Plus draad op printplaat

Heb een blade sr120 maar nu is de plusdraad Los van de printplaat. Zat vast met een soort lijm. Hoe heeft dat spul. Of kan je hem ook solderen ?

Van het vastlijmen van stroomvoerende delen heb ik nog nooit gehoord. De draad zat waarschijnlijk gesoldeerd en om deze onbeweeglijk te maken, draden willen graag breken kort achter de soldering, met wat kit of lijm vastgezet.

De draad is gesoldeerd geweest, de lijm is van een lijmpistool en dient als trekontlasting.
Erbestaat wel zilverhoudende lijm voor geleidende lijmverbindingen...
De prijs hiervan ligt hoger dan de zilverprijs en de ervaringen zijn niet geweldig.

Laatst bewerkt:
Door er met wat remmenreiniger op te druppelen kun je die lijm uiterst makkelijk verwijderen. Het lost niet op maar maakt de lijm los van het oppervlak.

Wat heb ok precies nodig voor solderen. Behalve de bout. Wat mijn tin Hecht niet echt. Gebruik soldeerpasta en tin soort weet ik niet. Heb Dik stug tin draad. En heel dun zacht draad.
Luuk

Een goede bout. Harskern soldeer 60/40 of gewoon loodsvrij harskernsoldeer...
Loodvrij solderen gebeurd op een wat hogere temp dan loodsolderen,,

En geen soldeervet, soldeerwater of hoe die vloeimiddelen nog meer heten gebruiken. Harskernsoldeer is voldoende.

Harskernsoldeer kan ik dat herkennen of ik dat heb.
Klinkt lekker blond. Maar heb hier geen reet verstand van. Mijn bout kan tot 60watt

In het midden van harskernsoldeer zit een bruinige kern. Dat is de hars en die smelt als de tin heet wordt. De hars zorgt voor reiniging van het te solderen oppervlak en voor het goed uitvloeien van de tin.

Als je twijfelt kan je beter nieuwe soldeer kopen. In onder meer verkrijgbaar in de electronica-onderdelen handel. Dan weet je zeker dat je het goede soldeertin hebt.

Een 60 Watt bout klinkt ook als een flink ding. Lijkt me niet zo geschikt voor het dolderen van een draadje op een printspoor. Zo'n warmtebron laat alle tin op het printje in één keer smelten.

Daar komt ook nog bij dat je geen soldeerervaring hebt. De kans dat dit mis gaat is dan ook wel groot. Is er misschien iemand in je omgeving die dit soldeervarkentje even voor je kan wassen???

Laatst bewerkt:
Back