Powerrr Funjet lanceren (hoe niet te crashen?)

Ik heb een paar goede vluchten met de Funjet gehad maar ineens gaat het niet meer zo lekker. Het probleem is dat direct na lanceren de funjet op z'n kop rolt en daarna niet meer is te corrigeren wat resulteerde in een crash met schade.

Tijdens het lanceren zorgde ik voor iets meer dan 1:1 stuwkracht en werp de Funjet schuin naar boven (zeg 45 graden).

Dus eigenlijk een vraagje voor de ervaringsdeskundigen: wat is beter? Met meer vermogen vertrekken zodat je sneller controle hebt of met minder vermogen en dus minder torque?

Ik heb ook nog wel een EDF bungee liggen dus een haakje onder de FJ is ook een optie maar voor het gemak lanceer ik hem liever uit de hand!

Setup:
Turnigy 3648 Brushless Motor 1450kv
6s 2200mAh (45-90C)
6x5 prop (1300W)
100A CC ICE

nb: Mocht iemand een gecrashte FJ ultra met een nog (redelijk) goede neus hebben liggen dan is een PB welkom!

Ik wierp altijd de funjet, lichtelijk omhoog, idd iets minder dan 45 graden, en de mijne wilde vanwege de motor idd ok wel een kwart om zijn as draaien... Ik had altijd even wat hoogte trim erbij op schakelaar dan wilde hij wel op de zijkant maar hij maakte wel hoogte daardoor, dus alle tijd om te corrigeren, ik had altijd gewoon zoveel gas, dat ik hem echt voelde, dat hij weg wou.

Met jouw setup moet hij volgas gewoon rechtomhoog als een raket willen denk ik zo...

Ik heb de mijne altijd met een bungeeseil gestart , na het loskomen langsam er gas op .

Ik heb hem toen verkocht met bungeeseil en de raad hem hiermee te starten .

Na 4 weken was hij total los , ze dachten dat ze het ook zonder bungeeseil konden.

Het licht altijd wel een beetje aan de setup , maar heb je er echt power op neem een bungeeseil.;)

Mvg Johan

Ik ken het probleem die van mij wil hem ook graag op zijn kant gooien. Probeer eens wat minder power en met een harde worp de funjet weg te gooien. De 45graden hoek gebruik ik ook.

Hier een filmpje van mijn funjet met de zelfde motor die jij heb alleen een 5s lipo en een andere prop. Hier ging het ook bijna mis als je het beeld stil zet na het weggooien zie je dat de funjet helemaal op zijn zij gaat, daarom gooi ik ook altijd met me linker hand zodat ik altijd controle heb over de ailevons. In het filmpje gooide ik hem met zeer weinig kracht hij vloog bijna uit me hand weg.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Funjet fans
De torq rol van de funjet wordt meestal veroorzaakt door te veel upthrust.
Jou setup is goed maar je prop is te klein dus moet je de prop nemen van 7x6
apc sport verder de randen van de funjet romp moet je glad weg halen dus dan word de romp glad.
Ik vlieg zelf met deze prop en motor combinatie en ben al op 291km/h geradard.
ik hoop dat ik je hiermee geholpen hebt

met vriendelijke groet Rene

@Topicstarter; wat is het totaalgewicht geworden? Ik gooi die van mij (700 gr op 3s2650, is de oude funjet dus niet de ultra) met halfgas weg in een rechte lijn. Wanneer ik volgas vertrek, dan draait hij direct weg op het motorkoppel. Vandaag 10 starts gemaakt (zelf gegooid) en dat werkt perfect.

wanneer je voldoende power hebt kun je hem ook met de neus omhoog houden
gas erop en hij gaat recht de lucht in
wanneer je dan last krijgt van torque dan kun je hem veel makkelijker corrigeren.
dat was een wijze waarop adop en ik het gedurig deden
en moet zeggen dat het voor ons altijd goed ging.
zal anders wanneer wij weer een vluchtje gaan maken, er eens een filmpje van maken
lijkt dat het niet kan maar het gaat uitstekend

gr Albert

@Topicstarter; wat is het totaalgewicht geworden? Ik gooi die van mij (700 gr op 3s2650, is de oude funjet dus niet de ultra) met halfgas weg in een rechte lijn. Wanneer ik volgas vertrek, dan draait hij direct weg op het motorkoppel. Vandaag 10 starts gemaakt (zelf gegooid) en dat werkt perfect.

Net even gewogen, 1150g. Dat is op zich niet gering voor zo weinig toestel.

@Emil: Ik start altijd met een schakelaar (drukknop) deze zet de tailerons ook iets up tijdens de start. Helaas werkt dit een beetje tegen je als het toestel op z'n kop gaat. Als mijn reactievermogen beter was geweest was het logischer geweest om down te geven in plaats van proberen terug te rollen.

@MeX101: Tof filmpje. Verder niets aan de hand toch ;).

