook wel shops zijn die zulke plakband verkopen
hierna komt de papieren plakband OP de plastieke plakband gekleeft met aan eenkant kranten of nog beter glanzend papier van een boekje.
dit om overspray op het afgedekte gedeelte van de romp tegen te gaan.
de plakband wordt zo op het papier gekleeft dat er een 4 mm plakband over blijft om op de plastieke plak band te plakken

door de dunnere plakband krijg je haast een onzichtbare naad en een die heel strak en niet gekartelt verloopt

als je spuit bussen gaat gebruiken dan moet je kiezen voor bussen met zo een dikke spuitkop
deze spuiten haast het zelfde als een pistool
die met een klein kopje die durven nogal veel verf geven en dan wordt de laag te dik of je krijgt het gevaar van lopers
ik heb een voorkeur voor motip (www.motip.nl)
ze hebben ook een satijnklaarlak die UV bestendig is
na het lakken spuit je een laagje klaarlak er over heen en alles is uv bestendig beschermt en de randjes die er nog eventueel aanwezig waren zitten nu mooi onder de klaarlak en zijn haast niet meer te voelen

dit is zoals ik het doe maar er zijn meer mogelijkheden

groeten raf

"...Nou is de romp al in de orginele gele kleur aangeleverd..."

@Bas: Waarom heeft Robbe jouw HH wél geel gespoten, en de mijne niet?
Als je inderdaad de 1:50 Happy Hunter van Robbe gekocht hebt, kan ik je vertellen dat de romp maagdelijk wit uit de doos komt!
Dus ga maar alvast investeren in gele verf... :wink:

En met betrekking tot het "verfwerk":
Ik gebruik meestal ook Motip spuitbussen met dit soort grote oppervlakken. Goeie verf, in veel kleuren te verkrijgen.
Het 'opstaande randje' wat bij kleurscheidingen te zien is door het afplaktape, daar zou ik je maar geen zorgen om maken.
Slepers die een paar maanden op zee zijn, zitten meestal niet meer zo strak in de lak als toen ze van de werf afkwamen.
Links en rechts een paar vette roestplekken, butsen en deuken van een onzachte aanraking met een booreiland...
(Da's ook de reden waarop ik meestal werkschepen bouw; dan hoef je je minder zorgen te maken over perfect schilderwerk :wink: )

Kijk maar eens in het draadje "Mooie plaatjes van de waterkant" in het fotoforum van deze site, en zoek de schepen van "Droopyke" maar eens op. Dan zie je wat ik bedoel. Of zoek op de Tugspotterssite maar eens foto's van de "Smit Hunter". Hoezo roestbak?

Hallo Roel

Volgens mij komt de romp van de HH toch echt in het geel uit de doos.
Ik heb de bouwdoos overgenomen van Danny Rimmel ook een forumbezoeker.
De foto van de romp staat op modelbouwmarkt.nl
Als ik die foto zo bekijk is het onmogelijk dat hij al gespoten is.

En als we het hebben over veroudering en roest. Ik heb hier en daar op het forum daar wel wat over gelezen, lijkt mij ook het mooist om zo natuurgetrouw mogelijk te zijn en dus idd hier en daar en flinke roestplek aan te brengen.

Groeten

Bas

zit ik hier gisteren uit te leggen hoe je moet spuiten!

daarnet mijn Jules Verne in het staalblauw gespoten , lukte geweldig goed moet ik zeggen

kijk ik een uurke later nog eens in de gargage om mijn bootje nog eens te bewonderen :
kleeft daar toch wel geen vliegje in de nog natte lak zekers!!

en die rotvlieg heeft nog flink gesparteld ook : verdomme toch

kan ik afschuren en er een tweede laag overzetten ,verdomme toch ,rotbeesten

allé , ik weet weer wat doen :-)

groeten

Ahoy Roel & Cap
Ik denk dat jullie allebei gelijk hebben.
Als ik het nog goed herinner.
De oudere hulls van de Happy Hunters waren
Al geel gespoten in de doos.
En de nieuwe zijn wit.
Groetjes Nick

@penneman
Ja dat zal dan wel, maar je heb er niet bij verteld.
Als dat je er de vliegen bij weg moet houden he. :oops:
mvg
Frederik :D :D

Wel jammer van het werk!!

En de volgende keer maar spuiten met een bus vliegenspray dan :lol:

Bas

Cap Haddock zei:
Hallo Roel

Volgens mij komt de romp van de HH toch echt in het geel uit de doos.
Ik heb de bouwdoos overgenomen van Danny Rimmel ook een forumbezoeker.
De foto van de romp staat op modelbouwmarkt.nl
Als ik die foto zo bekijk is het onmogelijk dat hij al gespoten is.

Bas

Hallo Bas

In 1981/1982 is de Happy Hunter op de markt gekomen deze romp kwam geel uit de doos.

Daarna is de Happy Hunter uit productie genomen, na jaren is hij nu weer te verkrijgen, en zoals Roel schrijft komt deze romp wit uit de doos.

Bas jij hebt jou Happy Hunter, niet in de winkel gekocht, dat is dus nog een oud bouwpaket.

Zie hier het eerste bouwverslag uit Hobby Bullitin.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=45803&postdays=0&postorder=asc&&start=15

Hoi

Om even terug te komen op de vlieg al vast plakkend aan de pas gespoten romp. Toen ik mijn Paula III aan het spuiten was had ik percies hetzelfde probleem. Ik heb dit toendertijds opgelost door een spuitcabine te maken, in ieder geval een "droog cabine". Ik had van twee kartonnen dozen een tijdelijke cabine gemaakt. In deze dozen heb ik een gat gemaakt en dit verstevigt met latten, daar een drietal computer ventilator gelegd(kwam uit een hele grote computer kast) en die aan gezet, geen last van stof of vliegen 8) (natuurlijk wel op zuigen gezet zodat de stof en de vliegen er uit werden gezogen en er niet in konden :lol: ) Was van plan om een vaste te bouwen maar dat is er niet van gekomen. Dit is de ventilator, heb helaas geen foto van het geheel...

10000654qjfe4.jpg

Groeten Justin

Jan Vos,

Bedankt voor de link, krijg ik als nieuweling zowaar ook nog wat modelbouwnostalgie mee:)

Bas

Back