Poolschip Aurora

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Archibald H., 25 nov 2007.

  1. Hergé Genootschap

    Hergé Genootschap

    Lid geworden:
    27 feb 2014
    Berichten:
    2
    Archibald

    Lijkt me heel erg leuk als we de boot op 7 maart 2014 zouden kunnen aanschouwen in het echt in het Scheepvaartmuseum. We hebben dan van het Hergé Genootschap een Algemene Ledenvergadering en het zou leuk zijn om een spreker te hebben over deze boot. Hoe dan ook zouden we het leuk vinden als we meer schepen uit de Kuifje boeken zouden kunnen tentoonstellen. Kun je me hierover z.s.m. even mailen?

    info@hergegenootschap.nl
     
  2. DBS

    DBS

    Lid geworden:
    8 jul 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Bredene
    Mooi schip, ben nu zelf de Aurora van Kuifje en de geheimzinnige ster aan het bouwen. Het schip is heel duidelijk nagetekend van het poolonderzoeksschip William Scoresby, voordien een een vroegere stoomtrawler. Vandaar dat ik de romp genomen heb van de Milford star, (en nog andere onderdelen.)een Engelse stoomtrawler van het merk Caldercraft. De romp is zeer erg gelijkend. Er stond zelfs ook een watervliegtuig achteraan nl een Lockheed vega. Herge heeft er echter een Arado op geplaatst. Dat het schip niet zeewaardig is geloof ik niet, mijn stoomtrawler vaart prima! Graag tot verdere inlichtingen en bouwinformatie bereid,
    Dirk Bonne
     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Nou Dirk, laat maar komen :banana:.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heel jammer dat alle plaatjes van dit draadje verdwenen zijn tijdens de update, en vermoedelijk hier niet gehost werden.
    Archibald heeft een schitterend afgewerkt model neergezet. Zou direct in het museum in Brussel kunnen worden tentoon gesteld :)
    Had een mooi Graupner kitje kunnen wezen... Maar de 'Tin Tin corp' is erg afgetimmerd op gebied van rechten... big business...
     
  5. DBS

    DBS

    Lid geworden:
    8 jul 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Bredene
    Bedankt voor de (eerste) reactie. Het was eigenlijk mijn bedoeling om me in te schrijven bij het forum om wat meer gegevens (en foto's, want die kon ik precies niet bekijken)van de maker van het schip te verkrijgen, helaas nog zonder respons maar misschien weet ik nog de juiste werkwijze van dit forum niet). Hierbij zal ik trachten enkele foto's van mijn reeds gebouwde stoomtrawler O76 Prosper bij te voegen, schip dat een beetje als basis voor de Aurora zal dienen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Mooie foto's en een leuk scheepje.
    Een klein en bescheiden vraagje: is het mogelijk de foto's (via afbeeldingen) zo te plaatsen dat ze direct in de tekst staan en niet apart geopend hoeven te worden?
    Vele hier op het forum vinden dit prettiger kijken en in combinatie met de tekst makkelijker te volgen :).
     
  7. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    245
    Locatie:
    oostende
    dag dirk,
    denk niet dat er nog foto's door archibald te vinden zijn,
    en patrick de bouwer van het model is denk ik niet meer actief hier
     
  8. DBS

    DBS

    Lid geworden:
    8 jul 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Bredene
    Dag Ronny en Bert,
    Bedankt voor jullie opmerkingen. Hierbij nog twee foto's, één van de Hergé tekening en één van het poolschip RRS Wiliam Scoresby. Sommige gelijkenissen zijn sprekend! (lage plaats van het anker, de masten, de stuurhut, de schouw, de drie sloepen..)Volgend bericht een eerste bouwverslag.. [​IMG] [​IMG][​IMG]
    Zijn de foto's in tekst nu beter?
     
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Nee nu zie ik ze helemaal niet maar misschien heeft dat wel te maken met waar ze bij jou opgeslagen zijn en waarvandaan je ze dan plaatst en kan je ze in dit geval helemaal niet direct in de tekst plaatsen :weetnie:.
    Een andere mogelijkheid zou nog kunnen zijn dat ze bij jou op privé (vertonen) staan en je dit moet veranderen naar openbaar vertonen?!
    Als dat het niet is of lukt dan even wachten op iemand die het wel precies weet en anders weer gewoon volgens je eerste methode plaatsen.
    Ter informatie: Zelf heb ik mijn (forum) foto's bij (de gratis) Google Drive opgeslagen en kan ze dan via Google Foto's (dit is de vroegere Picasa en wat daar voor in de plaats gekomen is) probleemloos plaatsen. Dit zal ongetwijfeld bij meer opslagplaatsen zo werken.
     
