Post uit Groningen

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door DHZ, 14 jun 2020.

1. DHZ

DHZ

Lid geworden:
    26 aug 2012
    Post uit Groningen

Om overbekende redenen is het heel lang letterlijk en figuurlijk stil geweest op het modelvliegveld van MSO in Stadskanaal.

3 juni 2020

Met Corona protocol onder de arm, stonden de lijnbestuurders op het vernieuwde veld met in achtneming van de actuele regelgeving. Niks handen schudden of samenwerken bij het starten maar krampachtig afstand bewaren en elkaar succes wensen bij de eerste vlucht: starten in het Corona-tijdperk gaat met de zelfstarter.

Mijn eigen installatie wordt met pennen in de grond vastgezet, die van mijn collega bestaat uit een gemodificeerde stoeptegel waar zelfs geen 10cc kist mee vandoor gaat. De stoeptegel is weer ingegeven door locaties waar niet in de grond geprikt mag worden i.v.m. folielagen tegen grondvervuiling. Beide installaties maken gebruik van een touw om het mechaniek te activeren en het model los te laten.

"Winner" trainer (vóór de crash)
    "Bully" trainer (geplande eerste vlucht ging niet door wegens losgeraakte cilinder koelmantel)
    TEOSAWKI (met gebarsten, nieuwe brandstoftank)
    Eigen ontwerp van Klaas met 10cc Aviastar motor
    "Winner" trainer na de laatste vlucht van de dag: de wind over het aangrenzende bosperceel was weer als vanouds verraderlijk want turbulent.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of carelessness, incapacity, or neglect."

10 juni 2020

Hoewel wat frisser dan de eerste vliegdag kwam de wind, stevig weliswaar, ditmaal uit de goede richting (Noord).

De herstelde "Winner" trainer

"Bully" trainer na de geslaagde luchtdoop op 15 meter lijnen.
    Met de in de vleugel ondergebrachte brandstoftank en stuurmechaniek is dit voor Suls begrippen een gestroomlijnde trainer die ook nog 3,5cc voorop heeft staan. Rondetijd volgens Klaas was 3,5 seconden en de piloot duizelde. Volgende keer maar 18 meter lijenen proberen!

"TEOSAWKI"-variant met volle romp en Stalker 46 motor

Stoeptegel-gebaseerde zelfstart installatie

Sfeervolle luchten als achtergrond

De les van de dag: wanneer je dieselbrandstof mengt of na een poos uit het blikje overtapt in je vulfles EERST GOED SCHUDDEN.

2. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
  3. DHZ

DHZ

Lid geworden:
    26 aug 2012
    Deze week dinsdag is er opnieuw met de "Bully" trainer gevlogen en wel met 18m Dyneema lijnen. Het verliep uiteindelijk zeer naar wens.

Ruim vier decennia lang vloog ik geen LB maar de Suls "Record Trainer" hielp mij weer op weg. In al die jaren was ik voornamelijk met indoor vrije vlucht bezig geweest totdat de gelegenheid om dat met regelmaat te beoefenen opdroogde.
    Na twee Record Trainers kwam er een iets grotere met flaps en een 2.5cc "Winner" diesel. Deze vloog wat beter in onrustig weer, bracht met zijn andere motor nieuwe beleving - en liet mij meer figuren vliegen.
    Toen ik via Marktplaats een 3,5cc "Bully" bemachtigde moest er een nog grotere trainer komen - 130% vergroot ten opzichte van het origineel.

De originele plankvleugel, al dan niet in doosvorm, lonkte niet omdat een opgebouwde vleugel eerder aerodynamisch gunstig te bouwen is en tevens als stroomlijn kan dienen voor besturing en brandstoftank. Flaps waren onderdeel van het oorspronkelijke plan maar na het zien vliegen van TEOSAWKI's viel het besluit om deze weg te laten.

Op een vergrootte tekening van de Record Trainer werd bepaald waar de ribben moesten komen en vervolgens werden deze met PaintShopPro (anno 1995) getekend. Het profiel is NADA 2019 en de ribben zijn van 2mm balsa, later aan te vullen met "cap strips".

De 1,5mm alu tuimelaar is voorzien van stukjes messingbuis met het oog op een spelingvrije, lange levensduur.

De tuimelaar wordt opgehangen tussen twee triplex platformpjes. Boven de 1,5cc durf ik het niet aan om een tuimelaar op één enkele plaat te monteren!

De vleugel heeft liggers en een voorlijst van naaldhout (5mm x 5mm) en de "achterlijst" bestaat uit 1mm balsastroken (boven en onder de ribben).

