Power Distribution Board kiezen

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door Qwerc, 15 jan 2015.

  1. Qwerc

    Qwerc

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi,

    Ik heb een HEX met
    Turnigy D3536/8 motor
    HK 50A SBEC 4A ESC
    LIPO 4S 8000mAh

    Als power Distribution iets van HobbyKing. Daar ben ik niet tevreden mee.
    Ik heb het idee dat dit ding als een soort flessenhals werkt, niet voldoende stroom naar de motoren door laat. Ik zie op dit forum dat er meer mensen last hebben van die verschijnsel.
    Dus wil ik naar iets anders. Ik kan kiezen voor link, lijkt mij een prima produkt maar ook wel aan de prijs.

    Heeft iemand misschien ervaring met een self-made distributie "ding" ?? Bijvoorbeeld zoals [URL="[/URL]
    Of mogelijk een andere suggestie voor een kant en klaar Power Distribution Board ??
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat zou je toch minimaal zeker moeten weten. Gewoon even het spanningsverlies over het board. meten.
     
  3. apkruijt

    apkruijt

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Spijkenisse
    pdb

    Allemaal troep van hobbyking :) maar waarom denk je dat je pdb als flessenhals werkt. Heb je wel eens gemeten???
    Anders gewoon gelijk voor een Gryphon PDB gaan. 260 A continu, zekerheid voor alles.
    Btw: heb je al eens gevlogen met dat ding?
     
  4. Qwerc

    Qwerc

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Dordrecht
    Natuurlijk heb gevlogen. Gistermiddag nog in de wind.
    Prima stabiel. Maar ik kom, lijkt wel, vermogen te kort.
    Meten is natuurlijk wel het beste maar wel een karwei om alles op vol vermogen te draaien en dan meten. Meten als er geen props op zitten heeft niet zoveel zin, er wordt dan weinig vermogen gevraagd.
    Ik heb dat distributie bordje bekeken maar ziet er niet best uit.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als het verlies zo hoog is dat je vermogen te kort komt en de oorzaak is het distributieboard, dan moet een temperatuursverhoging van het board te voelen zijn.

    Een te kort aan vermogen kan vele oorzaken hebben...
     
  6. Qwerc

    Qwerc

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Dordrecht
    Sorry, maar dat distributie bordje zit helemaal weggebouwd kan ik zomaar bij.
    Maar is werd er verdacht op door dat mijn Batterij protection bijna direct gaat knipperen als ik ga vliegen. Accu was net helemaal geladen.
    Instelling zijn First level loaded 14.3V
    Second level Loaded 32.4V

    Na nog geen 6 minuten ging hij als een dwaas kipperen, dus snel naar de grond.
    Accu gemeten was 14,6 Volt. Met een echte Fluke.
    Dus ik vond het maar vreemd.

    edit: of mijn accu is gaar....
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je vervangt toch geen componenten als je niet zeker weet dat die de problemen veroorzaken.
     
  8. sasper

    sasper

    Lid geworden:
    16 aug 2013
    Berichten:
    260
  9. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Die kans is denk ik groter.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Li-Po's vinden lage buitentemperaturen ook niet fijn.
     
  11. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    Snap zowiezo niet dat je aan een goed werkend systeem twijfelt.....als iets werkt niet meer aan zitten mijn tbs vliegt ook korter met de kou, anders je batterij (heeft een gerespecteerd forum lid ooit tegen me gezegd) in je auto op temperatuur laten liggen tot je gaat vliegen of in je zak houden. Pdb zal wel niets mee zijn geeft alleen maar stroom door en kan volgens mij in princiepe niet afknijpen. De draden daar in tegen wel maar die zijn dik zat. ff andere lipo proberen anders je voltage orotection uit zetten en een volle accu meten en dan 6 min vliegen enndan weer meten.
     
  12. apkruijt

    apkruijt

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Spijkenisse
    Je kan kijken of je je pdb iets toegankelijk kan krijgen om zo desnoods met je pink ( of je moet een vinger hebben die kleiner is ) te kunnen voelen of het heet wordt. Maar PAS OP, als het te heet wordt loop je kans je pink oid te verbranden.
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Elke geleider, dus ook een PDB heeft weerstand. Daardoor zal er altijd een beetje verlies in optreden. Het gaat er om of dit verlies acceptabel is.
     
  14. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    Ik denk toch dat het een combinatie van slechte lipo is en de kou
     
  15. Qwerc

    Qwerc

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Dordrecht
    Nee dat zal ik niet doen. Daarom maakt ik liever iets zelf.
    Mogelijk heeft iemand een leuk ontwerp.
    Ik heb zelf ooit elektronica gestudeerd. Dus ik weet hoe een correcte soldering er uit dient te zien. Maar is zie dat zelfs mijn accu beroerd gesoldeerd is, te snel gesoldeerd is niet warm genoeg geweest.
    En zulke zaken zie ik in mijn Hex ook. Pruts werk althans naar mijn norm.
    Ga het wel eens helemaal uit elkaar halen, maar eerst maar eens lekker vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2015
  16. Qwerc

    Qwerc

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat zal vogens jou een aanvaardbare waarde (verlies) zijn.
    Ik wil zulke zaken altijd bepalen voor ik ga meten, anders ga ik mogelijk een beetje marchanderen.
     
  17. Qwerc

    Qwerc

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Dordrecht
    Slecht zou kunnen. Koud daar twijfel ik .
    Hij was net geladen en had een paar dagen binnen gestaan.
    En met de auto naar de plaats waar ik vlieg is 1,5 min. Ik zou kunnen lopen maar ik kan niet alles dragen...
     
  18. apkruijt

    apkruijt

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik zou het risicio niet nemen om er nog mee te vliegen als het allemaal zo slecht is. Zal je zien dat hij neerstort door al die slechte solderingen.
    Ik zou het wel weten, ALLES direct uit elkaar en helemaal naar jou normen weer gaan opbouwen.
    Suc6.
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Hooguit enige tienden van een volt.

    Voor een van mijn toestellen met een motor die 40 ampère verbruikt gebruik ik ca. 20 cm kabel met een doorsnede van 4 mm2 tussen Lipo en ESC. Aansluitkabels van ESC en Li-Po meegeteld. Twee maal (voor plus en min) is 40 cm kabel.

    Per kabel is er een berekend verlies van 0.15 volt. Bij 5 Li-Po cellen (18.5 volt) is dit verwaarloosbaar. Minder dan 2%.
     
  20. Mitchelll

    Mitchelll Guest

    Das lekker dan zeg...

    Idd alles uit elkaar, die apkruijt weet wel waar die over praat zo te horen.
    Vorige eigenaar ... Das een ander verhaal zo te lezen.
     

Deel Deze Pagina