Porsche 1:24 : van statisch naar rc

Ik had nog een porsche model staan, ik wou nog eens wat bouwen en ik had nog wat elektronica: kortom, weer iets te doen. Eerst wat spullen bij elkaar gezocht
Foto-FFWQWEBO.jpg

Foto-MVQD7OIJ.jpg

Foto-XGGI3KNW.jpg

Eerst was ik van plan de bodemplaat van karton te maken
Foto-ETE7TAVJ.jpg

Foto-YIRCIGVL.jpg

Foto-WGGHA3NV.jpg

Foto-DJRRGD4J.jpg

Foto-EANEWAVM.jpg

Later bleek dat toch onpraktisch en heb ik de originele bodemplaat gebruikt
Eerst wat spullen bij elkaar gezocht
Foto-NPMKVLZ6

En toen motor en servo op bodemplaat gemonteerd
Foto-EKYR6LSN

Foto-RG8OQE3L

Foto-YFM4SXHE

Foto-ENJ7PVGR

Even een totaalplaatje
Foto-K3KNYYSV

Morgen wil ik er een meer gangbare servo inzetten (met wat minder draadjes) en probeer ik weer verder te werken. Ook probeer ik de achteras dan klaar te krijgen. Aandrijving gebeurt dmv elastiekje o.i.d.. Ik heb alleen nog een kleine ontvanger van 27MHz nodig (zo goedkoop mogelijk) en evt. een speed controller. Iemand een goed idee? Het moet allemaal wel erg compact zijn, zelfs een gewone batterijbox voor 4 batterijen past nergens meer. En servo kan ook niet opgeschoven worden wegens ruimtegebrek.

Laatst bewerkt:
Bedankt! Ik ga waarschijnlijk pas in het weekend verder. Veel proefwerken en mijn vriend moet me die servo nog teruggeven

Laatst bewerkt:
Laatste post tijdje geleden... Maar nu weer een nieuwe:)

Chassis voor klaargemaakt
GroteFoto-ZPDUOVBV.jpg

GroteFoto-4DIGCHSD.jpg

GroteFoto-IOPKGO4R.jpg

GroteFoto-WWSQRKI6.jpg

GroteFoto-MQPSA7L8.jpg

GroteFoto-CPFC7VYN.jpg

Hier nog met het oude stuursysteem
GroteFoto-37N6W3XV.jpg

Hier zonder servo
GroteFoto-KT8N46YR.jpg

GroteFoto-T4MOEXFZ.jpg

Hier met servo én het nieuwe, directere stuursysteem. Benodigdheden: servo, spijker, lijm, auto
GroteFoto-ADTFU7LO.jpg

Duidelijk zichtbaar dat ik in het chassis heb zitten snijden om het stuursysteem de ruimte te geven
GroteFoto-IEZDTCIT.jpg

Hier bovenaanzicht
GroteFoto-DETHIE3V.jpg

moest ik wel een deel van het oude chassis wegwerken

GroteFoto-SKNUZPO8.jpg

Motorblok met deel van de oude velg... (verder meer daarover)

GroteFoto-W6QEZ3FF.jpg

Hier de servo nog met de verkeerde bodemplaat
GroteFoto-FAP6RMK7.jpg

Maar hier eindelijk de goede:) De nieuwe servo is ook een stuk kleiner
GroteFoto-JSIITSST.jpg

Verklaring kapotte onderdelen
GroteFoto-J7MKSW4L.jpg

Hier de kapotte velgen. De velgen zijn jaren geleden kapot gegaan toen ik met de auto aan het spelen was (erg lang geleden). Toen de auto eens zijwaarts slipte raakte hij een drempel en weg velg... Ook is een andere auto destijds gesneuveld bij een botsing met open portier:
GroteFoto-SPNHLJAM.jpg

Helaas...

