Poor man's FBL

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
A

Aaalie

Guest
Hallo iedereen,

door de aankoop van een mini V-stabi (tweedehandse), die er uiteraard eerder was als de overzeese FBLkop bestelling, moest er natuurlijk wel gespeeld worden. Hoe fabriceer je nu zoiets?
Eerst maar eens de bouwbeschrijving van een Logo 400 V-stabi erbij gehaald, en dan zie je dat e.e.a. veel eenvoudiger is, en dat je "slechts" de kogelkopjes aan de bladegrips hoeft te verlengen, en dit rechtstreeks aan de swashplate te koppelen. Ook moesten de servoarmlengte's ietsje worden veranderd.
Dus uit een oude doos met onderdelen een Logo 20 kopje genomen, en deze aangepast. Van een washoutmixer heb ik een swashplate meenemer gemaakt, hevels omkeren en inkorten, schroefdraad in de washoutbase getapt en twee inbusjes die het geheel op de as houden.
Zie hier het resultaat, de eerste foto nog even de Flybarkop op de voorgrond:
FBL1.jpg

FBL2.jpg

Later het vervolg hoe e.e.a. vliegt, ik ben benieuwd

Greetz, Aldert

Ziet er goed uit! :)
Ben heel benieuwd wat je ervan vind Aldert.
Ik heb hier zelf ook een opgepoetste heli klaar staan met een Vstabi erop, zal ik ook snel over posten.
Hopen dat de temperatuur snel aangenamer wordt.

Grt,
Eric

Eigenlijk is goedkoop FBl heel simpel te doen...
Gewoon die computer eraf laten :mrgreen:

In principe kun je de standaardkop pakken, flybar eraf schroeven en de links verlengen. Dan ben je er ook.

Maar meestal moet je wel de (hoe heten die dingen officieel :rolleyes:) kogeltjes van de bladhouders verder van het middenpunt af zien te krijgen.
Dit vanwege eventuele extreme gevoeligheid, en het niet meer gebruiken van servoweg.

Maar heb je de maiden al gehad?
je zal merken dat het wat anders vliegt als normaal..

Ik heb in een grijs verleden een Hornet FBL gebouwd. Zonder Vstabi ofzo, dat wel. Servo-armpjes moesten op het binneste gaatje, en de swash AFR-mix moest op 7% ipv 95%. Vloog best aardig, al had ie enorm veel last van pitch-up bij snel vliegen en veranderde bij vliegen de koppeling aileron-elevator naar 'rechts', dus bij hoover had je bijna geen koppeling maar hoe harder je vloog hoe meer hij naar rechts wilde als je elevator gaf ;)
Overigens heb ik na dat hele project de Hornet een slinger gegeven, wat een fragiel balleding was me dat zeg ;)

Hallo iedereen,

door de aankoop van een mini V-stabi (tweedehandse), die er uiteraard eerder was als de overzeese FBLkop bestelling, moest er natuurlijk wel gespeeld worden. Hoe fabriceer je nu zoiets?
Eerst maar eens de bouwbeschrijving van een Logo 400 V-stabi erbij gehaald, en dan zie je dat e.e.a. veel eenvoudiger is, en dat je "slechts" de kogelkopjes aan de bladegrips hoeft te verlengen, en dit rechtstreeks aan de swashplate te koppelen. Ook moesten de servoarmlengte's ietsje worden veranderd.
Dus uit een oude doos met onderdelen een Logo 20 kopje genomen, en deze aangepast. Van een washoutmixer heb ik een swashplate meenemer gemaakt, hevels omkeren en inkorten, schroefdraad in de washoutbase getapt en twee inbusjes die het geheel op de as houden.
Zie hier het resultaat, de eerste foto nog even de Flybarkop op de voorgrond:
FBL1.jpg

FBL2.jpg

Later het vervolg hoe e.e.a. vliegt, ik ben benieuwd

Greetz, Aldert

En,.... heb je al gevlogen?

Hey,

in één woord, fantastisch!
hier een quote van een ander forum
ander forum zei:
Zojuist gemaidend. Redelijk spannend, toch ook weer niet. Meer het gevoel van de maiden, maar eens in de lucht bleef alleen nog maar een gevoel van blijdschap over . Yves gaf aan de trimvlucht te doen, en dat ga ik ook zeker doen, maar dan wanneer het iets windstiller is.
Het opstijgen was een beetje vreemd, amper van de grond los, en hij wilde hard naar voren kantelen. Dus neerzetten en opnieuw. Je moet blijkbaar helemaal niet sturen als hij op de grond staat, gewoon lekker in de pitch en hij hangt direct.
Het hooveren voelde vreemd, een beetje anders. Ik kende wel het Gaui361 gevoel, maar dit voelde wel heel anders. Redelijk vergelijkbaar met de flybar, een tikje stabieler, ook met wat meer wind lijkt hij ongevoeliger!
De staart staat superstrak in hoover, maar tijdens vlucht, en vooral in de bocht, hunt hij heel licht, net of de gain v.d. gyro iets te hoog staat. Daarbij ook gelijk de eerste vraag...
Ik heb de servo v.d. staart op analoog gezet. De gebruikte servo is een DS3781, oftewel deze: http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=5161

Waarschijnlijk kan hij op digitaal, maar ik kan nergen de specs vinden betreffende "aanstuurfrequentie" e.d.