Het lijkt erop dat iedereen kiest voor een start met aangepast vermogen. Daar was ik al een beetje bang voor want dat deed ik al. Ik vind het gewoon heel vervelend als de start niet betrouwbaar is, al is het maar voor andere vliegers of publiek. Wellicht dan toch maar een bungee. De eerste (10) vluchten waren op zeer winderige dagen dus wellicht dat dat heeft geholpen, maar wanneer waait het voldoende?

Laatst bewerkt:
Hallo Funjet fans
De torq rol van de funjet wordt meestal veroorzaakt door te veel upthrust.
Jou setup is goed maar je prop is te klein dus moet je de prop nemen van 7x6
apc sport verder de randen van de funjet romp moet je glad weg halen dus dan word de romp glad.
Ik vlieg zelf met deze prop en motor combinatie en ben al op 291km/h geradard.
ik hoop dat ik je hiermee geholpen hebt

met vriendelijke groet Rene

Bedankt voor je reactie. Ik weet dat de motor meer prop kan hebben maar ik had nog een klein voorraadje en ik vond het voor mijzelf zo even genoeg.
De upthrust was idd nog wel een tikje teveel d.w.z. met de stelschoef kreeg ik hem niet zover dat ik kan vliegen zonder gassen met een tikkie down.

Aan één vleugeltip rondslingeren en weggooien zie ik vaak bij van die Zagi's e.d. Het lijkt me alleen bij een Funjet met een powersetup niet zo'n strak plan, of zou dat in praktijk ook werken? (bij mijn Funjet hoef ik 'm ook helemaal niet hard weg te gooien, gewoon een heel klein zetje)

Dat heeft wel erg weinig met een funjet te doen.

Even op een rijtje hoe ik het zie:

Het draaien bij de start van het model komt door de koppel van de motor/prop combinatie.
Je hebt dan nog geen vaartwind om dat tegen te houden en/of tegen te sturen

Je kan starten met 1/3 - 1/2 gas als de prop groot genoeg is om dan al genoeg snelheid te produceren.

Met een kleine prop werkt dat niet , die kan bij 1/2 gas geen snelheid maken.
Daar moet je of met veel wind vliegen of een speerwerper hebben die hem start. :D

Met een stukje goed elastiek van 7 meter + 3 meter nijlon snoer en een lange tentharing (stormhaken) los je dan dat probleem op .

Fazit: je moet op een funjet de prop grote niet veranderen als je makkelijk wil starten (en het gewicht niet te hoog hebben) ;)
Een hoogtoerige motor met kleine prop verschlechtert de startfase.

Mvg Johan

Voor een keer ben ik het met Alexzzz eens, een funjet kun je op een normale manier starten. Houd er rekening mee dat het toestel eigenlijk voor een speed 400 borstelmotortje ontwikkeld is. Met dat aan power kun je normaal recht voorruit werpen. Het model zakt dan iets door (de een iets meer dan de ander) en op die manier kun je voldoende snelheid maken om netjes te vliegen.
Als je nu zoals we alemaal doen meer power erin gaat duwen komt het motorkoppel in de start meedoen. Start je met halfgas (iets meer vermogen dan een standaard speede 400) dan kun je het toestel ook gewoon rechtuit gooien. Ook nu zal het model iets doorzakken om snelheid te maken en als het model echt vliegt op de motor kun je langzaam gas bij geven.

Als je een funjet op een normale manier werpt zonder de motor aan, dan heeft hij een glijhoek van ongeveer 1:15. Dit betekend dat als je het model vanaf 2 meter hoogte rechtuit gooit hij na 30 meter weer op de grond land. Wij mensen zijn iets kleiner en kunnen bijna nooit een model op 2 meter hoogte loslaten met een stevige worp, dus land de funjet dan ook iets eerder. De gemiddelede loslaat hoogte bij het werpen van een model is ongeveer 170 cm

Durf je dit niet aan dan is een bungee zoals Johan aangeeft de veiligste methode.

Doordat we allemaal verwend zijn met heel goedkope power setups is er bijna niemand meer die kan vliegen met modellen met marginale vermogens. Als je dat wel kan dan kun je met alle toestellen vliegen.

een funjet kun je op een normale manier starten.

Ik heb in het verleden ook zo'n start elastiek gehad, maar die moet je van te voren in de grond prikken, ophalen etc. Dus waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan:) (nu zijn er wel mensen die niet goed kunnen werpen, maar oefening baart kunst)

Ik gooide mijn funjet ook altijd halfgas weg, en dat ging altijd prima zonder noemenswaardige uitbreekneigingen van het model.
Je moet weten dat een Funjet geen propwind over zijn roeren krijgt en bij de start dus slecht reageert op correcties. Als je hem netjes recht gooit, en half gas houd totdat hij op gang komt, is zo`n bungee start echt niet nodig.

Ik had een loodzware funjet (5S 4350mah en hacker B50L) en die kwam prima weg.
Gewoon een rustige worp met de neus recht naar voren, niet omhoog, dat is denk ik de meest gemaakte fout.
Ook de hotliners gooien we niet met de neus omhoog maar gewoon horizontaal dan is de kans op overtrekken het kleinst.

GJ

PM & Mail

Hallo Gert-Jan,

kun je even op mijn PM of e-mail antwoorden!

Groet,

Bob

Back