DHZ
In Memoriam
Post uit Groningen
Om overbekende redenen is het heel lang letterlijk en figuurlijk stil geweest op het modelvliegveld van MSO in Stadskanaal.
3 juni 2020
Met Corona protocol onder de arm, stonden de lijnbestuurders op het vernieuwde veld met in achtneming van de actuele regelgeving. Niks handen schudden of samenwerken bij het starten maar krampachtig afstand bewaren en elkaar succes wensen bij de eerste vlucht: starten in het Corona-tijdperk gaat met de zelfstarter.
Mijn eigen installatie wordt met pennen in de grond vastgezet, die van mijn collega bestaat uit een gemodificeerde stoeptegel waar zelfs geen 10cc kist mee vandoor gaat. De stoeptegel is weer ingegeven door locaties waar niet in de grond geprikt mag worden i.v.m. folielagen tegen grondvervuiling. Beide installaties maken gebruik van een touw om het mechaniek te activeren en het model los te laten.
"Winner" trainer (vóór de crash)
"Bully" trainer (geplande eerste vlucht ging niet door wegens losgeraakte cilinder koelmantel)
TEOSAWKI (met gebarsten, nieuwe brandstoftank)
Eigen ontwerp van Klaas met 10cc Aviastar motor
"Winner" trainer na de laatste vlucht van de dag: de wind over het aangrenzende bosperceel was weer als vanouds verraderlijk want turbulent.
"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of carelessness, incapacity, or neglect."
10 juni 2020
Hoewel wat frisser dan de eerste vliegdag kwam de wind, stevig weliswaar, ditmaal uit de goede richting (Noord).
De herstelde "Winner" trainer
"Bully" trainer na de geslaagde luchtdoop op 15 meter lijnen.
Met de in de vleugel ondergebrachte brandstoftank en stuurmechaniek is dit voor Suls begrippen een gestroomlijnde trainer die ook nog 3,5cc voorop heeft staan. Rondetijd volgens Klaas was 3,5 seconden en de piloot duizelde. Volgende keer maar 18 meter lijenen proberen!
"TEOSAWKI"-variant met volle romp en Stalker 46 motor
Stoeptegel-gebaseerde zelfstart installatie
Sfeervolle luchten als achtergrond
De les van de dag: wanneer je dieselbrandstof mengt of na een poos uit het blikje overtapt in je vulfles EERST GOED SCHUDDEN.
Om overbekende redenen is het heel lang letterlijk en figuurlijk stil geweest op het modelvliegveld van MSO in Stadskanaal.
3 juni 2020
Met Corona protocol onder de arm, stonden de lijnbestuurders op het vernieuwde veld met in achtneming van de actuele regelgeving. Niks handen schudden of samenwerken bij het starten maar krampachtig afstand bewaren en elkaar succes wensen bij de eerste vlucht: starten in het Corona-tijdperk gaat met de zelfstarter.
Mijn eigen installatie wordt met pennen in de grond vastgezet, die van mijn collega bestaat uit een gemodificeerde stoeptegel waar zelfs geen 10cc kist mee vandoor gaat. De stoeptegel is weer ingegeven door locaties waar niet in de grond geprikt mag worden i.v.m. folielagen tegen grondvervuiling. Beide installaties maken gebruik van een touw om het mechaniek te activeren en het model los te laten.
"Winner" trainer (vóór de crash)
"Bully" trainer (geplande eerste vlucht ging niet door wegens losgeraakte cilinder koelmantel)
TEOSAWKI (met gebarsten, nieuwe brandstoftank)
Eigen ontwerp van Klaas met 10cc Aviastar motor
"Winner" trainer na de laatste vlucht van de dag: de wind over het aangrenzende bosperceel was weer als vanouds verraderlijk want turbulent.
"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of carelessness, incapacity, or neglect."
10 juni 2020
Hoewel wat frisser dan de eerste vliegdag kwam de wind, stevig weliswaar, ditmaal uit de goede richting (Noord).
De herstelde "Winner" trainer
"Bully" trainer na de geslaagde luchtdoop op 15 meter lijnen.
Met de in de vleugel ondergebrachte brandstoftank en stuurmechaniek is dit voor Suls begrippen een gestroomlijnde trainer die ook nog 3,5cc voorop heeft staan. Rondetijd volgens Klaas was 3,5 seconden en de piloot duizelde. Volgende keer maar 18 meter lijenen proberen!
"TEOSAWKI"-variant met volle romp en Stalker 46 motor
Stoeptegel-gebaseerde zelfstart installatie
Sfeervolle luchten als achtergrond
De les van de dag: wanneer je dieselbrandstof mengt of na een poos uit het blikje overtapt in je vulfles EERST GOED SCHUDDEN.