Ik ga de body overspuiten, oude verflaag vies en niet glad:
GroteFoto-UFVQFGVE.jpg

Inmiddels staat die al in de grondlaag

Omdat de oude achterwielen kapot zijn (zie hierboven) maar die van de Ferrari gebruikt. ze zijn alleen wel groter...
GroteFoto-IGF4CYUD.jpg

Hier een schatting van hoe het zal worden met de nieuwe wielen
GroteFoto-CNA4FYBX.jpg

GroteFoto-JRR7G4X4.jpg

GroteFoto-IQSFTSTJ.jpg

Waarschijnlijk zal de elektronica wel passen, ook al zal het krap worden
GroteFoto-HOKIR74G.jpg

GroteFoto-HLAAHN7D.jpg

Ik wil ook een lading aanhangers maken (om kapotte Ferrari's te kunnen vervoeren...). Eergisteren heb ik een testmodel gemaakt van een caravan. Geen wielen, geen interieur (wat ik bij de echte caravan voor achter de auto wel wil), maar mét deur:
GroteFoto-UEWA6TCQ.jpg

GroteFoto-YEJ4L4S6.jpg

Ik ga nu verder met de achteras en motor. Ook ben ik nog steeds aan het zoeken naar een regelaar en ontvanger. Zou een mechanische snelheidsregelaar van Tamiya voor dit project goed genoeg zijn? Die is nl. maar €5 bij Conrad. En weet er hier misschien iemand of de zender die bij tamiya QD chassis' zit AM of FM is? ik kan het nergens vinden, maar ik moet het wel weten bij het zoeken naar een ontvanger.

Die zender is AM en een mechanische regelaar zal niet passen, want daar heb je een servo voor nodig om hem aan te sturen. Misschien is het een idee om een micro servo op het stuur te zetten. Dat scheelt heel veel ruimte en 2e hands kan je die wel voor een tientje kopen.

Ik zou een ontvanger plaatsen met ingebouwde ESC. Die vind je op eBay wel voor niet veel geld. Ze zijn er al in zéér kleine versie.

Ik zou een ontvanger plaatsen met ingebouwde ESC. Die vind je op eBay wel voor niet veel geld. Ze zijn er al in zéér kleine versie.

ontvanger regelaar combi van de Losi Micro-T is denk ik wel goed hiervoor.(1:36)

Leuk project , alleen jammer dat het een Porsche is :)

hehe je moet zelf weten wat het moet zijn hoor
ik heb alleen een gruwelijke hekel aan porsche vandaar.

Maar heel netjes gedaan allemaal, ziet er goed uit van binnen.

Mogelijk is het interessant om te weten dat Kawada ooit een chassis heeft gemaakt voor o.a. conversies van statische modelkits: de Tripmate M-24. Dat is helemaal instelbaar wat betreft lengte, breedte, en wielbasis, en heeft een simpele ophanging en een differentieel.
Op Ebay kan je er misschien eentje vinden. Probeer dan wel de versie met accu te kopen.

Zoals het er nu uitziet, is het ook wel mooi, maar ik vraag me af of de voorwielophanging een botsing overleeft. Een miniservo is een erg goed idee trouwens.

Ik heb besloten de elektronica uit m'n CC-01 te delen met de porsche. Moet nu alleen nog een paar stekkers hebben.
Vandaag ga ik verder met de achteras. Heb gisteren een test gedaan door het motortje al even met de achteras te verbinden, 9v blok eraan: lukte aardig! (het buisje waar de as in komt te zitten werd gloeiend heet van de wrijving!) Waarschijnlijk vanavond weer een nieuwe post met de resultaten van vandaag.

probeer anders eens voorzichtig of je de plastic behuizing van je ontvanger niet eraf kan halen scheelt je weer wat ruimte dacht ik zo

Ik ga voorlopig niet veel meer doen... In de kerstvakantie ga ik eerst mijn CC-01 tunen. Er komen bredere spatborden op om de auto schoner en droger te houden, de elektronica wordt waterdicht afgesloten, misschien een nieuwe accu en een setje kogellagers vanuit Hongkong onderweg.

Back