nee hoor, vjete,
stick in de buik, ailerons en rudder neutraal, airbrakes binnen, de trim in stand voor start (een beetje down) was hetgeen ik geleerd heb.
Dit was zeker de regel voor de toestellen met neushaak. Ik heb nooit met een zwaartepuntshaak gevlogen.
Dit werd toegepast bij de oudere modellen zoals Ka7, Ka8, maar ook bij de moderne zoals de Twin astir, en de Janus.
De rest dat, weet ik niet, want daar heb ik nooit mee gevlogen. Alle starts waren vanaf graspiste.
Ik heb ooit een start gemaakt met een Puchacz vanop een asfalt piste, en daar heb ik de eigenaar van het toestel (die achterin zat) toch ook niet over horen klagen.
De stick in de buik, ofte vol up, hou je slechts enkele meters aan. Zodra je begint te rijden, en je snelheid krijgt gaat de stick naar neutraal. Zodra het wiel van de zwever loskomt moet je laag achter de sleper blijven, en moet je redelijk down geven, tot de sleper luchtwaardig is. Als je trim dan goed staat heb je eenmaal vanaf dat moment niet te veel meer te corrigeren met de hoogte.
@Maniakske, Gek dat jij dat anders hebt geleerd.
Een aantal modelzwevers die bij de start "rond" gingen heb ik de raad gegeven de eerste meters op de grond vol up te geven, met een gelukte start nadien.
Ik vermoed dat bij de modelzwever het effect van vol up te vergelijken is met een sleephaak die iets naar achter is geplaatst.