Op een 4 mm pijpje zou dat 50 km/uur moeten zijn. Daar moet wel iets mee aan te jagen zijn.
Je algebra klopt. Maar de motor is érg gevoelig voor wat er aan de uitlaat gebeurt, heb ik gemerkt. Daar wil ik dus liever niet teveel mee klooien.
Motor kan flink wat toeren maken...
Niet meer... de kleptiming is immers aangepast? Hij houd nu ongeveer bij 4000 toeren op, en dan levert hij al VEEL te veel vermogen.
De Marx verstellprop kan geen hoge toeren aan. Of de bladen vliegen je om de oren. Toerengrens weet ik niet. Maar boven de 3500 verwacht ik dat het wel eens fout zou kunnen gaan.
Marx zelf beweerde indertijd, dat er een 10 cc motor voor gehangen mocht worden, of een electromotor van max 500 Watt, en ik neem aan dat ze met die "10 cc" een kamzuigermotor bedoelden, dus die schroef zal toch echt wel wat moeten kunnen verdragen. De bladen hangen ook in kogellagers....
De 45 graden pitch geven ook aan dat het ding bedoeld is om ook als "speedschroef" dienst te kunnen doen...
Maar zo hard wil ik helemaal niet.
Zeker de schroef beschermen met een bestuurbare Kort-straalbuis?
Bestuurbaar weet ik nog niet, maar een kortstraalbuis en wierroosters lagen wel in de planning. Want inderdaad, als ik een blad afbreek, is het gedaan met de pret....
PS: sludge-tank... je bedoeld een waterpijp
Nee... écht een sludgetank: de uitlaat produceert water en vieze olie, en het carter ventileert half-en-half scharrige olie, en die moeten opgevangen worden.
Dus onderaan de schoorsteen komt een afvoer die naar die tank leidt.
Zo een motor krijg je goed stil via een Merker 3 kamerdemper. Een bellende IFeun maakt meer herrie. Merker is niet meer. Maar af en toe tref je nog wel eens wat op eBay.de Daarbij de motor in rubbers afgehangen. Je krijgt het net zo stil als in een e-boot.
Waarom zou ik alle moeite doen om een "pokkepokkepokke" motortje te verzinnen, als ik er daarna een multikamerdemper achter ga hangen? Dan had ik beter een electromotor en een geluidsgenerator kunnen kopen... Maar dat is plug&play: iedere scheepsmodelbouwer kan dat....
Het ding MOET juist hakkepuffen... niet te luid, maar ZEKER niet te stil....