polyester vraagje

gisterenavond de romp in de polyester gezet zonder glasmatjes, ik gebruik de polyester om de romp waterdicht te maken, het model is maar 70cm lang..

maar, de romp plakt nog altijd een heel klein beetje en de afdruk van mn vingers blijft er in staan, terwijl de kwast en roller volledig hard zijn, net zoals de restjes in de mengbeker..deze plakken niet...

kan het zijn dat de ruimte te koud is/was?

of het ik iets volledig fout gedaan....zo ja, is er iets aan te doen?

ik neem aan dat na het plamuren en overschilderen het 'plakken' verdwijnt

voor het aflakken van de rompen, is bootvernis een goeie oplossing of is een laagje polyester ook ok?

alvast bedankt!

nicolas

Hoi Nicolas

Even wachten tot morgen.
icon_lol.gif

Groetjes Huub

hoi huub

hahaa! zal k zeker doen!! :-)

maar de manier om t waterdicht te maken is goed? dus zonder de matjes?

en om t geheel af te lakken weer een laagje polyester ?

(zoals je merkt ben ik een totale leek op vlak van polyester..)

groetjess
nicolas

oh ja, vergeten

ik heb de romp nu ook verplaatst naar een warmere kamer...

door de "reukhinder" begon mn wederhelft te steigeren :-)

Hoi Nicolas

Even alle gekheid op een stokje. De polyester die in het bakje en in de kwast zit,drogen sneller door de warmte van de reactie die er onstaat. En als het te koud is droog de polyester langzaamer. Daarom zeggen ze ook dat je beneden de 15 gr. niet meer zo goed kan polyesteren. En de stank,moeten ze maar voor lief nemen.

Groetjes Huub

huub de jong zei:
Hoi Nicolas

Even alle gekheid op een stokje. De polyester die in het bakje en in de kwast zit,drogen sneller door de warmte van de reactie die er onstaat. En als het te koud is droog de polyester langzaamer. Daarom zeggen ze ook dat je beneden de 15 gr. niet meer zo goed kan polyesteren. En de stank,moeten ze maar voor lief nemen.

Groetjes Huub
dat heb ik gemerkt! het potje werd superwarm! ik dacht al dat ik iets verkeerd gedaan had...

de romp plakt al stukken minder, het gaat de goeie kant uit.

vandaag verder aan de trailer bouwen.

bedankt!
groetjes
nicolas

Polyesterhars alleen,dus zonder het gebruik van doek, is eigenlijk niet het meest geschikte middel om een (naar ik aanneem een houten) romp waterdicht te maken.
Beter is om in het geval van hout G4 te nemen.
Dit trek veel dieper in het hout.

hallo adam,

ik heb hier op het forum al heel veel gelezen over het wondermiddel G4, maar ik kan het hier (in brugge belgië) nergens vinden...

wat ik wel gevonden heb is een impregnatie hars wat bedoeld is om hout te beschermen, maar steenhard wordt het hout er niet van zoals jullie beschrijven bij het gebruiken van G4..

de romp is inderdaad van hout

er zitten nu 2 lagen polyester op
met de verf en de afwerkingslak erop, zou de romp toch ook wel goed waterdicht moeten zijn, niet?

groetjes
nicolas

Hoi Nicolas

Dit gebruik ik altijd: PU Hars PS 101

Laag visceuse oplosmiddelhoudende ééncomponent polyurethaanshars. Toe te passen als transparante en slijtvaste coating op poreuze ondergronden zoals hout, beton, steen, klei en gips. PS 101 kan ook worden gebruikt voor het impregneren / verharden van vermolmd of zacht hout.
De minimale verwerkingstemperatuur is 5ºC.

Dit spul wordt wel bikkel hard. Een kennis van heeft er een schip gemaakt van 220cm. met een hout dikte van 0.5mm. En zelf gebruik ik het ook om de rompen stevig te maken. Maar let wel op dat je niet te veel lagen opzet, anders gaat het barsten. Want hout werkt altijd. Probeer dan altijd de binnenkant ook te doen.

