pompen in duiboten ervaringen met verschillende type ???

Hoi Raf,

Ik heb er geen ervaring mee, maar kunnen die centrifugaalpompjes niet alleen maar één kant op pompen? Zou een tweede pomp betekenen om leeg te kunnen pompen.

Een andere duikbootbouwer die ik ken uit Den Helder denkt er over om een drinkwaterpomp uit een caravan in te bouwen. Die hebben een gigantische opbrengst, maar zijn ook eenrichting. Hij was er ook nog niet helemaal uit.

Lex Verkuijl zei:
Hoi Raf,

Ik heb er geen ervaring mee, maar kunnen die centrifugaalpompjes niet alleen maar één kant op pompen? Zou een tweede pomp betekenen om leeg te kunnen pompen.

Een andere duikbootbouwer die ik ken uit Den Helder denkt er over om een drinkwaterpomp uit een caravan in te bouwen. Die hebben een gigantische opbrengst, maar zijn ook eenrichting. Hij was er ook nog niet helemaal uit.

ik ben van plan om de tank door eenklepje wat ik al op mijn Tonijn gebruik vol te laten lopen en leeg te pompen met de drinkwaterpomp.
deze klep heb ik zelf gemaakt en werkt al 10 jaar uitstekend zonder te haperen.

Niet ontluchtende tank met klep en pomp (OTW-systeem)

Danny

Hoi Raf,

volgens mij zijn er ook systemen met een duiktank met pomp, met de ontluchting naar buiten. Die kun je dan alleen legen als de boot, of in ieder geval de ontluchting, weer bovenwater steekt. Anders pomp je alleen maar wat water rond.

ik ben op een beurs iemand tegen gekomen die
caravan drinkwater pompjes inzette.
Echter, als MOTOR. en in het natte gedeelte,
want dat modelletje van hem hing in de
drinkwatertank van de caravan. zijn claim was
dat deze plm 20 euro in de vakhandel kosten.

Mijn ervaring is dat je het stukken makkelijker hebt als je niet
zelf een schroefas "naar buiten" hoeft te brengen.

e.e.a. ter volledigheid, omdat het stuk begon met een
drinkwaterpompje uit een caravan.

Zou het niet mogelijk zijn om bij een eenrichtingspomp een 2 drieweg kleppen te gebruiken om de leidingen op de pomp "om te keren".

Als men die kleppen bedient met een servo, en zorgt dat een schakelaartje tussen zit die voorkomt dat de pomp draait als de kleppen dicht zijn.

Mijn idee in schema

water => invoerleiding 1 => driewegklep 1=> pomp=> = driewegklep 2 =>tank

dan een leiding tussen klep 1 en 2 en een leiding tussen klep 2 en buiten

Water dat normaal door klep 2 direct in de tank komt wordt nu door klep 2 naar klep 1 gebracht, en daarvandaan door de pomp terug naar klep 2, door de vorm van deze klep buigt deze het water uit de pomp vervolgens af naar de uitlaatklep buiten de boot.

Volgt iemand me nog :lol:

:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
@Kloppertjes,
wat bedoel je
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

@Lex Raf,
zo'n systeem met rubber tanks die ontlucht naar buiten heb ik hier nog liggen.
Nog nooit gebruikt en 15,5 jaar geleden bij Schäffer in Trier gekocht.
Het zijn 2 canvas zakken met rubber zakken er in.
2 Pompen en een hoop slangen en buisjes erbij.
Ontluchten doet hij naar buiten en als je boven wilt komen moeten de periscopen boven water komen.
Werkt goed dat systeem, maar ik heb het nooit gebruikt.

Hein

Dat is hetzelfde idee als een oscilerende stoommachine voor en achterui te kunnen laten draaien :idea: :D
Daar komt de stoom immers ook aan een kant binnen
en dan aan de andere kant er weer uit ondanks omgekeerde draai richting

Ik bouw ook stoommachines, en voor het omkeren is inderdaad een klep nodig, maar deze is helemaal niet ingewikkeld.

MAAr, even tussen haakjes, wat ik bedoel lijk niet op de omkeerklep van een stoommachine.

Nog een beetje tekst, (heb hier geen toegang tot een tekenprogramma of webruimte)

De pomp draait 1 richting op. Dus een vaste ingang en uitgang.

Door met een klep(en) of kleppen (met een beetje slim ontwerp kan er in 1 cilindrische klep alles ingebouwd worden) wordt bij het leegpompen de ingangspoort van de pomp gekoppelt aan de tank, en de uitgang gaat direct naar buiten. Wat dus nodig is:
-1 een klep die de tank afsluit van de uitganspoort.
-2 een klep die de "by-pass" leiding vanaf de tank aansluit of de zuigpoort van de pomp
-3 een klep die de uitgangspoort van de pomp aansluit op het buiten water.

Als men een beetje slim ontwerpt en toegang heeft tot een draaibankje is er denk ik wel een cilindrische klep te ontwerpen die alles in een heeft. Hierdoor is deze klep met 1 servo te bedienen

Mr Van Gent, een stoommachine die in 2 richtingen kan draaien zonder stoomschuif? Ik ben geïnteresseerd.
Kloppertje, zo een 3-wegklep die bediend wordt met een servo, mag niet te zwaar lopen. Is ze dan nog wel waterdicht aan de uitgaande as? Zo heb je dan 2 kleppen nodig, en een hoop aanvoerleidingen. Ik denk dat Raf gelijk heeft, een 2de pomp is vééél eenvoudiger.

Hallo,

Ik ben het met Raf eens, gewoon één pomp houden, met aansturing om twee kanten op te pompen.

Wat dacht je trouwens hoeveel ruimte zo'n kleppen-pomp-slangen toestand gaat innemen. En een aansturing voor de pomp heb je ook nog nodig.

Back