Ernst, als ik het goed bereken, dan zou een weerstand van bijvoorbeeld 20 Ohm tot 0,3 Watt van de LED leiden in de gegeven situatie? (5V naar 3V), waarbij de weerstand 4,7Watt moet kunnen verwerken?
Ik zou persoonlijk nooit de 5v spanning van een bec gebruiken voor anders dan ontvanger en servo’s, reden: grotere kans op malfunction van ontvanger en/of servo’s bij problemen van de extra gebruikers. Om deze reden heb ik dan ook bij mijn Hexa Multirotor een aparte 12v bec voor een 3 watt wit/rood voor/achterlicht om te kunnen zien wat de voor of achterkant is. De Hexa ziet er elke 60 graden hetzelfde uit, op 30 meter afstand zie je het verschil al niet meer.
Ja en nee Frits. Uitgaande van een voeding van 5V en 3V over de led zal er met een weerstand van 20 Ohm 0,1A door de led lopen. Dat komt overeen met 0,3W. Het vermogen wat in de weerstand verloren gaat is niet 4,7W maar slechts 0,2W! Het vermogen is de stroom maal de spanning dus 0,1A x 2V = 0,2W. Je hebt dus aan een weerstand die 0,5W kan verwerken genoeg. Geeft de led dan niet voldoende licht dan kan je naar 0,2A gaan. De weerstand moet dan 10 Ohm zijn en het vermogen wat in die weerstand verloren gaat is dan ???
Bedankt, ik had het in een spreadsheetje gezet, maar in één formule de haakjes vergeten, vandaar mijn fout. Je laatste sommetje zou dan uitkomen op 0,4W. Dit soort stromen kan denk ik zonder problemen door standaard servokabel mits niet al te lang?
Precies 0,4W. Dat is niet zo veel dus kan je ook hier met een relatief kleine weerstand toe. In principe is een 0,5W weerstand voldoende maar die wordt dan toch behoorlijk warm. Dat geeft niets want de weerstand kan daar tegen maar zaken die in de buurt zitten kunnen dus ook warm gestookt worden. Je moet dus wel zorgen dat die warmte weg kan. Als je een 1W weerstand neemt is die groter en kan de warmte via een groter oppervlak weg. Zo koelt de weerstand makkelijker af en zal minder warm worden. In de praktijk is het "normaal" dat je weerstanden gebruikt die minstens 2x het verwachte vermogen kunnen verwerken. Dat is in dit geval dus 0,8W maar die zal je niet makkelijk kunnen vinden vandaar dus 1W. Een gewoon servo snoertje heeft geen problemen met stromen tot wel 5A maar dan zakt de spanning die uiteindelijk bij de ontvanger aan komt wel wat in. Daar zit het probleem want er zijn ontvangers die daar problemen mee kunnen krijgen. Ook de servo's kunnen hier raar door gaan doen zoals gaan staan brommen of zelfs heen en weer gaan bewegen. Als je 4 led's gebruikt die elk 0,2A gebruiken zal je weinig problemen hoeven te verwachten. Wel eerst grondig op de grond uitproberen, en tijdens de test de prop van de motor afhalen want als die plotseling zou gaan draaien kunnen er nare dingen gebeuren. Succes.
Bedankt voor de gedetailleerde uitleg. Ik heb voor de zekerheid een losse UBEC besteld, dan heeft de ontvanger er sowieso geen last van.
Zo, het is klaar en het werkt. Met 20 ohm weerstanden geeft het genoeg licht, zo te zien. Het toestel heeft in totaal 6 leds die constant branden. Gemeten: 1,1Ah. Bij 5 minuten vliegtijd kost dat dus ca 0,1Ah. Dat lijkt me geen probleem.
Mooi dat het werkt. Maar hoe meet jij in vredesnaam 1,1Ah? Volgens mij bedoel je 1,1A. Een klein verschil in schrijven maar een enorm verschil in betekenis. Als je 1,1Ah schrijft is dat een maat voor de capaciteit, simpel gesteld de hoeveelheid energie die in een accu zit. Als je 1,1A schrijft is dat de maat voor de hoeveelheid stroom die b.v. die 6 ledjes samen uit de accu trekt. Als je een accu hebt van 2,2Ah (ook wel als 2200mAh geschreven) zullen die 6 ledjes die accu in 2 uur leeg trekken. Er wordt namelijk 1,1A gedurende 2 uur uit de accu getrokken.
Die 1,1 Ah is misschien de capaciteit de de LED's in een uur verbruiken. Dit baseer ik op de opmerking dat in 5 minuten een capaciteit van 0,1 Ah wordt verbruikt.
Ik meet wel goed, maar schrijf verkeerd ;-). Het moet dan inderdaad 1,1A zijn. Op een vliegtijd van ongeveer 5 minuten en een lipo van 2200mAh lijkt me dat prima te doen. Er zit een telemetrie-alarm op als een cel beneden de 3,5V komt, dus het levert geen extra risico op. Hooguit een half minuutje minder vliegtijd.