Pluto van epp-modelle

mja, dat zwaartepunt met zo een toestellen is echt kl*te... ik heb ook zo een ding in het klein en depron, ik heb het van ellende op de kast gesmeten, omdat ik het niet juist kreeg... het zat al minstens 2cm verder naar voor als aangegeven was op het plan.

dat hij wat kriekel is op zijn hoogte is misschien gewoon te wijten aan zijn uitslag? misschien wat veel? want zo een plank heeft niet veel nodig. hoop en al een graad of 15 ofzo.

ben ook benieuwd naar jouw ervaringen met de hxt MG servo.s
De servo's lijken prima te zijn. Ze hebben een behoorlijk hoge resolutie (1 klikje trim zie je meteen terug als hele kleine verdraaiing), en de kracht lijkt ook goed in orde. Niet erg lawaaierig voor MG servo's. Over de duurzaamheid kan ik natuurlijk nog niets zeggen (hoewel, ze hebben al wat klappen gehad vandaag), maar voorlopig ben ik blij met deze servo's.

dat hij wat kriekel is op zijn hoogte is misschien gewoon te wijten aan zijn uitslag?
Nee, je ziet het al aan de stabiliteit als de vleugel gewoon rechtuit vliegt zonder inputs. Hij is dan nog steeds licht 'zoekerig' op hoogte, je blijft hele lichte correcties geven. Met thermiekvliegen vind ik dat niet erg, aan de helling is het fijn als een kist lekker strak ligt.

azo, jaja, hmmm misschien een andere vorm van elevons? ik raad nu maar wat. maar misschien dat zoiets al veel kan doen.

Het zwaartepunt lag bij mij op 147 mm toen hij eenmaal goed vloog. Hiervoor was 167 gram lood nodig. Ik vind het nogal een afwijking tov de opgegeven 162,5 mm. Maar goed, hij vliegt er prima mee, dus niet meer over zeuren en lekker vliegen met dat ding.

:eek: amai wat een verschillen... schandalig hoe zoiets kan schelen toch... en dan zeggen ze altijd.... ja als je het CG van het plan aanhoud, komt het wel goed... niet dus!

Raymond zit nu driftig z'n filmpjes die ik (met zijn camera) geschoten heb te monteren , ik kan je verzekeren dat hij helemaal in z'n nopjes was met z'n Pluto aan het elastiek!
EERST volgas vooruit en dan recht omhoog......een flitschenstart...... zag er spectaculair uit.

Ik hoop dat de filmpjes gelukt zijn

Flits!

Al het lood is inmiddels intern geplaatst. De grote bult op de neus is nu verdwenen, ziet er een stuk beter uit.
Ik heb het flitsstarten geprobeerd met de pluto, en met succes! Jeetje, ging best goed eigenlijk. Het loslaten is wat lastig omdat je het vliegtuig moeilijk vast kan houden, eigenlijk moet je met z'n tweeen zijn. Na het loslaten klimt de pluto onder een vlakke hoek weg. Eventueel kan er nog wat downtrim in tijdens de start om het meer horizontaal te maken, maar ik wilde eerst zo aan de veilige kant blijven. De spanning op het elastiek moet ook nog verhoogd kunnen worden, maar vasthouden voor de start wordt dan steeds moeilijker. De bereikte hoogte is (nog) minder dan met een echte hoogstart, maar het is wel heel spectaculair en gaaf om te doen.

Filmpje van diverse starts:

Bij de laatste start kan je goed zien dat de bevestiging van het kielvlak aanpassing behoeft (dit was overigens de enige start waar het kielvlak zo heeft staan klapperen, wel is het een paar keer scheef gaan staan). Deze kan niet makkelijk achteruit schuiven, maar nog wel te makkelijk draaien. Als het vliegtuig een kleine sliphoek heeft wordt het kielvlak makkelijk omgeblazen. Ik wil een gaatje boren door de 2 buizen waardoor ik ze ten opzichte van elkaar kan fixeren met een klein stukje verenstaal.

Bij één start kwam ik een belletje tegen, maar door de hoge snelheid is de draaicirkel van Pluto best groot. Steiler draaien geeft weer een te grote eigen daalsnelheid, dus de bel kon niet worden uitgedraaid. Jammer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk! Heb je nog ruimte om ballast toe te voegen?

De cameraman mag iets minder ver inzoomen volgende keer.

Ik wil nog een constructie maken waarbij ik plakken lood op de rug kan schroeven. De wortelrib is van 5mm multiplex, dan kan ik wel 2 schroeven in draaien.

