POC: intrekbare elektro aandrijving voor zwever

Schakelaar

-het vervolg-

Gisteren nog even met de geleider bezig geweest, nu gaat de hevel goed heen en weer, zonder de neiging te willen wringen:
GroteFoto-DG6JNCBX.jpg

Toen moest de elektronische schakelaar gebouwd worden. Hieronder de onderdelen...
GroteFoto-BSS8Z3LW.jpg

Toen een beetje solderen en toen aansluiten en toen? Niets... Dus maar meten en denken :confused:, :rolleyes: und ein Aha-Erlebnis! Toen wijzigen en toen deed hij het.... Ik moet er nog iets aan toevoegen, maar dat komt aanstaande week....
GroteFoto-78TN8LJW.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Norbert,

je weet toch wel wat er bij een "Up an Go" hoort hé?
Niet digitaal maar mechanisch én roterend!

groetjes,
Piet G.

Zo.

Weer iets opgeschoten. Niet zo veel, maar wel iets. Hier in Twente zitten slechts 24 uren in één dag, en dat is best wel weinig, als je nog andere dingen moet doen.

Maar goed, niet getreurd, we komen er wel! Op de foto hieronder is de huidige stand van zaken te zien, voor wat betreft de electronica. Zoals op de foto te zien is, is er flink geexperimenteerd, maar het werkt wel.

Omdat ik denk dat het beter kan (minder vermogenverlies) ga ik nog wel 'even' een ander schakelingetje bouwen, het wachten is even op meneer Conrad, maar dat duurt nooit zo lang.... Na het uitvoeren van die test wordt een definitieve schakeling gemaakt, die alles op één print heeft (nu zijn het nog twee bordjes)
GroteFoto-JMAI6R7B.jpg

Hier te zien hoe het nu zit met de motor en de stang. Mooi is te zien dat je eigenlijk alles in- en onder elkaar schuiven kunt, zodat een mooi compact geheel ontstaat...
GroteFoto-I8UOQWBD.jpg

Tevens een gat in de hoofdstang gemaakt, waar de kabels doorheen gaan. Mooi netjes weggewerkt, daar houden wij van....
GroteFoto-B4XR7I3T.jpg

Binnenkort weer meer!

Laatst bewerkt:
ik zou nog wel even een stukje krimpkous om de motor draden doen waar ze de buis in gaan, anders heb je kans dat die op den duur doorslijten;)

plan

ik zou nog wel even een stukje krimpkous om de motor draden doen waar ze de buis in gaan, anders heb je kans dat die op den duur doorslijten;)

Normaal gesproken heb je gelijk.... :yes:

Maar:

deze kabels zitten zo strak, dat er hier geen beweging (meer) in zit....

Plan?

Het plan was dat de draden in de buis op en neer konden gaan, en met een veertje 'strak' werden getrokken, zodat die lus er niet zou zitten (vanaf het trekbandje naar de buis)

Waar :rolleyes: ging het fout :oops:
- diameter buis te klein
- draden (luidspreker kabel genomen) te dik

Misschien moet ik niet te makkelijk zijn en even de net-iets-te-dikke motorbekabeling vervangen door iets dunnere.... :rolleyes:

Blijf kijken!

ja maar zelfs zonder speling, door bijvoorbeeld trilling van de motor kan het uiteindelijk doorslijten;) het is een tip, doe ermee wat je wilt;)

wat smeltlijm zou ik zeggen, maar ik vermoed dat dit nog maar de proefopstelling is? dus hij gaat geen 400x gebruikt worden..

drie

ja maar zelfs zonder speling, door bijvoorbeeld trilling van de motor kan het uiteindelijk doorslijten;) het is een tip, doe ermee wat je wilt;)

Ja, het plan was om het 'netjes' te doen, zodat er geen lus in zou komen. Ik twijfel of ik de 3 draden dunner zal uitvoeren (extra werk), ligt er aan hoe het met de propbladen straks uitkomt, maar dan schuiven de drie draden een beetje heen en weer, zodat er geen lus meer is....

wat smeltlijm zou ik zeggen, maar ik vermoed dat dit nog maar de proefopstelling is? dus hij gaat geen 400x gebruikt worden..

:yes: klopt...

Straks gaat er een redesign-slag overheen, en dan kan hij in serie-produktie...