  10. DBS

    DBS

    Lid geworden:
    8 jul 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Bredene
    Hierbij de afbeeldingen, hopelijk weer op de normale grootte... 84-261-0965-9img6.jpg William%20Scoresby49.jpg
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Helemaal :thumbsup: DBS.
    Dit kijkt en volgt zoveel prettiger :).
    Misschien die eerdere foto's (als je er via bewerken nog bij kan) even via deze methode opnieuw plaatsen?!
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2017
  12. DBS

    DBS

    Lid geworden:
    8 jul 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Bredene
    Thanks!
     
  13. DBS

    DBS

    Lid geworden:
    8 jul 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Bredene
    Aanvang van de bouw: Aanvankelijk heb ik getwijfeld tussen het oorspronkelijk schip de William Scoresby of de eigenlijke Aurora te bouwen. Normaal bouw ik zeer gedetailleerde schepen, bij het schip van Kuifje lijkt alles eenvoudiger, cleaner met vlotte lijnen. Toch zal ik me aan deze boot wagen, gelukkig zijn er veel onderdelen van de Milford Star die ik (na wat wijzigingen) kan gebruiken. Natuurlijk zijn er geen gedetailleerde plannen van de Aurora en moet ik dus steeds de tekeningen van het schip (uit het album de Geheimzinnige ster) raadplegen.
    De romp(basis Milford star) Verhoging van het voordek, gladschuren van bepaalde lasnaden, aanbrengen extra boordstroken, boren van nieuwe ankergaten, plaatsen van schroefas met koperen schroef en roer. Voor de grijze kleur van de romp gebruikte ik een goedkope spuitbus uit de action (spectrum primer grijs) die toch heel wat goed de kleur uit de strip benadert. romp1.jpg romp3.jpg
     
    MicropropSport, MikeMohawk en Bert V vinden dit leuk.
  14. DBS

    DBS

    Lid geworden:
    8 jul 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Bredene
    Ar 2.jpg 1822744c36751d3f6ce5438aae9d2c3b.jpg Ar.jpg
    Arado Ar 196, watervliegtuigvliegtuig voor Aurora

    Ter afwisseling heb ik reeds het watervliegtuig, een bouwdoos van Italeri op schaal 1/48 omgebouwd. Toen ik het pakket bekeek merkte ik onmiddellijk dat het vliegtuig ,nochtans op dezelfde schaal als het schip, in verhouding veel te groot was, het besloeg bijna 1/4 van de totale romp! Voor en striptekenaar is het natuurlijk gemakkelijk het vliegtuig wat te verkleinen, ik heb wel een paar uurtjes nodig gehad om het toch enigszins te laten passen bij het schip: vleugels afsnijden en inkorten, dito met de romp juist na de cockpit. Nu zal het toch wat beter verhouden op de achterzijde van het schip. De vlotters heb ik intact gelaten, dat zou wat teveel gepruts worden, ik vind trouwens dat niet zo stoort. Tot slot het vliegtuigje in een geel jasje gegoten zoals in de originele strip. Ik ben nu nog aan het twijfelen of ik het cockpit beschermdoek (zie afbeelding) er over zou hangen...
     
    MikeMohawk, MicropropSport en Bert V vinden dit leuk.
  15. DBS

    DBS

    Lid geworden:
    8 jul 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Bredene
    Na een periode van grote gezondheidsproblemen in de familie werd terug begonnen met de verdere bouw van de Aurora van Kuifje, de brug werd opgebouwd en Kufje reeds op het schip geplaatst.. 20171108_111800.jpg 20171108_111853.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. DBS

    DBS

    Lid geworden:
    8 jul 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Bredene
    Eindelijk is de Aurora klaar! Ook een luidspreker , stoomfluitnabootsing van het merk Krick werd ingebracht waarbij contact werd gemaakt van extra servo..
    Het schip vaart heel vlotjes, enig probleem is de loodbatterij onder het voordek te plaatsen. Ook de rookgenerator van Graupner (ook aangesloten op de 12 Volt batterij doet het uitstekend. Helaas is bij de eerste proefvaart het gloei-element tegen de plastic schouw terecht gekomen wat tot een erge schouwbrand is gekomen. Gelukkig lag het schip dicht bij de oever, door vroegtijdig blussen is wel een grote ramp vermeden.
    Hierbij nog wat foto's van zijn tweede ,nu geslaagde
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MikeMohawk, freekt, Marc w en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. DBS

    DBS

    Lid geworden:
    8 jul 2016
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Bredene
    (vervolg verslag)proefvaart. (Meerdere foto's zijn beschikbaar, helaas zijn de bestanden wat te groot, bij interesse kan ik deze gerust doormailen.)
    Beste volgers bedankt voor uw belangstelling, en nu op naar een volgend project?.
    Beste scheepsgroeten,
    Dirk Bonne
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Proficiat met de geslaagde 2de proefvaart.
    Tof dat je de schouw opnieuw hebt kunnen repareren. was even schrikken toen er plots wel heel veel rook uitkwam.
    vgr Marc
     

Deel Deze Pagina