Toch denk ik dat de originele carburateur beter is af te stellen en minder kritisch zal zijn in de lage toerentallen. Het OS carburateurtje wat er nu op zit is van de FP-serie en heeft alleen een luchtsproeier en een hoofdsproeier en is moeilijker zuiver ( onderin) af te stellen op een 4-takt. De originele heeft een hoofd - stationair en luchtsproeier. (als het goed is

) Met name de stationair sproeier (voor onderin) is nu belangrijk om dat je stabiel in de lage toeren wilt blijven. En dan idd een iets zwaarder vliegwiel dan moet je heel lage toerentallen kunnen maken. Voor extra demping een groot volume uitlaat gebruiken en op rubber monteren ,dan is hij net zo stil als een stoommachientje
Dan moet ik je toch teleurstellen....
Je hebt geen idéé, met wat voor kleine brandstofverbruiken ik werk... Dat krijg je domweg niet meer afgesteld met een tweenaalden carburateur.
Ik heb dezelfde motor met een aangepaste originele carburateur in een vliegtuig zitten, en die krijg ik niet betrouwbaar onder de 3000 toeren. Je begint dan gewoon de grenzen van het haalbare te bereiken. Ik bedoel: in die carburateur werk ik met brandstofpassages van naar schatting 0,02 mm (mogelijk zelfs kleiner, het is verrektes lastig te meten). De carb word er extreem vuil-gevoelig van.
Deze scheepsmotor draait als hij stationair loopt, minder dan één ml per minuut aan brandstof weg, en dat krijg je met een aan de gasklep gekoppelde naald domweg niet meer weggeregeld. Maar een klein carburateurtje, waarvan je met de airbleed de "zuigkracht" kunt regelen, blijkt verrassend acceptabel te werken.
Tot ongeveer de halve klep opening (waar de airbleed afsluit) kan ik door te combineren met hoofdnaald en airbleed, alleraardigst het mengsel binnen grenzen houden.
Met wat meer naaldopening en wat meer bleed-air, of wat minder naaldopening en minder bleed air hou ik het mengsel bij stationair constant maar kan ik vrij goed bepalen hoe het mengsel gaat verlopen als ik wat gas bij geef.
Meer gas dan half open is niet nodig, de motor draait dan al 4000 toeren en kan dan zo'n 100 W leveren, en da's véél meer dan ik nodig heb. Door de veranderde kleptiming WIL hij niet eens harder, hoe ver ik het gas ook open zet....
Door met een onveranderlijke sproeieropening en een airbleed te werken, kan ik een wat grotere sproeierpassage hanteren, en dus minder gevoeligheid voor vuildeeltjes.
Ik moet nog wel een oplossing vinden voor de hoogte van het vloeistofniveau in de brandstoftank, 2 cm verschil maakt al erg veel uit.
Ik denk dat ik dat ga doen met een heel platte tank, zodat er tussen vol en leeg maar een heel klein hoogteverschil is. Ik verwacht met 100 ml ruim anderhalf uur te varen, dus 10 x 10 x 1 cm zou al goed moeten werken....
Ik voorzie momenteel éérder problemen met de positioneringsnauwkeurigheid van de gasservo, dan wat anders.
Op rubbers monteren, gaat helaas niet gebeuren, in verband met de gasaansturing (een schuddende motor stuurt de gasaansturing in het honderd: de beweging van het gashendeltje is maar iets van 1,5 a 2 mm).
Ik denk overigens ook niet dat het nodig gaat zijn i.v.m. geluid....