Polaris bouwverslagje

Vliegt leuk zeg zo'n kleine!
De 100% heeft wat dat betreft meer ruimte nodig. Overigens vind ik zelf vanaf zo'n 20 km/u gemiddeld (dat is 4 Bft) in het open veld dat het vliegen niet echt prettig meer is. Zeker niet met die koude wind in je gezicht erbij. De Polaris is dan nog wel te vliegen. Maar als de wind richting 5 Bft gaat, klapt ie al om op de grond...

De gleuf in de romp is verandert in 3mm voor de 3mm vleugel.

Mocht er iemand een 6mm vleugel in willen maken hoeft hij het alleen maar groter te snijden .;)

Gert, ik heb je een pb gestuurt.

Mvg Johan

Ja leuk in de mist en nattigheid, maar dat leverde mij in combinatie met temperatuur onder 0 afgelopen weekend een probleempje op....

De motor stopte er ineens mee tijdens het aanvliegen met behoorlijke tegenwind. Ik moest nog een bevroren slootje over... :D.... Dus dat was even een niet zo mooie noodlanding, met een defect roer als resultaat. Goed te repareren gelukkig...

Maar wat is er gebeurd: er had zich water opgehoopt in de motor, wat is bevroren tijdens de afdaling zonder motorvermogen. Vervolgens heb ik natuurlijk gas gegeven, en is de motor verbrand! Ik dacht eerder de ESC, maar de reservemotor doet het gewoon...

Er zat trouwens flink ijsafzetting op de prop, en op alle voorste randen!

Dus les: niet vliegen in een combinatie van mist en vorst :D...

Onze nieuwe Polaris

Mijn vader en ik hebben beide het plan gehad een polaris te bouwen (alle spullen gekocht voor twee modellen). Eerst hebben we echter zijn model gebouwd (hij meer dan ik). En zie hier het resultaat. De scherpe blikken onder ons zullen direct opmerken dat de neus reeds is vervangen na een crash (diagonale lijn op de zijkant en alles daarvoor ;)). Eerste vlucht plannen met windkracht 4 was toch niet zo'n goed idee. Reactie op de ailerons met wind is echt heftig. Heb de uitslag nu al gehalveerd.​

Helaas is het weer de afgelopen dagen echt bar en boos. Wil nu eindelijk wel weer eens lekker een middagje kunnen vliegen met normale windcondities en minder nat!​

Mooi! Inderdaad beter de eerste vlucht met weinig wind.

Als de zender exponentieel kan aansturen, dan werkt dat ook erg fijn in combinatie met een grote uitslag. Het voordeel is dat je bij lage snelheid nog altijd een grote uitslag achter de hand hebt als dat nodig is.

Overigens als je de Polaris onder de knie hebt, dan zul je merken dat ie het heel goed doet in de wind.

De Polaris snijd als een mes door de boter bij windkracht 3-4-5...
Vanmiddag nog uitgeprobeerd...Gewoon elkaar wat beter leren kennen. zoals vaak: de eerste keer kan altijd wat stroef en pijnlijk zijn..:oops:

Inderdaad gewoon wat expo mixen, dat maakt het een stuk makkelijker...

gr Gert

Een echte volle meteorologische 5 Bft op het open veld, dan giert de wind flink langs je lichaam. De windstoten zijn dan vaak boven 50 km/u. Dat noem ik niet echt lekker "vliegweer". Dat zijn bijna snelheden dat je zeg maar een beetje jezelf in de wind kunt laten leunen. Nou dan ga ik mijn Polaris niet de lucht in sturen ;)......

Als ik 25 km/u of meer meet met de handmeter, stijg ik niet op.

Het is misschien te proberen, maar zeker niet op water landen, want dat kan het nog wel eens lastig worden om hem terug te krijgen :).

Ik heb de Polaris ook weer op de bouwtafel liggen en ga hem eerst maar eens afmaken.
Straks is het 17 April en hij is nog niet klaar .
Maiden kan op het water in zeumeren . :cool:

Ik hoor op de club ook wel eens " ga je vliegen ? "
Ik heb met wind ook geen probleem zolang het niet stormt.
Als het model maar sneller kan vliegen als de " lucht verplaatsing " :mrgreen:

Mvg Johan

Ik denk dat de reactiesnelheid op de ailerons vooral te danken is aan het relatief hoge swaartepunt van de motor. Volgens mij vliegt de Polaris op zijn kop ook veel soepeler als het gaat om het gebruik van ailerons. :)

Heb een Futaba fc-18. Volgens mij moet ik de stickuitslag voor de ailerons wel exponentioneel kunnen laten verlopen. Zal even in de gebruiksaanwijzing neuzen.

