Ponton (Smitbarge 2)

het was eerst de bedoeling om er volgendsmij een power 1000 in te zetten...?

maar hawser.

kan jij mij misschien vertellen hoe dat het nou precies zit...? want een Rembertiturm romp en dan eigen opbouw?

en jij ben toch bevriend met ..... die de shelf express heeft ?!

Armando

Ik ga denk ik dan maar een 720 BB torque er in zetten
want ik wil geen speedboot maar TREKKRACHT

Maar een speed 500 is ook nix!

Beste Armando,
Ik ken niet iemand die een Shelf Express heeft.
De Robbe Rembertiturm is/was even lang en breed als de Smit Lloyd 40-serie alleen de onderkant van de boeg(na het rechte stuk) loopt wat harder terug.
Ik heb alles veranderd, qua beboeiing etc. behalve dus onderkant van de boeg.
Ik heb het algemeen plan van de 40-serie daar voor gebruikt.
Ik zal er morgen wat foto's op zetten bij mijn Holland IV lijntje, echter het model is echter al 20 jaar oud dus behoefd wat restauratie aan de dekken.
De opbouw heb ik vorig jaar al vernieuwd (in ABS)
Hawser

Hawser,

Zeer bedankt voor je inbreng, ik wacht de foto's even af. :thumbsup:

Alle anderen wil ik vragen het onderwerp van dit draadje in de gaten te houden, waarvoor dank. :ontopic: dus

Geert,

Zoals beloofd, deze ponton 1:50 is gemaakt aan de hand van een algemeen plan van een de Mammoet bakken
die onderandere de Happy Hunter versleepte.
Ik dacht dat er 3 van waren, het waren afzinkbare bakken .
Ponton is gebouwd van triplex, behalve de boeg, die is van polyester (karton, matjes, plamuur). Het geheel behoefd wat reparatie van hij is 25 jaar oud.

Hawser

Hawser,

Bedankt voor je foto's.
Die van jou is, zeker wat betreft lijnen, veel mooier dan de Smit barge2. Vooral de boeg sectie staat me aan, gaat al een beetje op een Giant lijken. Nu ik dit zo zie bekruipt me een ideetje. Wellicht kan ik, als de bak die ik nu bouw een beetje leuk is achter de Hunter, de eerste sectie van die van mij vervangen door een sectie met zo'n mooie voorzijde. De maten zouden niet meer kloppen, want de Giant is wat groter dan de Smitbarge, maar het zou evengoed wel aardig zijn.

Geert,
Ik denk dat deze bakken ongeveer net zo groot waren als de Smitbarges 1 & 2.
De maten op het algemeen plan van de MG 338-2 zijn , lengte 103 m overall, 95 m over dek, 30 m breedte en holte van 6.50m .
Misschien dus alleen iets aan de kop er bij zetten?
dwt 11.500 ton (soort typsiche noordzee bak).
De Giants zijn 20.000 ton dwt behalve de Smit Anambas (14.000 ton)?
De mooiste bakken waren de Seacamel bakken.
groeten,
Hawser

Ook hier weer wat vorderingen. De ruwbouw begint al ergens op te lijken. Ook wat kleine zaken aangemaakt die straks, zoals ook in het echie een plaats krijgen op het ponton. Van de ankerkluis aan de achterzijde ben ik niet geheel zeker maar de tekening van het leaflett van smit is niet erg duidelijk zodat ik dit een beetje heb moeten afkijken van foto's van andere pontons.
boeg3%7E0.jpg

Dit zijn de smit brackets waarvan er drie op de voorzijde komen.

boeg2%7E0.jpg

Zo is volgens mij de voorzijde met de brackets en hun geleide ogen.

Akluis2%7E0.jpg

En als laatste de ankerkluis in de achterzijde.

Tot de volgende bijdrage maar weer.

Laatst bewerkt:
Hawser,
Nee die kop laat ik nog niet zitten. Wellicht was ik in een vorig antwoord niet duidelijk hoor, dat kan maar zo. Mijn idee is deze ponton wel af te bouwen omdat ik daarvoor alle grove delen al gezaagd had. Toen ik echter jouw foto's zag kreeg ik zo'n gevoel van "als deze straks vaart kan ik misschien, omdat het drie modules zijn, een module maken met de kop van een Giant of iets wat op die van jou lijkt". Weet je, ik vind die voorkant van jou gewoon mooier dan die van de Smitbarge, maar ik moet nu wel wat te slepen hebben. Vandaar dus........
Ik ga even snorren naar een foto die ik ergens heb van die ankerkluis en probeer ook de tekening die ik ervan gemaakt heb te uploaden dan ga je die ook zien. Zo naar wens?

Grapje, komt er aan.

Hawser kun je hier iets mee?

smitbarge2ankerkluis.jpg

twee vliegen in een klap. Als je interesse hebt heb ik nog wat VISIO tekeningen die je kunt krijgen, ook in JPG als je wilt.

Het geheel was een stevig beetje weggezakt, Hoog tijd voor een paar foto's van de stand van zaken tot nu toe. Wegens drukte enz. gaat het niet geweldig snel maar nu ben ik zo ver dat ik de buitenzijde kan gaan behandelen.
Ook heb ik nog een vraag.
Heeft iemand misschien een tekeningetje of foto van de lier die voor op dit ponton moet komen?
Zoals je ziet is aan de achterzijde ruimte voor een anker. Naar ik aanneem zal ook hier iets van een winch of zo moeten staan of weet iemand hoe dit anders gebruikt moet worden?

sb23.jpg

sb22.jpg

sb21.jpg

Vragen en/of opmerkingen? ik verneem ze graag.

Ziet er mooi uit.
Maar even een vraagje tussen door waar toe dient de inham aan de voorkant?

sucses veder

Edwin

Laatst bewerkt:
Goedenavond allen,

Je zegt het Dikkie. Volgens de foto lijkt dat inderdaad zo. Ik denk dat daarvoor op het dek een lier moet staan maar daarvan heb ik eigenlijk niets kunnen vinden. Alle opmerkingen hierover (liefst met plaatje oid) zijn welkom. Er zijn al een paar vorderingen sinds de laatste foto's maar die beperken zich tot het in de G4 zetten en plamuren. Als de eerste laag menie erop gaat zal ik nog wat foto's plaatsen.

Ja dat was een beetje snel van mij, niet goed gelezen Edwin sorry. Jij hebt het over de voorzijde. Ik heb werkelijk geen idee waarom dat daar zit maar volgens het PDFje van smit zit dat gat er dus........

gegroet

Laatst bewerkt:
De bovenstaande foto van de AMT Explorer komt naar ik aanneem bij Tugspotters vandaan.
Die foto's heb ik destijds genomen bij de Brienenoordbrug, ze zijn niet 100% helder (niet de ideale omstandigheden) maar als er interesse in de rest van de serie is, stuur maar een PB.
mvg, Michiel

Back