Plettenberg Freestyle 20/24

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Hans Meij, 8 apr 2003.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ik heb een Freestyle 24. Het is een goed motortje maar het is een Plettenberg en dat betekent dat ze over de prestaties liegen dat ze barsten. Het door hun op het net gezette staatje met stroom en rpm's bij verschillende props kan alleen kloppen als de luchtdruk daar ter plekke 300 milibar is of zo. (Zit hun testlab in de Himalaya's?)

    De 10 inch props die de motor volgens het opgegeven staatje moet kunnen draaien zijn gewoon te zwaar voor deze motor.

    Dus op zich niks mis met deze motor maar het is een andere motor dan ze willen doen geloven.

    O ja, de aanbevolen Schulze regelaars (Future) werken niet met deze motor. Alleen met een Jeti waren er geen startproblemen.
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    @Bert
    Ik vond de prestaties van de 20 inderdaad indrukwekkend. Bij dezelfde stroom en spanning 1-2 duizend tpm meer dan de Hackermotoren B20-xxx met vertraging.

    Wat raad jij mij aan in deze vermogens/gewichtsklasse?
    Toepassing: vliegend vleugeltje in de 400gr gewichtsklasse 8*6 prop
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een bespreking van de Plettenberg Freestyle 24 met een Schulze Future 11.20e:
    http://rcgroups.com/links/index.php?t=article&cat=198&id=4125

    In de Elektro Modell 2003/1 stond ook een bespreking. Ik kan een copie sturen Hans (huisadres via PB) of bij jullie op het veld langskomen en afgeven.

    Inmiddels zijn er twee Freestyle typen bijgekomen, de L en de XL.
    http://www.plettenberg-motoren.com/freestyle/freestyle.htm
    http://www.plettenberg-motoren.com/freestyle-L/freestyle-L.htm
    http://www.plettenberg-motoren.com/freestyle-XL/freestyle-XL.htm

    Plettenberg levert nu ook buitenlopers, zij zijn de enige die drie, i.p.v. twee, kogellagers gebruiken:
    http://www.plettenberg-motoren.com/Orbit10/Orbit10.htm
    http://www.plettenberg-motoren.com/Orbit15/Orbit15.htm

    [​IMG]
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ron bedankt voor de tips.
    De andere motoeren die je noemt vind ik wat te groot. Ik focus op zo'n 75 gr max voor de motor.

    Maar wat moet je nu met deze conclusie:
    The Plettenberg Freestyle 24 motor worked very well with the Schulze future-11.20e controller, terwijl Bert zegt dat deze combinatie niet werkt.

    De komende twee maanden zal je niemand bij ons op het veld aantreffen. We mogen de vogels niet verstoren. Het wandelpad langs het veld zal waarschijnlijk wel flink benut worden door wandelaars met honden die de vogeltjes langs de kade waar ze broeden flink mogen opjagen. :cry:
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ron, bedankt voor deze aanbieding. Als de strekking van het verhaal niet anders is dan dat andere verhaal of als de kern van het verhaal in een enkle zin genoemd kan worden, hoef je deze moeite niet te doen.
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dat meen je niet :(
    das fijn, begint het seisoen net een beetje, moet je nog 2 maanden wachten.

    bummer.
     
  8. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ik ben vandaag nog even in Dortmund langs Plettenberg/Schulze geweest om te vragen waarom de aanbevolen future regelaar niet werkt met de Freestyle. Ze hebben het probleem erkend en beweren dat het met de nieuwste software van de regelaar wel goed gaat. De door mij op aanraden van Mathias Schulze speciaal hiervoor gekochte future met de software fout wilde hij echter niet omruilen of terugnemen. Op mijn vraag hoe je een nieuwe software versie van een oude kunt onderscheiden kreeg ik als antwoord: Ganz einfach, die eine geht, die andere nicht!

    Te koop: faaantaaaastische future 18, lichte waterschade want ik heb hem 3x door de WC getrokken...........
     
  9. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Bert,
    Ik ga morgen, wel of geen future20 met die regelaar kopen?
    Hebben ze ook speciale beurs-prijzen?
     
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    hans, harry en ik zijn morgen ook op de beurs. Ik probeer je morgen wel te bellen op je 06. Ik rij om ca 9:00 uur weg uit ijsselstein.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hans, in het EM artikel wordt niet gesproken over problemen met de Schulze Future 11.20e (versie 11.02v7 volgens de foto). Het betreft hier trouwens een verslag van de Freestyle 20, niet van de Freestyle 24 (het getal geeft het aantal windingen aan). Er worden ook combinaties met andere regelaars getest: TMM 18e+3ph v2.33 en Yeti Master 28-3P.
     
  12. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Heb de Freestyle 20 gekocht met de Schulze future-11.20e (12.02 VeeAcht). (VeeAcht omdat anders het forum er een icon van maakt)
    Even snel getest boven. Hij doet het!
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hans ik ben benieuwd wat het ding presteerd. Ik ga zaterdagavond met de boot de ijssel op, illegaal watervliegen met de Lipo holiday :)
     
  14. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Even wat meetresultaten:

    Slim 8*6 - 7 cellen 500-AR
    Eerste 10 sec 8000 tpm bij een spanning van 7,7V
    Volgende 30 sec 7900 tpm bij 7,5V

    Ter vergelijking de speed 300 6V met 1:5
    Eerste 10 sec 7000 tpm bij een spanning van 8,2V
    Volgende 30 sec 6800 tpm bij 8,0V

    Mijn multimeter is niet goed genoeg (weestand te hoog) om stromen te meten zonder van alles te be-invloeden.

    Je moet overigens wel donders snel meten want de 500-AR cellen zijn zo leeg. Dringend wat anders nodig met hetzelfde gewicht.
     
  15. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm niet gek , echter zonder stroom weten we nog niet veel.
    Misschien zijn lipo's een optie ? (meer spanning, minder stroom, weet je misschien iemand met een regelbare voeding / betere amperemeter ?)

    Ik heb net met de holiday gevlogen, 30 minuten lipo pret !
     
  16. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ja en nu is het ineens mooi weer, en wie zijn 'Grounded' ...
    Wat is het toch heerlijk om in Nederland te wonen :(
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    ik heb vrijdagavond, gisteravond heeeeeeeeerlijk gevlogen. Vanavond lekker weer een vluchtje. (volgens mij woon jij toch ook in de polder hans?)
     
  18. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Aan wild vliegen heb ik mij nog niet schuldig gemaakt.
    Met de Swift zou dat wel minder bezwaarlijk zijn.
     

Deel Deze Pagina