Een snelle rekensom leert mij dan dat jij op 100~120 vluchten per jaar zit. Ik kom, als ik een geschikte wedstrijdkist heb, in de buurt van de 300~400 en dan zou ik dus zó'n 2~3 keer per jaar de motor moeten demonteren, etc.. dat hoeft bij een onvertraagde plettenberg (bv) toch niet, dus dat blijf ik toch een voordeel noemen.
Hacker zelf zegt geloof ik ook rond de 100, maar van veel gebruikers (waaronder Hans) begrijp ik dat dat te weinig is, veel mensen doen het toch eerder. Misschien dat die te kritisch zijn?
Dan moeten we samen op rekenles denk ik. Als ik na 120 vluchten pas onderhoud hoef te doen, dan moet dat na de volgende 120 uiteraard weer. Dus na 240 vluchten heb ik 2 keer onderhoud gepleegd a 20 minuten. Aangezien ik 2 wedstrijdkisten heb staan waar ik dit beide vorig jaar mee gedaan heb. Kom ik dus ongeveer op 480 vluchten uit. Met 2 keer onderhoud per motor. En dit komt overeen met het aantal vluchten dat ik werkelijk gemaakt heb afgelopen seizoen: 448.
Het blijft inderdaad een keuze, binnenloper of buitenloper. Alleen denk ik dat je je negatieve uitlatingen aangaande de binnenlopers (doorgaans Hacker) zo nu en dan best eens mag temperen. Het is niet alleen kommer en kwel. Ik ben er zeer over te spreken. Bovendien is de motor behoorlijk lichter dan een plettenberg. Dus voor mensen die aan het gewicht zitten ook nog eens een handige manier om gewicht te besparen. Dat is uiteraard maar een heeeel kleine positieve bijkomstigheid. Tegenover die zware 40 minuten per seizoen aan onderhoud! Bah wat een vervelende hobby toch he!
Ik heb nou eenmaal 2 jaar geleden gekozen voor de hacker, die toen het meest gebruikt en best voorhande was, en ook het meest over bekend was. Indien ik nu op dit moment twee nieuwe motoren zou gaan kopen zou ik me uiteraard opnieuw orienteren. Waarbij de keuze absoluut tussen plettenberg en hacker zou vallen.
groet
Job