Het oog

Het ziet er overtuigend uit.

...het is overtuigend! Maar vooral functioneel.... :rolleyes:

Het probleem was dat als je een stang aan de M3-spindel maakt, dat hij (enigzins) naar links / rechts kan neigen. Om dit op te lossen moest er een soort gelijder worden gemaakt....

Hoe heb je dat glaskleurig wagentje dat moet schuiven over de geleiders gemaakt?

Iets met acht M3 moertjes, glasweefselband, bakpapier, een grote roerhoorn en epoxy. Ik had helaas geen M3-bus of iets wat daarop leek. Dus voorzichtig de binnenkant van de M3 moertjes met vaseline ingesmeerd en op de spindel gedraaid. Toen op de buitenste twee geleiders netjes twee laagjes bakpapier geplakt. Glasweefsel band eromheen gewikkeld in twee lagen (soort 8-patroon) en toen insoppen met epoxy. Van de roerhoorn heb de onderkant afgehaald en boven op het geheel gezet. Toen het roerhoorntje en de zijkanten netjes met zeer verdikte epoxy afgewerkt, want het oog wil ook wat....

Gelukkig kwam het geheel probleemloos los :cool:

klopt...

:offtopic:

.... Telkens als ik tegen mijn vrouw zeg: "jij wilt ook altijd het laatste woord hebben", zegt zij: "klopt"....

(Herman Finkers)

:ontopic:

:offtopic:

.... Telkens als ik tegen mijn vrouw zeg: "jij wilt ook altijd het laatste woord hebben", zegt zij: "klopt"....

(Herman Finkers)

:ontopic:

haha hier is het meer van "ik heb hier het laatste woord"...
"ja schat... onmiddelijk schat... is er nog iets wat ik kan doen schat? " ;)

Wie-o-wie

Zo, ik weer onder de levenden.... :smile:

Dus dan ga je weer bezig!

dan is de vraag: waarmee :rolleyes:?

Diegene die het raadt, heeft een pepernoot gewonnen!

De eerste foto heb ik voor even weggelaten, omdat hier eigenlijk al het antwoord op staat..... Dat zou dus niet eerlijk zijn..

Hier het begin:
GroteFoto-7OZIL7IL.jpg

Klaar!
GroteFoto-YQFE6Y37.jpg

dan vraag je je toch wel af wat het is, als je het niet weet tenminste
GroteFoto-77QMEVQJ.jpg

Nog meer detail:
GroteFoto-QIQHNXZM.jpg

Ja dan ben je wel nieuwsgierig!

Zou het een soort SpaceInvader zijn? Of een kunstgebitje? Maar ja, dat heeft natuurlijk niets te maken met een KTW!

Ja, en als je dan het antwoord weet, dan vraag je je af of dit wel nodig was! Was dit nu nodig? Nee! Zonde van de tijd? Misschien :rolleyes:, maar ik wist even niets beters voor het probleem dat ik had.....

Laatst bewerkt:
Bij deze wil ik mijn prijs weer terug in de prijzenpot doneren om deze wat verder uit te bouwen...
Maakt het "raadt het plaatje" steeds leuker!!

grt, Louis

Doen we!

Bij deze wil ik mijn prijs weer terug in de prijzenpot doneren om deze wat verder uit te bouwen... Maakt het "raadt het plaatje" steeds leuker!! grt, Louis

Nou, dat gaan we dan maar doen! Alhoewel ik niet weet hoelang zo'n pepernoot houdbaar blijft....

Vooruit!

Nu komt er structuur in het geheel! De aandrijving werkt nu (schakeling getest, werkt perfect!), dus nu even tijd voor enige "afwerking".

Zoals de luiken....

Dit is nu de 3de keer dat ik die luiken maak, dus nu zou het goed moeten zijn zou je denken :rolleyes:, ik denk dat nu ook (nog).

Op de foto's te zien de koker en de "spanten". Wel een foutje gemaakt :hammer:ze waren 41mm te hoog, maar dat is al opgelost...

GroteFoto-SLX3MFCD.jpg

De "spinneropvanger" wordt straks op het spant gelijmd. Ziet er mooi uit, alhoewel we hier niet voor mooi gaan, maar voor functioneel :confused:....

GroteFoto-7SYHCCGP.jpg

Back