Dat is een lastige vraag waarover al veel is gediscusseerd.
Bij PPM wordt de positie van de servo overgebracht door een pause in het zendersignaal (niet helemaal juist voor FM modulatie, maar voor een duidelijke uitleg vereenvoudig ik het een beetje). Elk kanaal heeft zijn eigen pause. Gemiddeld (dat is wat merkafhankelijk) staat de servo neutraal bij een pause van 1,5 milliseconde. Je kan je voorstellen dat dit een tamelijk eenvoudig zendersignaal is, dat door stoorinvloeden van buitenaf relatief gemakkelijk is te beinvloeden zodat een standaard PPM-ontvanger het signaal dan niet meer kan decoderen. Het resultaat is dan een klapperend roer. Daar is wel iets op gevonden. Sommige ontvangers, als Multiplex IPD ontvangers, doen aan impulsreparatie en die proberen verminkte signalen te herstellen.
PCM komt uit de computertechnologie. Bij een PCM 1024 systeem wordt de servoweg opgedeeld in 1024 stapjes. De positie van de servo's wordt op een intelligente manier als een getal naar de ontvanger overgebracht. De ontvanger kan controleren of het getal juist is overgebracht. Mocht dit niet het geval zijn dan grijpt de ontvanger in eerste instantie terug op het laatst ontvangen geldige getal. Als er gedurende enige tijd (meestal zo rond de 1 seconde) geen geldige getallen zijn ontvangen worden de servo's in een van te voren door de gebruiker gedefinieerde positie gebracht. Bij voorbeeld gas dicht en roeren neutraal. Dit wordt de Fail Safe positie genoemd.
Dit hele systeem heeft zowel voor- als nadelen. Bij PCM zie je kleine storingen niet terug in het vliegbeeld. Dat kan als je verder van je af vliegt leiden tot grotere storingen.
Verder is het nadeel van PCM de veel hogere prijs van de ontvangers. PCM ontvangers zijn ook merkgebonden omdat iedere fabrikant zijn eigen PCM-systeem heeft ontwikkeld. PPM ontvangers zijn in de meeste gevallen tussen de diverse merken uitwisselbaar.
Heel veel modelvliegers vliegen probleemloos met PPM besturing. Zelf vlieg ik graag met PCM, al vele jaren. Met name om de veel betrouwbaarheid van de signaaloverdracht. Zo heb ik nooit last van storingen op roeren of de motor. Die hogere prijs heb ik er dan graag voor over.