De cameraman leest vast wel mee ;)

Tja dat zijn nog eens flitsende starts.

Misschien moet je ook nog iets maken dat je hem beter kan vasthouden, dus ook meer elastiekspanning kan krijgen.

Dit was wel het maximale zonder hem kapot te knijpen.

Wel heftig hoor.

Laterss

je zegt dat het nogal moeilijk is om te starten... maar ik denk dat als je zo een vluchte dynamic gesoared (is dat goed gespeld?) hebt, dat je wel even zin hebt om niets te doen en gewoon over de helling te zweven op een rustig tempo

Het vliegende deel van de start is helemaal niet moeilijk, het vasthouden ervoor is moeilijk. Je moet je handen om de roeren vouwen en dan het epp gedeelte met de toppen van je vingers vast zien te houden zonder het helemaal in te knijpen.
Bovendien kan deze startmethode juist nodig zijn om DS mogelijk te maken (als het niet bij een helling is).

Enne, Willem, ik ben tevreden met de beelden hoor!
Enterprise, nog bedankt voor de hulp bij het starten.

hahaha, lachen!
Ik zit nu ineens te denken aan een systeempje om hem goed vast te houden. In het midden heb je een bak multiplex toch? Is het niet een idee om daar een touwtje aan te maken die achter eruit komt?
Dan een lusje eraan een een handvat met losschiet systeempje. Dan kan je helemaal belachelijk veel kracht erop zetten. En dan idd ook gelijk doorladen met een paar plakken lood :).

In die richting heb ik ook al zitten denken, iets met een touwtje. Eerst op vakantie, dit borrelt nog wel even door in mijn hoofd. Pluto gaat mee naar Oostenrijk, eens kijken of we hem (en mij) zijn Alpendoop kunnen geven. Ik heb moeten beloven niet teveel te gaan vliegen, maar één hellingmiddag is mij toegezegd.

video van modelvliegtuigen

Ik heb moeten beloven niet teveel te gaan vliegen, maar één hellingmiddag is mij toegezegd.

Het is ook overal (gelukkig) hetzelfde.

De beelden vielen mij ook wel mee....vooral je camera doet het goed, erg scherp.

Op dergelijke kleine objecten, als een vliegtuigje in de lucht, kan mijn camera slecht scherpstellen waardoor de boel wazig wordt. Ik heb inmiddels door dat ik de scherpstelling van mijn camera handmatig op oneindig kan instellen waardoor het een stuk beter gaat(filmpjes van Arjans Cirrus). Wanneer je ver gaat inzoomen worden de beelden weer schokkerig(Parkinson).
Mogelijk hebben beginnende camera mensen hier wat aan. Ervaren camera mensen wisten dit al lang.

Laatst bewerkt:
In die richting heb ik ook al zitten denken, iets met een touwtje. Eerst op vakantie, dit borrelt nog wel even door in mijn hoofd. Pluto gaat mee naar Oostenrijk, eens kijken of we hem (en mij) zijn Alpendoop kunnen geven. Ik heb moeten beloven niet teveel te gaan vliegen, maar één hellingmiddag is mij toegezegd.

wat helemaal KL*TE zou zijn is dat er de hele vakantie dan geen zuchtje wind staat :p hehe

Het wapperen van het kielvlak is opgelost door een stukje verenstaal door de staartboom en zijn huls te boren. Lekker simpel en werkt perfect.
Pluto16.JPG

Voor het afschieten heb ik een gat in de wortelrib geboord. Hierdoor gaat een touwtje. Bovenin een knoop, de lus aan de onderkant wordt naar achteren gespannen. Met de lus achter een klauwhamer kan je het geheel prima op spanning brengen. Om los te laten wordt de klauwhamer gedraaid (hamer wel net achter de kop vastpakken) en de lus schiet los. Het werkt. Alleen het touwtje was niet sterk genoeg. Toen ik echt spanning op het geheel wilde zetten brak het touwtje en ging de kist er vandoor. Ik kan je zeggen dat je raar staat te kijken als je kist ineens wegschiet terwijl je er niet op rekent. Het ging gelukkig allemaal goed. Erg prettig als je spullen goed afgesteld zijn.
Pluto17.JPG

Het touwtje komt dus niet uit de messing buis, maar hangt gewoon onder de vleugel.

De vakantie in Oostenrijk was dus wel vrijwel windloos. Helaas heeft Pluto daar dus niet gevlogen. Wel een middagje met de Fantasy thermisch gevlogen. Erg gaaf met al die bergen op de achtergrond.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back