Pomp voor koelwater simulatie

Hallo allen,

Ik zoek voor mijn Gato een water pomp om het koelwater te simuleren, nu heb ik deze gevonden en omdat deze volledig ondergedompeld kunnen worden vind ik ze zeer geschikt.
Kost alleen een vermogen om ze uit de US naar Holland te krijgen (69 dollar)

Hebben jullie een alternatief ?, boord spanning is 6 v en ze moeten ook niet te lomp en groot zijn.

Groeten,

Jan,

Je zou kunnen vragen om het te versturen met first first class mail international van USPS. Kost maximaal een keer 15 dollar.

Voordeel: goedkoop en betouwbaar (is bij mij 30 van de 30 keer goed gegaan)

Nadeel: De tijd hoe lang het onderweg is is niets over te zeggen. Ik heb een keer iets met 3 dagen in huis gehad, maar het heeft er ook wel eens een keer een maand over gedaan. Ook is er geen tracking. Verzekering ook niet inbegrepen. Maarja, voor die 10 dollar.

succes

Conrad Jan,

Al zal je deze pomp op 6V zelfs moeten knijpen, maar is denk ik wel wat aardig in de buurt komt.

Pomp Conrad

Verder als e.v.t. idee; Een oud brandstof pompje uit je vliegkist ;) klein regelaartje er tussen en op 6V. Moet goed komen.

Gr. Teus

hallo jan

wat ik als een probleem vind bij die pompen is dat ze altijd pompen
een water uitlaat loopt niet altijd vooral bij stationair draaien blobbert het water er zomaar wat uit
en meestal is de rook uitlaat ook nog eens gekoppelt met de water uitlaat
maar het is wel een plezant idee om uit te voeren

groetjes raf

Als je een servo hack zodat die continu draait kun je die op een klein kogelkraantje zetten.. of een splittertje (3wegkraantje zoals op een infuus zit) het water komt er dan in golven uit die niet abrubt stoppen en starten. Dit is ook eenvoudig bij te vijlen zodat de kogelkraan niet meer goed sluit bijvoorbeeld. Zo kun je ook 2 'uitlaten' maken met een 3-weg kraantje.
Jakko

Hallo Jan,

Robbe heeft een 6V tandwielpompje in hun pakket met bestelnummer 1568, deze ga ik toepassen in mijn duikboot voor het innemen van water in een infuuszak, misschien is deze toepasbaar voor jou.

Hans

hallo

slechte ervaring met deze pomp
de motor was niet te ontstoren en het pompje lekte
kan natuurlijk zijn dat ik een slechte had bekomen en waarscheinlijk zal dat wel zo geweest zijn
in die film die ik gisteren had "periscope down" was de uitlaat goed te zien
er waren er twee
eentje (SB)die spoot constant water de andere (BB)blubberde

groetjes raf

Hoi Jan,

Waarom neem je geen centrifigaal pompje. Ruitensproeierpomp van de sloop, of die van Graupner? Geen bijgeluiden en op een (teruggeregeld) laag voltage maar weinig opbrengst. Als je hem aan de vaarregelaar van de motoren koppelt heb je nog een variabele straal naar de snelheid ook.

hallo

dan zou je eigenlijk een apparte regelaar nodig hebben
maar dan wel een speciaal gebouwde
LOl heb ik vroeger zelf gemaakt maar het ic is niet meer te vinden (uit het asortiment )
de motor moet steeds stationair draaien al staan de motoren stil
bij voor en achteruit de zelfde richting uit draaien en dat was dus bogelijk bij dit ic doordat er 2 diodes bepalend waren voor de richting en als je deze koppelt aan de eindtrap op dezelfde transistor dan draaide de motor steeds in 1 richting
als je dan de dode zone weerstand zo verkleint dat er geen dode zone is dan blijft hij langzaam draaien
eens zien of ik het schema nog heb en mischien heb je geluk en licht er in een of andere shop nog een ictje
anders de heren die pic kunnen programeren een leuke uitdaging hahaha

groetjes raf

Hoi allen,

Wauw wat een reactie's allemaal :D:D

Raf, Het probleem dat ie altijd draait is geen probleem, Ik kan de pomp wel aan en uit zetten als ie onder gaat.
Maar met motoren stationair draaiend zal inderdaad de water simulatie ook aan moeten zijn, dat wel.

Teus, die pomp die jij aandraagt wordt denk ik de oplossing, moet alleen even kijken of ie achterin past, en hoeveel stroom dat ding zal gaan nemen.

Jos, Als ik alles van te voren wist, Tja.. enne welkom terug :D

Lex, het koppelen van de water pomp aan de snelheid is een leuk idee maar de meeste koelpompen zijn gewoon losse pompen die de zelfde opbrengst hebben, alleen binnen in het koelwater systeem wordt het water al of niet door de warmte wisselaar gestuwd, maar daar merk je buiten bij de uitlaat niets van.

Dat pulseren van de water stroom kan dat niet met een regelaar met een trage blokgolf er overheen? maar daar kijk jij al even naar, toch Raf,

Wordt vast wel vervolgd,

Groeten,

Jan,

Laatst bewerkt:
hallo

dat pulsen kan met een ne555
en een eindtrapje
tijdens het duiken heb je geen extra kanaal nodig
een vlotter met magneet en een reedcontakt binnen in de boot die de eindtrap onderbreekt doet de rest
boot boven water en het reeds contqct is gesloten want de vlotter licht neer
boot onder water de vlotter wil drijven en het reedcontact is open dus de pomp stopt
die 555 geeft pulsen en de eindtrap was geloof ik een 2n3055 maar daar zijn nu ook modernere transistoren voor
want die 2n3055 is nogal groot en dat vermlogen heb je niet nodig

schema komt er aan maar het zijn heel veel boeken die ik moet door spitten

groetjes raf

Hoi Raf,

Ik heb zelf nog een boek liggen met allerlei 555 schakelingen, kijk ik ook even.
En een LM315 (geloof ik) kan de pomp wel sturen.

Thanks,

Jan.

dat pulserende kan ook wel simpelweg mechanisch gerealiseerd worden.
simpelweg iets in de stroom hangen dat een beetje "fladdert"

hou je vinger maar eens onder de kraan, en zie hoe onregelmatig het water
neerklettert.

Lijkt me dat op die manier veel minder rumte nodig is.

ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.
ik vindt dit wel weer een heel orgineel stukje natuurgetrouwheid !

Back