power valt weg

Beste mensen,
Ik zal me even voorstellen. Ik ben Roy en sinds een aantal maanden actief met div. heli's. Begonnen met een Lama en daarna een Belt Cp v2 gekocht. Dit bleek alleen een te grote stap te zijn en heb een aantal weken geleden een Honey FP gekocht. In de tussentijd ook lid geworden bij de plaatselijke heliclub alleen heb ik hier op het moment weinig tijd voor. Gelukkig hebben zij wel duidelijk uitgelegd hoe de heli's afgesteld moeten worden. Na de vele herstelreparaties en div. upgrades en natuurlijk veel hoveren gaat het me redelijk af.

Ik heb alleen een vraag aan jullie. Ik durf nu ook te hoveren met de Belt CP v2. Het probleem is alleen dat regelmatig bij volle toeren het gas wegvalt. (Bij hoveren niet zo'n probleem maar straks op grotere hoogte wel). Heb al van Lipo veranderd maar blijft dit dan toch doen. Als ik land en gas terug neem en hierna weer herstart gaat het weer een tijdje goed.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Datzelfde heb ik met een KDS450s. Geen id waar het aan ligt. Het maakt wel verschil welke van de 2 accu's ik gebruik. Het gebeurd maar met 1, dus moet het haast wel aan de accu liggen. Vreemde (of niet als ie kapot is) is dat het met de standaard bijgeleverde accu is....

Dank je voor je reactie Flox. Ik heb nu weer gevlogen en hij deed het weer normaal. Wel raar want wat moet je ermee. Ik denk inderdaad ook dat het aan de Lipo(s) ligt.

Hallo,
op de regelaar van je motor zit een onderspanningsbeveiliging die ervoor zorgt dat de lipo niet te veer leeg gevlogen kan worden. Daar kunnen lipo's namelijk slecht tegen.
Als die beveiliging ingrijpt dan regelt hij het motortoerental terug om de lipo te beschermen.
De onderspanningsbeveiliging kun je vaak in een aantal stappen instellen, lees daarvoor de manual van je regelaar eens goed door.

Er zit zeker verschil in afgegeven spanning tijdens belasting van verschillende lipo's.
Heb je een goede, dan "houdt hij beter de spanning vast" en zakt die minder in tijdens belasting.
Dat heeft alles te maken met de inwendige weerstand (Ri) van een lipo, hoe groter deze is, hoe minder spanning je overhoudt op de klemmen van de lipo.
Meestal is het zo dat goede kwaliteit lipo's een lage Ri hebben en vice versa.
Goede lipo's zijn vaak wel wat duurder. Denk hierbij aan SLS , Outrage, Hyperion G3, flightpower.

succes
Bas

Hoi Bas,

Toch blijft het in mijn ogen een vreemd verhaal. Inderdaad lijkt het of de liposaver inschakelt. Echter is dit vreemd want het gebeurd direct bij een start met volle accu. Bovendien is het zo dat wanneer ik eenmaal geland ben en vervolgens weer ga optoeren de accu daarna wel weer goed lijkt de functioneren.

Vaag toch?

Dat is niet vaag...

Als je een accu belast, zie je het voltage vanzelf gaan dalen
Als je de belasting eraf haalt, komt een accu altijd weer wat bij (dus voltage wordt weer iets hoger)
Ga vliegen met een accu en meet het voltage als je net geland bent. Meet na een half uur nog eens, zul je zien dat hij weer stijgt.