Kijk hier eens [web:57f89d922d]http://www.polyservice.nl/produkten/polyurethaan.htm[/web:57f89d922d]

Groetjes Huub

dag Nicolas ,

nu is het te laat om G4 aan je romp aan te brengen ...

hierbij het bewijs dat je slecht gezocht of gekeken hebt :

http://www.vosschemie-brugge.com/

indien deze winkel je niet bevalt , ken je een gelijkaardig produkt vinden bij "Artois Plastics" te Oostende
( is wel geen G4 maar PU100 "hechthars" , maar PU100 heeft dezelfde eigenschappen dan G4 )

http://www.artois.be/

Nu weet je het voor de volgende keer

de groetjes ,

Laurent ( die 8 jaar in Jabbeke gewoond heeft )

dedju laurent! :-)

die winkel heb ik overgeslagen...STOM
tis nochthans zo dichtbij...
tja, het zal voor de volgende romp zijn....

toch heel erg bedankt!!

groeten
nicolas

En voor zover ik altijd heb begrepen uit de uitleg van de mensen van vosschemie.... is polyesterhars niet 100% waterbestendig. Vandaar dat deze altijd met een laklaag, topcoat o.i.d. word afgewerkt.

G4 of epoxy ware beter geweest ;)

di dazzler,
dat wist ik niet..maar er komt nog een lak over en een yachtvernis.

de volgende zal zeker met G4 zijn!

nog een bijkomend probleem, ik krijg de romp maar niet (spiegel)glad, is dat een kwestie van blijven plamuren en schuren?

maar, hoe meer plamuur hoe zwaarder de romp wordt...

ik heb de romp nu al een paar keer gebouwd en iedere keer lijkt ik wel de boel "naar de frieten" te helpen bij het waterdicht maken...
met de houten romp ben ik zeer tevreden. alleen krijg ik tot nu toe nooit het (spiegel)gladde effect..

groeten
nicolas

Plamuren de hele romp.

Neem een rechte lang plankje bevestig hier schuurpapier op bijvoorbeeld van een bandschuurmachine dit is langer dan een vel schuurpapier.
Dan in de lengte over de boot schuren.
Doe je het met een schuurblokje dan ben je over een jaar nog bezig.

hallo

eerstens polyetser is niet water dicht maar stond reeds hier boven ergens
het hars alleen is niet stevig
giet een dun plakje en als het hart is dan kan je het zo stuk breken
voor G4 ben je telaat
wat gelcoat betreft dat moet in een negatieve mal
dus eerst de gelcoat en daarna de polyetser
de reden is dat gelcoat blijft kleven als het uithart in de lucht
dus de mal kant die plakt niet omdat daar geen lucht aan kon
spiegel glad is een kwestie van schuren en schuren
afwerken met staalwol (van die hele fijne)en zeep (klompje sunlicht)
als je plamuurt gebruik dan yachtplamuur en niet die uit een autoshop
vosschemie heeft van deze plamuur
deze wordt supper hart maar geeft wel een supper glat effect
als je romp klaar is dan kan je het beste er 2 componenten filler op spuiten
deze wordt harder dan de gewonen en die kan je weer mooi schuren met de staalwol(niet van die dikke koperen )maar van die jex van vroeger

veel succes met het schuren van je model
en zoals jaak van de kmyca vroeger tegen mij zij
na de vraag van hoe glad een vorm moest zijn

als een vlieg er op land moet ze op haar KL..en slaan.

groeten raf

Polyester is niet waterdicht voor schepen die konstant in het water liggen. Dat is voor onze modellen zeker niet het geval. Mat zetten en spuiten met een spuitbus in de gewenste kleur, is genoeg. Om een romp glad te krijgen, kruislings schuren. Als je altijd in dezelfde richting schuurt, verandert er weinig. Op tijd "voelen", en schuren waar de bulten zitten. Alleen de putten bijvullen met plamuur.

Hoi Nicolas,

Ik bouw binnenvaart en doe dat van triplex spanten met een huid van 1,5mm balsa. Dit smeer ik binnen en buiten in 2 lagen profesionele polyester zonder matten, daarna 2 lagen verf aan de buitenkant en het is mooi sterk omdat balsa zo porreus is trekt het polyester er mooi in en is hij goed waterdicht.
Succes met de volgende poging

Groet, Ingmar

Back