polyester romp

• Topicstarter Topicstarter ronuh
  • Startdatum Startdatum
R

ronuh

Guest
hoe kan ik het beste een polyester romp maken moet ik echt de spanten met latjes bekleden of zijn er ook andere mogelijkheden voor een mal

Je kan je mal ook uit piepschuim maken, maar dat heb ik persoonlijk nog niet gedaan, dus ik weten niet of je het even accuraat kan maken.

Groetjes, Johan

piepschuim zou wel eens weggevreten kunnen worden door de polyesther, eerst even een proefstukje doen......je kan ook horregaas spannen over de spanten heen als onderlaag, een bekende bouwer uit het westen des lands doet dit en ik moet zeggen dat zijn schepen er goed uit zien 8) Er zijn dus diverse opties. Wat ga je bouwen ???

Tom Boere

ik heb al meerder keren een romp trachten de maken. de eerste keer de boot helemaal van hout gemaakt en toen in gepakt met aluminium folie dit wat niet echt een groot succes. De 2de keer met piepschuim en daar dan weer plakband over heen werd erg hobellig ( poloester vrat gewoon door het plakbanen en peipschuim heen) en naar mij schatingen wat er minstes een ruime 500 gram plamuur nodig om hem een beetje strak te krijgen :?
En de laaste keer de romp gewoon met spanten gemaakt en daar dan een (dun) laage gips over heen onderste boven op een plak leggen, doek goed strak trekken ( eventuweel vast maken met nietje op de plak) en dan de eerste laag polyester er over heen laten dragen en nog een dun laagje omdat de eerste laag een beejte weg gelopen was en als alles dan droog goed draag is ( na 1 nacht laten uit harden) de mal uit het polyester trekken. De laaste romp is wel aardig gelukt, klein beetje plamuur werk

ik wil een sleper van ongeveer 1,30 meter het wordt waarschijnlijk de waker of de smit singapore.
dit is mijn eerste polyester (epoxi) romp maar ik wil er ook een benzine motor met keerkoppeling in bouwen om een zo groot mogelijke paaltrek te krijgen (ofwel vol met techniek).
het is de bedoeling dat ik geen accu's hoef te laden en dat alle electra aan de motor wordt gekoppelt d.m.v. een ontsteking spoel van een brommer zodat ik de lichtspoellen kan gebruiken.
dus om ruimte te besparen wil ik een polyester romp maken zodat ik geen last heb van spanten.
dit is in het kort wat ik van plan ben maar als ik ben begonnen zal ik wel een bouwverslag bij gaan houden.

Hoi Ronuh,

Als je toch een polyester romp wilt van de Smit(wijs) Singapore, zou je eens contact op kunnen nemen met Bert Kroes (kroes op het forum). Hij heeft de romp die ik toen van de Smitwijs Singapore heb gemaakt staan en trekt daar dan weer polyester rompjes van :D.

Groetjes, Danny.

Wat zijn de afmetingen van die romp?
En is die romp het zelfde als die van de smit rotterdam heb namelijk die tekeningen op de kop getikt.

Hoi Ronuh,

De romp is schaal 1:50 dus ongeveer 1,5m lang, maar de romp is niet hetzelfde als die van de Smit Rotterdam/London. De neus is wel hetzelfde, maar het achterschip is anders. Daarom is de Singapore net iets langer dan haar oudere zusjes :D.

Verder zijn er nogal wat verschillen tussen de Singapore en de Rotterdam/London, de Singapore is bijvoorbeeld een stuk sterker (een slordige 22ton BP), het achterdek is totaal anders, de schoorstenen zijn korter en zo kan ik nog wel even doorgaan :wink:.

Groetjes, Danny.

Je zou het ook met floormate kunnen doen. Heb ik net een boot mee gebouwd.
Spanten uit hout zagen en op goede afstand op een plank plaatsen. Dan de floormate blokken ertussen en op de goede maten schaven/schuren.
Platen zijn bij de grotere bouwmaterialen handels te koop. Wel opletten dat je geen agressieve oplosmiddelen en epoxy in plaats van polyester gebruiken. Anders vreet het schuim namelijk weg en moet je hard aan de plamuurderij!

groeten

je zou ook de romp van PU-schuim platen kunnen maken. vervolgens het model van de romp uit het PU-schuim schuren. dit geeft wel veel stof maar het werkt goed. en de mal wordt mooi glad. als dit gedaan is kun je de mal met duc-tape in pakken.
dan met boenwas er over,dan kun je de mal er makelijker uit halen. vervolgens gelcoat en dan het polyester er over heen. schuur de romp nu hij nog in de mal zit. dan heb je voldoende stevigheid om te schuren.

@homan

Wat bedoel je met floormate waar kan ik dat halen en wat kost het. Als het duurder is dan latjes ga ik natuurlijk voor de latjes.

En waar kan ik dan epoxi halen polyester is geen probleem om dat te krijgen.

Roofmate/floormate koop je bij de betere bouwmarkten of bedrijven in bouwmaterialen.
Is niet echt de goedkoopste oplossing maar balsa is ook niet meer echt goedkoop tegenwoordig. Ligt ook aan je budget.
Anders eens :google:

Back