Uit koekblik geknipt materiaal is een "Bob Palmer" tank gemaakt - de enige manier om voldoende brandstof voor een 3,5cc motor in de vleugel weg te werken. Wél is de tank eerst op een bestaand plankmodel uitgeprobeerd om te zien of er geen ongewenste verschijnselen waren. Omdat de tank zo lang is en het aanzuigpunt vrij ver achter de motor ligt, had ik hier eerst zorgen over maar deze bleken later ongegrond te zijn.

De neusindekking van de vleugel bestaat uit 1mm balsa stroken. De onderste werd vastgezet met wasknijpers maar bij de bovenste kan dat niet (bij de neuslijst) en dus moest dit bedacht worden.

Rompmateriaal is geen balsa maar naaldhout. De "wangen" zijn niet van triplex maar van beuken: bron is groot formaat roerstaven voor latexverf - niet zo licht maar prettig om de dikke motor aan vast te maken en olie opzuigen, wat triplex maar al te graag wil, doet dit niet.

Nylonbekleding met spanlak en G4 vormen het sluitstuk, samen met wat zelfgemaakte transfers.
    Motorgeluid en brandstofverbruik zijn fors maar dan heb je ook wat: de vleugelbelasting van 0,52 gram/cm2 staat gelijk aan die van de 2,5cc "Winner" trainer, echter vliegen doet deze veel beter.

Vergelijk de Record Trainer en de Bully Trainer

Bruno van Hoek, wnieuwkamp en HansH vinden dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Het zou me niets verbazen als deze qua vliegen in de buurt van de ACE trainers komt.

5. DHZ

DHZ

Lid geworden:
    26 aug 2012
    Maandag 12 Juli 2020

"Mooi weer erbij hebben" is een bekende uitdrukking in deze streek. Het veld van Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken (MSO) lag er prachtig bij en alles liep deze middag op rolletjes. Zo ook de "Green Meanie" van Klaas, want het Corona Protocol voorziet niet in handmatige starts voor kameraden en dus kwam er een startwagen aan te pas - gemaakt van gewapend polyester. De eerste starts waren direct succesvol, waarbij de combinatie eerst elegant een paar meter over het gras rolde voordat het vliegtuig opsteeg.

De "Green Meanie" is een typisch combatmodel, zonder onderstel en extreem wendbaar (c.q. nerveus). Zelf hoef ik er geen te hebben, maar modellen zonder onderstel vliegen door minder luchtweerstand duidelijk prettiger en schaalmodellen van bijvoorbeeld warbirds zien er ook leuker uit met ingetrokken onderstel.

Het maken van een succesvolle startwagen is een leuk aspect van de hobby.

In 2014 bouwde ik de "ACE Trainer" met Mustang-trekjes. Mij persoonlijk brengt dit model weinig geluk: hoewel er veel crashes zijn doorstaan raak ik maar niet gewend aan de voortdurende dreiging van onheil. Hopelijk zal de meest recente verbetering van de "leadouts" soelaas gaan bieden maar hoop, zo hoorde ik onlangs uit de mond van een zakenman, is uitgestelde teleurstelling.

Van Tom ten B. kreeg ik een doe-het-zelf uitlaatdemper voor de Super Tigre diesel. Van oorsprong was deze demper van een ander merk en het prettige is dat deze dicht op de cilinder zit en niet kwetsbaar is bij crashes. Zelf heb ik er ook wat aan geprutst: gaten zijn gedicht en er is een pijpje gemonteerd - alles met epoxy en het lijkt bestand tegen de hitte. Voor wat betreft vermogensverlies: niets van gemerkt maar beslist minder herrie.

Verder vloog ik deze middag weer met de 2,5cc "Winner Trainer" (geen foto). Het arme ding is dit jaar al 2x zwaar kapot geweest omdat er onvoldoende vermogen was om in de wind uit de problemen te blijven. De Webra is na het laatste ongeval goed bestudeerd en de sproeier (één gaatje) bleek niet in de optimale stand te staan. Nu dit verholpen is lijken de oude prestaties van de motor weer terug te keren.

Kameraad Klaas had weer eens plezier van zijn "Peacemaker". Een gouden ontwerp van George Aldrich, de geestelijke vader van de "Nobler". Misschien moet ik mijn "Mustang Ace" maar eens op Marktplaats zetten en ook een "Peacemaker" timmeren.

Ed_V, Bruno van Hoek, HansH en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina