Ponton/Bak PANI-I

de laatse tijd heb ik nogal veel topic's door zitten te spitten. U zult wel denken waarom? nou dat zal ik u eens vertellen. Ik hoor dat veel mensen een ponton maken, maar er word niet uitgelegd welk materiaal ik dacht, als ik u nu eens een voorlichting geef. Kan u het gewoon simpel maken.

Wat voor materiaal heb ik nodig op een ponton te maken?

natuurlijk er zijn 1001 matrialen, bijv. hout, PolyStyreen en nog veeeeel meer! Maar bij hout is het zaakt het goed waterdicht maken, zodat het hout niet vol water zuigt. Anders is het binnen de korste keren weggerot! en verf, plamuur en lijm.

Hoe moet ik beginnen als ik de materialen heb?

Als je zover bent dat je de materialen verzamelt hebt, is het tijd om je ponton netjes uit te tekenen door middel van een computer, of gewoon op een a4tje.

Dan ga je beginnen met het uit te tekenen op het matriaal. als je dat klaar hebt dan is het tijd om hem uit te knippen/zagen of met de dremel.

Dan is het tijd om te lijmen, een goede lijm is zou bis*n constructielijm, je kunt het bij veel modelbouwwinkels kopen. maar je kunt het niet klakkeloos tegen elkaar lijmen, eerst een paar spantjes er tussen. En die moeten PRECIES op de lijn staan want anders gaan je "zijen" schuin staan, het is zonde dat hij schuin staat.

Eerste keer in het water en mijn ponton is niet waterdicht wat nu?

Het voelt altijd fijn om te zien dat je schip waterdicht is. Als het ponton niet waterdicht is, zou je eerst de naden nog eens goed kunnen plamuren. Daarna nog een keer goed verf erop!.

tips: http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bfaq%5D-schepen-electro-aangedreven/172425-algemene-tips.html

hier kun je nog meer informatie vandaan halen, even een poosje lezen maar je leert er wat van!

PANI-I
waarom heb ik voor de PANI-I gekozen, ik heb de sleper banckert zie mijn handtekening: banckert. en aangezien het mij niet leuk lijkt om met een "losse" boot te varen, heb ik voor de Pani-I gekozen.

ook vind ik het leuk om met geschiedenis bezig te zijn, en in 1953 liep een groot deel van Zeeland onder. toen zijn er zulke bakken gebruikt als de Pani-I. En daarom lijkt met het leuk om hier mee te gaan werken.

de afmetingen zijn 40 x 19.45 cm. Ze is schaal 1:50, omdat mijn banckert ook is. En ik vind het een lekkere schaal om mee te werken!

full

full
full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk project.Ben zelf ook met een ponton bezig.Schaal 1:50.Ik heb hem van wit pvc plaat gemaakt.Goedkoop en goed tegenwerken.

weer verder:
alles staat nu in de zwarte matte schoolbordenlak.
dan alles (de naden) goed plamuren en dan nog een keer!
en dan zaterdag, alles er op lijmen. dan verder met bolders...
ook nog bezig geweest met de boeiing.
full

full

full

Hoi Paul,

Leuke bak, maar dat ding zal denk ik varen als een ploeg, met die stompe voorkant, en platte kont.

Heb ook wel pontons gebouwd, maar zorgde er wel voor dat de voor en achterkant scheef liepen, zoals mijn wagenborg ponton in 1:100, gemaakt van zink, dus het gehele ponton is gesoldeerd.

Uploaded with ImageShack.us

Dit ponton sleept wel vrij licht, alleen als je het gas erop zet met een Zeesleper ervoor wordt het een duikboot.

Jan

ha jan,
tja dat zal best. ;)
maar ik wil natuurlijk hem precies nabouwen.
van der straten in hansweert heeft er ook zo een.
zeker sleept het als een ploeg, maar hij lijkt er wel aardig op....

Paul

full

Hier nog een voorbeeld Paul ,gewoon van watervast multiplex,wel goed behandeld en gewoon bij div. bedrijven op de site gekeken wat betreft de afmetingen en zelf iets op papier gezet ,is al jaren een leuk sleepobject!

Succes,groeten,
Herman

Hoi Paul,

Leuke bak, maar dat ding zal denk ik varen als een ploeg, met die stompe voorkant, en platte kont.

Hoe vierkanter je schuit is hoe beter hij sjouwt, ze hoeven ook niet hard te varen.
Mijn ponton loopt tot de geladen waterlijn schuin.

Ben het met jullie beide eens,maar als je je accu leeg ligt te draaien en nauwelijks vooruit komt dan kun je beter wat minder laadvermogen hebben en meer (lees langer) vaarplezier,dus ik ga voor de schuine kop van Jan....;)

@Herm: Qua vorm heeft mijn ponton erg veel weg van die ene je eerder postte.

Ik vind Paul z'n pontonnetje een leuk ding, maar is ie niet heel licht gebouwd?
Deze opmerking zegt niet alles: Zelf ben ik van de (te) zware bouw, ik vind snel iets te licht ogen. Geen kritiek dus, slechts een vragende opmerking.;)

1 dik mm klaas,
maar hij is voor zand, het is zo'n soort bak.
die in 1953 gebruikt is voor het stoppen van de dijken (in zeeland)

Paul
en uw kritiek kan ik zeker aan!
spitsen schippers onder elkaar haha

@Klaas, die ene is van mij......;) en ook door schade en schande wijs geworden het is de derde die ik gebouwd heb.....

@Paul,ik ben het met Klaas eens zand is nl erg zwaar ,dus een goed plan maken wat spanten en versterkingen betreft!!
1 mm is aan de lichte kant......

Nogmaals die van mij is van watervast multiplex (de dunst verkrijgbare maat) ,met spanten!!

Heb hier trouwens nog wel wat foto's van pontons en met name de kop en kont ,genomen in de Waalhaven in Rotterdam.......

Als jullie er behoefte aan hebben even een PB.....,geen superfoto's verwachten maar je kunt er wel ideeen mee opdoen wat de schuinte etc. betreft.

Varen met pontons is (mits het mijn eigen ponton betreft én zonder risico op aanvaringen met jullie) toch altijd wat gooi en smijtwerk en daar moeten ze ook wel tegen kunnen.
Nu moet ik er eerlijkheidshalve wel bij vertellen dat mijn ponton ook de transportkoffer wordt van mijn slepertje, dus vooral op de weg van en naar het vaarwater zou ie er van langs kunnen krijgen.
Dat koffer-verhaal is samen met het willen gebruiken van de spudpalen ook de reden van de vrij zware bouw.

Dat gooi en smijtwerk en zware lading kan die van Jan wel hebben, die van Herm ook, alleen jij Paul, met zand en alles in de planning, ik zou in jouw schoenen staande wat zwaarder gaan bouwen...
Een literke zand weegt toch ergens tussen de 1,4 en 1,8 kilo... Dat is niet mis.
Alles wat je moet ballasten had je kunnen gebruiken om zwaarder te bouwen en aan de stijfheid van je ponton toe te voegen.

Back