Ik denk dat de reactiesnelheid op de ailerons vooral te danken is aan het relatief hoge swaartepunt van de motor. Volgens mij vliegt de Polaris op zijn kop ook veel soepeler als het gaat om het gebruik van ailerons. :)

Dat maakt niet zo heel veel uit hoor ;). Probeer die exponential maar eens, dan zul je zien dat je een zeer stabiele Polaris krijgt, rechtop en inverted :).

*edit* Kleine toevoeging: ik denk dat je dan misschien gewend bent om met vliegtuigen te vliegen die een V-stelling in de vleugels hebben. Ofwel "dihedral".

http://en.wikipedia.org/wiki/Dihedral_(aircraft)

Dit zorgt voor een automatisch corrigerend effect op de rol-as (ailerons dus). Dat heeft de Polaris niet. De Polaris zal dus niet uit zichzelf weer vlak gaan vliegen.

Laatst bewerkt:
Hallo Gert, ziet er goed uit je 70% polaris, vorige week ook een opgehaald bij Johan, en hij is nu bijna klaar, is mijn eerste polaris dus ben benieuwd.

Moet nu nog een plaatsje vinden voor de lipo, en daarom wil ik graag weten waar bij jou het CG van de 70% versie zit.

Ik hoor het wel, met vrgr Rido

De mijne begint er nu ook op te lijken.

full

Denk vanavond maar eens " de boot " in de folie te zetten.:mrgreen:

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
IN MEMORIAM :cry:

Dat maakt niet zo heel veel uit hoor :wink:. Probeer die exponential maar eens, dan zul je zien dat je een zeer stabiele Polaris krijgt, rechtop en inverted :smile:.

*edit* Kleine toevoeging: ik denk dat je dan misschien gewend bent om met vliegtuigen te vliegen die een V-stelling in de vleugels hebben. Ofwel "dihedral".

http://en.wikipedia.org/wiki/Dihedral_(aircraft)

Dit zorgt voor een automatisch corrigerend effect op de rol-as (ailerons dus). Dat heeft de Polaris niet. De Polaris zal dus niet uit zichzelf weer vlak gaan vliegen.

Ik heb de expo functie wel gevonden op mijn FC-18, maar ik snap nog niet helemaal hoe dit in te stellen. Ik ga hier nog even naar kijken, maar eerst moet ik tot mijn spijt een zwart randje aan deze reactie toevoegen.

Helaas is na een half uurtje vliegen mijn Polaris vanmiddag overleden. Ik weet niet precies hoe het kwam, maar ik heb het gevoel dat er een korte storing was. De Polaris rolde op een hoogte van zo'n 50 meter om en dook loodrecht naar beneden. De neus zat letterlijk tot aan het begin van de vleugel in de grond. Ik wilde hier een foto van maken, maar ik hoorde de regelaar en servo's een beetje morren en heb snel de boel eruit gerukt. Door de hoge grondwaterstand stond er zelfs water in het accu deel vooraan en was er sprake van kortsluiting. Vervolgens snel de accu losgetrokken die ook wat warm aanvoelde. Onderstaande foto is het resultaat. De propeller hat zich een weg gewroten door de romp en was daarna geknapt.

Thuis heb ik alles eruit gehaald en getest. Alle elektronica werkt gelukkig nog. Sluiting was dus van zeer korte duur ( mede door mijn sprint van 150 meter ;) ). De lipo is ook niet gezwollen of zacht. Alles lijkt dus ok.

Heb nu de hele romp kaalgetrokken en de dure koolstofstrips uit de vleugels gesneden. Deze zijn nu weer rijp voor hergebruik. Heb nog een plaat depron staan en met twee tubes epoxy van hobby king hoop ik de komende avonden en weekenden tussen alles door een nieuwe te bouwen. Dit verhaal is ook zeker niet om mensen af te schrikken en te weerhouden van het bouwen van dit leuke vliegtuig! :). Ik ben zelf ondanks alles gecharmeerd van de vliegeigenschappen. Het is alleen even wennen en helaas niet echt crash bestendig!

Maar om nog even te reageren op de quote: Ik ben inderdaad gewend met V-stelling te vliegen. Dit is de eerste echt vlakke vleugel voor mij. Het expo verhaal zal ik zeker meenemen voordat de nieuwe vogel gevlogen zal worden!

Laatst bewerkt:
Zulke aanblikken zijn niet leuk voor de modelvlieger.

Maar ik vlieg altijd al zonder Expo
En dat de vleugel recht is maakt ook niet veel uit , hij blijft in de bocht liggen en je moet hem er weer uit sturen, maar dat is modelvliegen . :mrgreen:

Bij mijn grote Fourstar heb ik de V-stelling er ook niet in gemaakt , is gewoon een rechte plank .
Maar kwa vliegen merk je er niks van .:D

Ik heb nu de motorgondel in de (carbon) folie .
Zo wil ik de romp ook doen.

full

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Back