Het vliegen is een genot. Bochten draaien veel prettiger, vooral de rechterbocht, welke ik bij langzaam vliegen met Flybar niet lekker vind gaan, hij wilde wel eens vertragen/stilvallen, waardoorje meer moet drukken in vergelijk met de linkerbocht. Dat lijkt met V-stabi verdwenen als sneeuw voor de zon, de bochtjes zowel naar links als naar rechts voelen redelijk gelijkend aan. Hij blijft lekker "dynamisch" doorgaan.
Ook de rechtuit vlucht, niet meer dolfijnen als je niet stuurt, waar je met flybar toch wel rekening moet houden om een beetje te sturen als je een strakke rechte lijn wilt vliegen.
De trimvlucht ga ik nog maken, echter ik vraag me een beetje af waarom. Hij vliegt werkelijk heerlijk, en stabiel, hooveren wil bijna zonder knuppelinput. Ik ben benieuwd wat de trimvlucht zal brengen .

De power is merkbaar meer, en je houd met dezelfde vluchtduur meer energie over in je akku. Duidelijk meer rendement!

Ook vind ik de FBL kop makkelijk tijdens vervoer en tijdens neerzetten. De Flybar zit niet in de weg en je kan de bladen gewoon uitklappen zonder dat deze alle kanten op "vallen".

Tot zover positief!

Greetz, Aldert

En:
ander forum zei:
Kleine update,

de staartservo is aangepast naar digitaal. Het hunten was eruit, en de gain kon zelfs weer iets omhoog!
Ook is de pirouette (langzaam en snel) gedraaid, eerst voor de trimvlucht, en vervolgens na de trimvlucht. Er was idd merkbaar verschil, al zou dat ook kunnen komen vanwege de iets te zware akku (waar ik dus de trimvlucht niet mee wilde doen, het zwaartepunt is daarmee een beetje voorlijk).

Tot nu toe ben ik heel tevreden. Waar ik wel aan moet wennen is het opstijgen. Je moet hem echt direct naar een meter toe trekken, anders is die wat zwabberig.
Ook is het even wennen dat de gyro alleen maar in HeadingHold draait, voor het relaxed rondtuffen zette ik de gyro wel eens in rate mode.

De 400 vliegt als de 600, lekker strak. Ik ben nu vooral benieuwd hoe de 500 en 600 vliegen met V-stabi. Verleiding is groot, toch maar even de hand op de knip houden .

Vriendelijke groeten,
Aldert

Inmiddels ben ik ook wat aan het andere vliegen gewend...
Het bevalt zelf zo goed, dat de 600 nu ook een V-stabi heeft. Deze moet nog even perfect worden afgesteld, de 600 vliegt nog net niet zo prettig als de 400. De 400 is werkelijk een DROOMMACHINE zoals ze nu vliegt!

Beslist aan te raden!

Greetz, Aldert

Kun je aangeven wat het verschil precies is tussen die twee, ik vlieg zelf de logo 10 en die vergelijkbaar met de 400 geloof ik.

Het CoG moet wel precies zijn,TF is alleen nodig als je piro niet level is. TF ook alleen doen bij windstil weer.

Je kunt de vbar staart ook in een soort rate mode zetten, 401 preset. Maar lijkt me niet echt geweldig:mrgreen:

En inderdaad, optoeren en wat pitch erop. Bij sturen op de grond blijft hij doorsturen aangezien de heading niet kan veranderen. Bij autoroteren blijft hij ook wat feller reageren dan met paddles.

Tadango, ik zou alleen de mini halen voor een 450 of kleiner. Daarboven zou ik altijd gaan voor de full size vbar.

Veel plezier ermee Aldert!

Mooi Aldert !! Voor mij was het ook snel duidelijk dat dit wel erg leuk vliegen is. Tip : als je de heli neerzet om te gaan vliegen, stuur dan even met beiden sticks de staartservo en de swash in een neutrale positie voordat je optoert, dat scheelt een hoop stress op je heli tijdens optoeren ;)

Mooi Aldert !! Voor mij was het ook snel duidelijk dat dit wel erg leuk vliegen is. Tip : als je de heli neerzet om te gaan vliegen, stuur dan even met beiden sticks de staartservo en de swash in een neutrale positie voordat je optoert, dat scheelt een hoop stress op je heli tijdens optoeren ;)

Als het goed is staat de swash behoorlijk recht, dat zou niet nodig moeten zijn. De staart wel een beetje in het midden zoals bij elke gyro.

Hey René en Bart, dank voor de tip.

