Positie starthaak bij delta

Heren,

Ik verwacht een dezer dag 3 wolf k-10`s waarvan een voor mij is bedoeld.
Deze kisten zullen meegaan naar de wasserkuppe, maar om ook gewoon aan het elastiek te kunnen starten wil ik hier ook graag een starthaak onder maken. Enkel heb ik geen idee waar deze haak moet bij een delta.
Het gaat hier om de Wolf k-10 120 cm.

Bedankt,

Mike

Vuistregel voor een starthaak is: vanuit zwaartepunt een lijn onder 10 tot 20 graden (tov. loodlijn) naar voren. Daar waar die lijn "uit" de romp komt moet de haak zitten.

Dat zal bij een vliegende vleugel niet anders zijn.

wel zal een vliegende vleugel VEEEEEL heftiger reageren op een verkeerd gepositioneerde haak.
Dus advies: verstelbare haak, en voorzichtig (weinig uitrekken/kracht) uitproberen. Verander hooguit 2 mm per keer.

succes,
Dirk.

Vuistregel voor een starthaak is: vanuit zwaartepunt een lijn onder 10 tot 20 graden (tov. loodlijn) naar voren. Daar waar die lijn "uit" de romp komt moet de haak zitten.

Als je een zwever op hoogte wil brengen zit je daar mee goed .

Maar om een zagi af te schieten om hem in de lucht te krijgen moet hij wel meer naar voren .

Modellen die ik met een startramp in de lucht breng hebben de starthaak in de midden tussen zwaartepunt en de neus .

67384a9d25644725e.jpg

Starte altijd zonder gas met 10 meter 6mm special rubber en 5m perlon op de startrampe . ;)

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Om een helling-delta op enige hoogte te krijgen maak je een flitsstart. De haak is hierbij een stuk verder naar voren geplaatst dan een normale hoogstarthaak. De kist gaat hierbij bijna horizontaal weg ipv steil omhoog. De snelheid aan het einde van de (snelle!) start zet je om in hoogte.

Mooi voorbeeld:

De plaatsing van de haak is zo veel minder kritisch dan voor een hoogstart. Als hij maar ruim voor het zwaartepunt ligt. Zie ook de foto in de post hierboven.

Bedankt voor de reacties!
Het is niet zozeer voor het starten op de helling, daar smijt ik hem gewoon het dal in, maar voornamelijk dat ik hier thuis ook gewoon aan de bungee kan voor de fun.

Mike

Dat flitsstarten is wel erg veel fun. Toch wel heel anders dan een gewone hoogstart. Ik gebruik mijn gewone elastiek, maar dan met minder nylon lijn eraan (ca 40 meter?).
[URL="
[/URL] staan mijn eerste pogingen.

maar voornamelijk dat ik hier thuis ook gewoon aan de bungee kan voor de fun.

Mike

Daar hebben we het dan nog wel een keer over als je een middag de krampen in je kuiten heb gelopen bij 30 graden.
Voor mij is het elastiek tijdperk heeeeeeeeeeel ver achter me.

Daar hebben we het dan nog wel een keer over als je een middag de krampen in je kuiten heb gelopen bij 30 graden.
Voor mij is het elastiek tijdperk heeeeeeeeeeel ver achter me.

Achja, we zijn niet allemaal oud en versleten :mrgreen:

just kidding

@lesley, ja ik ben al bezig, vliegen die van jullie al? :rolleyes:

Dat flitsstarten ziet er inderdaad leuk uit, kan dit met mijn elastiek?
Ik heb ca 30m zeil-elastiek, weet de juiste naam niet het lijkt wat op van die spin-binder, voor o.a. achterop de fiets. met daaran nog c.a. 70m vislijn.

Het CG komt op 18cm te liggen, dus dan komt de haak op ongeveer 14?

Mike

Achja, we zijn niet allemaal oud en versleten :mrgreen:

just kidding

@lesley, ja ik ben al bezig, vliegen die van jullie al? :rolleyes:

Ik spreek je nog wel eens :p de jeugd zijn over het algemeen eerder dingen zat dan "ouderen" als ze er moe van worden.
Als jij 20 keer 200 meter heb gelopen waarvan de helft met zo'n lekker strak elastiek en de wind je lijn weer over een sloot waait die je dan weer moet over springen.
Dan denk ik echt geef mij maar electro.

Als je een zwever op hoogte wil brengen zit je daar mee goed .

Maar om een zagi af te schieten om hem in de lucht te krijgen moet hij wel meer naar voren .
Mvg Johan

Je hebt helemaal gelijk, maar er werd niet naar een haak voor een flisstart gevraagd. Sterker er staat:
... maar om ook gewoon aan het elastiek te kunnen starten ...
In mijn ogen is de hoogtestart nog steeds de "gewone elastiekstart".
Dus daarop reageerde ik :(

Gr. Dirk.

Als jij 20 keer 200 meter heb gelopen waarvan de helft met zo'n lekker strak elastiek en de wind je lijn weer over een sloot waait die je dan weer moet over springen.

Dan was je lijn duidelijk te lang . :mrgreen:

Om een HGL of Zagi of anderes licht model op 25-30 m hoogte te schieten heb je maar 10 m rubber nodig met 5m perlon er aan .

En dan is het lopen al vermindert tot 2x 25 meter. ;)

Mvg Johan

Uhm 25 meter dan kan je beter hard gooien.
Met een normale elastiek start hadden we dacht ik 150 meter touw naast het elastiek.

DE vleugel is af en de haak zit er in, ik heb toch voor de flitsstat haak gekozen, wel zo makkelijk en een stuk leuker.
Excuus voor de slechte foto`s , de vloerbedekking is normaal zwart :D
DSC00713.jpg

DSC00714.jpg

Het lijkt mij dat je het risico loopt dat de ring klem komt te zitten in de haak.
Beter een beetje uitvijlen of -frezen, zodat het niet in zo'n scherpe hoek eindigt.
Of het uiterste deel van de opening vullen met wat epoxy.

Ik heb hem nu met een vierkant veiltje bij gewerkt.
Ben benieuwd hoe dit gaat, vanmiddag voor het eerst aan het elastiek :D

Mike

Als je een keer gaat "flitschen" dan ben ik wel nieuwsgierig! wil ik wel eens zien. Ik heb nog een zagi-achtige, daar zou het ook mee moeten lukken.

Vanmiddag ben ik eerst samen met Hans naar de scrapheap gereden, een oude vuilstort die aardig hoog is, Lesley en Berend waren er al we hebben daar een dik uur aan de helling gehangen! Daarna doorgereden naar de club en daar aan de bungee, zonder probleem! je kan de kist met 2 handen vasthouden en loslaten en dan nog eens de zender op pakken! een echte aanrader!
nu snel kijken voor een kleinere om mee te nemen naar school, dan kan ik meteen na school door :D

Mike

Laatst bewerkt:
Back