Ik had het met een Trex 250, met een 3s 15C batterij.
Al mn accu's doen het goed, alleen die ene komt bij een beetje pitch (dus omhoog) al onder de 10 volt. In mijn geval kan ik dat zien, omdat ik op beide heli's een liposaver heb zitten (lampje dat gaat branden vanaf 3,3 volt per cel)

Dus accu gepensioneerd, ook al was ie maar 10 vluchten oud. Vind ik wel weer een andere toepassing voor :mrgreen:

Bas en Flox bedankt, ik heb intussen ook een liposaver gekocht en hoop zo vroegtijdig overlijden te voorkomen.
Groet,
Roy

Vanavond weer gevlogen en bij beide lipo's valt het toerental weer steeds terug. Heb intussen liposaver gemonteerd maar deze geeft niets aan (pas na ca. 8 min., lijkt me normaal). Zouden beide orginele E-sky lipo's toch zijn overleden? Heb gekeken of ik op motor of snelheidsregelaar iets kan instellen maar kan hiervoor niets vinden, ook niet in manual.???!!!

Ik heb wel eens gelezen van regelaars die op auto-detect een 3S als 4S herkennen (of 2S als 3S) en dus heel snel op cut-off gaan bij belasting. Zou dat bij jou aan de hand kunnen zijn? Dan kun je ipv auto-detect de regelaar wellicht instellen op een vast aantal cellen.

Dirk

Roy,

Ik bedoelde eigenlijk merk/type van de regelaar ;)

Maar als dat de standaard bijgeleverde is, is het een E-Sky EK1-0350, zag ik, en daarvan kun je alleen brake on/off programmeren. Hij heeft een standaard afslag op 9,2 Volt en geen cel count herkenning, dus daar zal het niet aan liggen....

Je kunt het eens op de grond meten of de spanning van je lipo bij het optoeren idd naar die 9,2 V zakt op het moment dat íe zijn vermogen verliest. Dan lijken je lipo's inderdaad niet goed meer, als je ze net vol geladen had.

Dirk

Hoi Dirk,

Ik heb van de week een liposaver gemonteerd (ledje) en deze geeft tot aan het einde van de vliegtijd (ca. 8min.) geen licht. Volgens mij moet dit dan toch goed zijn of heb jij nog een idee?

Roy, vestig je hoop niet teveel op mij ;) Ik reageerde alleen omdat ik dat verhaal van die verkeerde cell count detectie kende en daaraan moest denken.

Je schreef

Het probleem is alleen dat regelmatig bij volle toeren het gas wegvalt. (Bij hoveren niet zo'n probleem maar straks op grotere hoogte wel). Heb al van Lipo veranderd maar blijft dit dan toch doen. Als ik land en gas terug neem en hierna weer herstart gaat het weer een tijdje goed.

Gaat het dan ook een tijdje goed als je constant volgas geeft? Of gaat het eigenlijk altijd fout zodra je eventjes volgas geeft en kun je alleen blijven vliegen als je niet teveel gas geeft?

In het eerste geval moet je denken aan een slecht contact (= hoge weerstand) dat er soms voor zorgt dat je motor niet voldoende vermogen meer kan leveren.

In het tweede geval betekent het waarschijnlijk dat er teveel stroom getrokken wordt en de spanning van je lipo te ver inzakt bij volle belasting (en de cut-off wordt ingeschakeld). Als het de standaard setup is, en je lipo's zijn nog goed, dan kan dat misschien komen omdat er iets te strak staat afgesteld (te veel mechanische weerstand) waardoor de motor teveel stroom gaat trekken.

Of het is een puur mechanisch probleem, maar ik heb helemaal geen verstand van heli's....

Het beste anders toch maar even op de club naar laten kijken....

Suc6, Dirk

Laatst bewerkt:
Dirk,
Het gebeurt bij het hoveren, dus dit is volgens mij geen al te zware belasting. Maar misschien is het inderdaad beter van de week even bij de club langs te gaan. Door tijd gebrek is dit er nog niet van gekomen. Bedankt voor het meedenken!

Dirk mocht je dit nog lezen,
Ik ben zelf (waarschijnlijk) achter het probleem gekomen. Zag dat een van de stroomtoevoerdraden naar de motor een beetje beschadigd was en dat dit waarschijnlijk sluiting op de motor veroorzaakte. Heeft het de vlucht hierna niet meer gedaan.

Groet,
Roy

Back