Pneumatisch landingsgestel

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door pieteralje, 4 jan 2004.

  1. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo allemaal,

    zoals jullie misschien weten, gaan mijn gedachten de laatste tijd over het hoe en wat van pneumatische landingsgestellen. Aangezien ik nog student ben, en een beetje landingsgestel begint bij de 200 euro, heb ik bedacht om e.e.a. zelf te draaien en te frezen. (heb beschikking over degelijke apparatuur op de HTS in Zwolle)

    Ik heb van internet al het een en ander gevonden, maar nog geen kant en klare tekeningen in CAD. Daarom ben ik zelf gaan tekenen en beredeneren hoe het volgens mij in elkaar zit.

    Ik wil iedereen vragen om als hij/zij een mening erover heeft hier op te reageren, zodat iedereen die met dezelfde problemen rond loopt hier profijt van kan hebben.
     
  2. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    :cry: op een of andere manier kan ik nu niet uploaden... ik zal het morgen weer proberen. Het zal wel te druk zijn op internet vanavond, en over een analoge lijn... :cry:
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb eventueel een neuspoot van Romair die ik je zou kunnen toesturen/lenen om te bekijken en die mag je totaal demonteren om na te meten.

    Ton
     
  4. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Pieter,

    Is het mogelijk de tekening eens door te sturen?
    tom@t-birds.be

    Groetjes
    Tom
     
  5. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Goed, na wat prutsen is het dan gelukt:

    [​IMG]

    de Cad tekening wil ik evt wel op verzoek toesturen.

    @Ton, hartelijk bedankt voor je aanbod. Waar zou ik dan heen moeten om e.e.a. op te halen?
     
  6. jacques

    jacques Guest

    Kijk eens op www.robart.com

    Zij hebben werktekeningen van hun retracts pdf format.
     
  7. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    @ Jacques: klopt van die PDF's. daar heb ik het voorbeeld vandaan om deze te tekenen. In scannen met Scanvec en dan bij werken in ACAD. krijg je iets dergelijks :roll:

    @ Ton: ik heb een hele goeie tekening gekregen, en ik ga daar eerst mee aan de slag. Natuurlijk wel bedankt voor het aanbod!
     
  8. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hey Peter,

    Heb je mijn CAD tekening ontvangen?

    Tom
     
  9. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Ja Tom, ik heb je tekening gekregen. Bedankt daar nog voor. Ik heb van iemand het aanbod gekregen om een aangepast ontwerp te maken voor dit specifiek geval. Ik stuur dus binnenkort het spul naar hem toe. Dan krijg ik een maatwerk gestel terug. :D
     
  10. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    zo... eindelijk tijd gevonden voor de draaibank op school. Het is me gelukt om een zuigertje te draaien. e.e.a had nog wel wat voeten in aarde, maar na 3 uurtjes draaien, o.a. wat uitproberen en wat mislukkingen was het zover. Ik heb vanavond het geheel uitgeprobeerd met behulp van een pomp om de ballen op te pompen. Hieronder een fotootje van het resultaat.

    [​IMG]

    het landingsgestel is er natuulijk nog lang niet, maar het begin is er. 8) Aangezien het geheel nog niet helemaal luchtdicht is, en ik maar twee handen heb om en de pomp vast te houden en de cilinder, kon ik niet echt experimenteren. Ook moet de buis nog op lengte gemaakt worden. Maar ik ben voor vandaag zeer tevreden
     
  11. jacques

    jacques Guest

    Ik heb er wel eens over gedacht om een retract setje te maken met een vijzel in plaats van een cilinder en zuiger.

    Alleen de aansturing is een probleem. :roll:
     
  12. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    wat bedoel je precies met een vijzel? ik heb er geen idee van wat dat is
     
  13. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    volgens mij betekend dat een Schroef..

    vijzeltrekker : schroevendraaier

    (meen ik hoor, weet niet zeker)
     
  14. jacques

    jacques Guest

    Een vijzel is een apparaat dat door middel van een stuk schroefdraad iets verplaatst. :teacher:

    Van Dale

    vij·zel2 (de ~, ~s)
    1 dommekracht bestaande uit een zware schroefspil in een blok die, door te draaien, langzaam omhooggaat
    2 tonmolen

    vij·ze·len (ov.ww.)
    1 met een vijzel omhoogheffen => opvijzelen


    bv de vijzel van Archimedes. :teacher:

    Of een bankschroef. :idea:

    In dit geval vervang je de zuiger door een schroefdraad die je met een elektromotor laat draaien. :idea:
    Deze draait rond in een draadeinde in het einde van de landingspoot en bij iedere omwenteling gaat de poot iets in of uit.
    Bij een hoop echte vliegtuigen werken de flaps zo, en het trimmen van het stabilo.
    Denk maar aan de Boeing 767. :wink:
     
  15. lightning

    lightning Guest

    Kijk ook eens bij deze webshop:
    http://shop24.derschweighofer.com/shop/index.html
    Ik heb hier ook mijn pneumatisch landinggestel gekocht (Eurokit uit Italie) en ingebouwd.
    Vliegervaring heb ik er nog niet mee.

    Maar 85 euro is nie duur..

    Kees.
     
  16. jacques

    jacques Guest

    Ik heb nog een setje liggen voor €60,-
     
  17. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    wat bedoel je? dat je hem wil verkopen of dat je hem hebt ingeslagen voor 60 euri? :roll:
     
  18. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi,

    Zonet heb ik de onderdelen voor mijn pneumatisch landingsgestel aangekregen.
    Serieuze tank, had de 157VRX van Robart genomen.

    Groetjes
    Tom
     
  19. davyke

    davyke Guest

    Hoi,

    Ik heb zelf ook een set retracts gemaakt voor in mijn chipmunk van C. Goldberg. Elke poot wordt aangestuurd door een futaba servo S3001.
    Deze werken vrij goed na een aantal aanpassingen maar heel veel vliegervaring heb ik er nog niet mee.
     

Deel Deze Pagina