jan brilman
Forum veteraan
'First build the plane, then buy the engine(s).'
jan.
jan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Veel vermogen voor zo een kist is mooi maar ik ben bang dat je met 2x 15 cc al zwaar overpowered bent. Ontwerp het eerst maar eens het model en begin dan maar eens te bouwen. Tijdens de bouw zul je vanzelf wel erachterkomen welke motorisering er goed voor is.
'First build the plane, then buy the engine(s).'
Ik schat dat je bij die maat makkelijk rond de 6 kilo moet kunnen uitkomen en dan heb je aan 2x 7,5cc motoren met resopijp voldoende vermogen hebt om al behoorlijk rap te kunnen vliegen.
Wat we eerst moeten doen is alle ins & outs bepalen, waarna we de uiteindelijke Spec's vast kunnen stellen........
Nee dan denk ik dat een MAX gewicht van 9000 a 10.000 gram realistischer is
AM: Lastly a question that is important to all scale model-builders. Weight seems to be the arch-nemesis of the scale-model. What are some methods you use to keep airframe weight under control? For example, those beautiful scale cockpits you build look like they add a significant amount of weight. What building and finishing techniques do you use to ensure the model will not be lead sled?
DP: The simplest way to control weight is really the most obvious one: avoid or severely limit the use of materials known to be heavy. Fiberglass is okay for a cowling, but not a whole body. Use no light-ply; it is heavy and is no stronger than balsa. Limit the weight of the balsa you use. No piece should be over 8-lb./cu. ft. stock. Use no foam, it weighs a lot but has no strength. Use high-quality birch ply where you need strength, but cut it away where possible.
Finishing materials can add weight in a big hurry, and for no gain in overall strength. My preference is for lightweight-glass-cloth covering with polyester resin (Sig Finishing Resin). Epoxies work but will cost dearly in weight.
A good philosophy to adopt is to ask of each part -- is it giving good strength-for-weight? Some materials do not, (foam, as mentioned before), and some do, carbon-fiber would be a good example. Perhaps this is why I have no gas engines. They fail the power-for-weight test!
De meest toegepaste 'cheat' is dat de motorgondels 'significant' verlengt worden, waardoor je lichtere motoren (qua gewicht) kan toepassen ....
Ik ben er inmiddels zelf al achter gekomen...:roll:...en profili kan dit inderdaad. Ik moet toch maar eens alle functionaliteiten ervan doornemen.Wat bedoel je hier mee? Dat je gewoon in profili (bij rib components) aan het kijken bent hoe groot je flaps moeten worden, of een of andere hidden feature, waar je de invloed van flaps op de Cl kan bepalen?Ik ben alleen nog even in Profili wat "flap-settings" aan het checken, dit i.v.m. de altijd vrij lage landingssnelheid (lees LAAG RE number)Wist nl. niet dat profili dat ook kon...