Power Peak Infinity 3 om de tuin leiden

Hallo allemaal,
Ik heb zelf twee PPI 3 laders die hun werk uitstekend verrichten. Nu ben ik laatst met mijn Raptor E550 van NiCd's overgestapt naar Li-Ion Mangaan accu's. Deze moeten worden geladen in LiPo modus. Het voordeel van deze accu's is dat ze weinig wegen, niet warm worden en geen balancer nodig hebben bij het laden. Ik heb drie pakketten van 4200mAh die echter met maximaal 13,5 A geladen mogen worden. Maar ja in LiPo modus laden betekent 2C en in dit geval laadt de PPI3 met max 8,4A. Weet iemand of de PPI 3 in LiPo modus toch te bewegen is (dus met de truukendoos) om met zijn 10A max. te laden?
Goeten,
Ben

Voor zo ver ik weet kan je gewoon de laadstroom instellen. De lader zou dan met die stroom moeten laden. Er is echter één belemmering, en dat is het maximale vermogen van de lader. Dat is voor de Infiniy 3 180 Watt. Bij hogere laadspanningen gaat de laadstroom teruglopen. Je kan de maximale laadstroom van de lader bij een bepaalde laadspanning zelf makkelijk uitrekenen door het vermogen (180 Watt) te delen door de laadspanning. De maximale stroomsterkte die daar uit komt is de maximale theoretische stroom, in de praktijk zal dat door rendementsverliezen lager zijn.

N.P.S.

Om nog sneller dan met 2C te laden zal je de ingestelde Capaciteit groter moeten instellen. Dus 5000mAh ipv 4200mAh.
Het heeft alleen niet erg veel zin. Want de laadtijd zal met 10A nauwelijks korter worden dan met 8,4A. Het grootste deel van het laadproces(het laatste deel) is namelijk spanningsgestuurd. En dan loopt er minder stroom.

Een ander punt is nog dat je maar maximaal 180Watt laadvermogen hebt. Dus als je met 10A wilt laden, is de maximale spanning maar 18V.

Net zoals elke LiPo-lader kijkt de Infinity 3 niet echt naar de capaciteit van de accu, maar naar het spanningsverloop.

Als je opgeeft, dat de cellen 5000 mAh zijn en dat je met 2 x C wil gaan laden, zal de lader daaruit berekenen, dat een ingestelde laadstroom van 10 Ampere prima is en dat geeft-ie dan ook.
Of deze laadstroom toelaatbaar is voor de desbetreffende accu bepaal je zelf aan de hand van de specificaties, die de fabrikant opgeeft. De lader heeft hierover geen mening. Als jouw LiMn accu's met 3 x C geladen mogen worden (dat is erg veel, weet je dat zeker?), dan is 10 Ampere zelfs veel minder, dan toelaatbaar en dat is prima.

Vervolgens kijkt de lader naar de spanning van de accu en stelt aan de hand daarvan vast hoe lang de 10 Ampere volgehouden kan worden. Bij zo'n 80% lading regelt-ie dan terug om uiteindelijk bij 4,2 Volt per cel helemaal te stoppen. Overladen kan dus niet.

Laatst bewerkt:
Dank je wel allemaal voor jullie reacties. Ik heb de capaciteit ingesteld op 5000 mAh en als zekerheid de max-cap. ingesteld op 80%. Kan dus niet mis. Maar jullie hadden al gelijk: overladen kan niet omdat het laatste stuk spanningsgestuurd is. En inderdaad levert het maar weinig tijdwinst op. Maar alles is meegenomen, nietwaar? Zeker als je in deze relatieve koude staat te wachten totdat je volgende accu weer vol is ;-)

Back