@ René, (volgens mij wil jij ook niet meer zonder ;).
Ik was er zelf al achter, gewoon de heli neerzetten waar je wilt opstijgen, daar pas de akku aansluiten, wachten op het swash waggeltje, en dan de kap erop.
Ook dan kan je gewoon direct optoeren en zonder sturen in de pitch.

@ Bart,
De CoG was idd bij de 600 nog niet helemaal goed, daar zit waarschijnlijk ook het "net niet zo lekker vliegen als de 400". De 600 vliegt af en toe met 6S 4900, en af en toe met 6S 4100. Ik was een beetje "zat" van het twee akku's vullen en af en toe zelf nog een derde (ontvanger akku). Aangezien ik niet de power van een 12S setup gebruik (wel de langere vliegtijd) heb ik deze terug gebouwd van 12S en 720mm bladen naar 6S en 600mm bladen. Lekker simpel, akku inpluggen en gaan ;) .
Met een 4100 6S en ook nog eens de lichtere motor, is het soms lastig de CoG iedere keer goed te bepalen.

@ Anne, hij vliegt gewoon strak! Iedere bocht, zowel linksom als rechtsom als rechtsom stuurt even lekker. Het rechtuit vliegen is ook als over rails, of je nu langzaam vliegt of hem even flink de sporen geeft. Als je een looping draait, kan je een verstekhoek over de horizon leggen, en de heli komt weer perfect uit, of je hem nu om z'n as loopt, of een immens grote looping draait.
Een rol, zowel langzaam als snel, gaat met een beetje oefening alsof de heli bij een strak gespannen lijntje langs vliegt.
Het is lastig uit te leggen, het is ook niet makkelijker, maar gewoon prettiger. Hij doet exact wat je wilt!
Ik merk, sinds de korte tijd dat de V-stabi in de heli zit, mijn vliegen (met de 400) behoorlijk vooruit is gegaan. Alles gaat smoother, netter, strakker. Waar ik eerder af en toe moeite mee had (een mooie, nette strakke ronde looping b.v.), gaat nu veel makkelijker, en keer op keer "reproduceerbaar". De "het gaat vandaag niet zo lekker als vorige keer" dagen lijken ook verleden tijd.
Je hebt ook meer power (al was dat in meeste gevallen al meer dan voldoende), en een langere motorloop.

Een upgrade die boven verwachting goed bevalt!

Greetz, Aldert

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey René en Bart, dank voor de tip.

@ René, (volgens mij wil jij ook niet meer zonder ;).
Ik was er zelf al achter, gewoon de heli neerzetten waar je wilt opstijgen, daar pas de akku aansluiten, wachten op het swash waggeltje, en dan de kap erop.
Ook dan kan je gewoon direct optoeren en zonder sturen in de pitch.

De HK 450 en de 500 blijven gewoon met fly-bar, en die vind ik nog steeds fijn vliegen. De Logo 500 is een soort Dream-machine" geworden die kinderlijk eenvoudig doet wat je vraagt. Eigenlijk een Calmato Sports met wieken ;)

En Aldert, nog een update ? Bevalt het nog steeds zo goed ?
Ik had niet verwacht dat het ook zo een verbetering is voor het "gewone" vliegwerk, dus eens een keer geen 3D.

Zit er nu zelf ook aan te denken .....

Bas

Hey Bas,

hij vliegt nog steeds TOP! Dit is de beste upgrade ooit! De 500 heeft inmiddels ook V-stabi, dit was meer werk om hem naar mijn zin te krijgen vanwege de niet originele Mikado kop. Hij is nu naar mijn zin, en ook die heli vliegt fantastisch!

De 400 is al die tijd nog onveranderd, op het kapje en de motor na, af en toe probeer ik wel eens een andere motor, maar dat maakt voor zijn stuurgedrag geen verschil!
Ook heeft hij zo'n blits glasvezelkapje gekregen, Oranje, super zichtbaar in de lucht en een lust voor het oog!

Als ze zo blijven vliegen, heb ik niet de neiging om iets te veranderen ;) .

Vriendelijke groeten,
Aldert

Nog een update... de 500 VLOOG heel fijn, deze is vanmiddag geprakt...

Vriendelijke groeten,
Aldert

hoe komt dit nu zo plotseling?
Technische fout? mankementje, .....stuurfoutje?
Das balen en jammer om te horen.
RIP....:(

Het was de tweede akku. Ik was met Emil aan het vliegen, en al pratende attendeerde ik hem op de hele geringe tailwag.
Na een minuut of 3 begon de heli in dezelfde frequentie heftig met zijn staart te slaan, zeker 45 graden twee kanten op (90 graden zeg maar ). Al staartslaand de heli langzaam naar beneden, en uiteindelijk toch maar proberen neer te zetten. Hierbij viel hij natuurlijk om ... bladen, hoofdas en staartbuis op het eerste gezicht.

Beetje jammer, hij vloog net zo prettig. Ik weet ook niet precies wat het kon zijn, nu alles bekijkend kan ik niets vinden wat niet hoort, ik verdenk de staartservo, die word ook maar vervangen.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Back