Practice makes perfect - Road to 3DM 2012

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door B. de Groot, 7 feb 2012.

  1. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Practice makes perfect - Road to 3DM 2012

    Zoals sommige van jullie misschien weten heb ik in 2010 een “weekboek” bijgehouden over mijn voorbereidingen voor de 3D Masters van dat jaar.

    Omdat ik een aantal verzoeken heb gehad en omdat het voor mij ook een extra motivatie is om hard te trainen (er moet immers wel progressie gemaakt worden, anders is er niets om over te schrijven) heb ik besloten om dit jaar weer een road to 3DM topic aan te maken.

    Begin januari zijn de inschrijvingen voor de 3DM 2012 geopend, en volgens mij zijn deze inmiddels al weer gesloten. Dit jaar heb ik mij net als de afgelopen twee jaar weer ingeschreven voor de master klasse, uiteindelijk bepalen de juryleden aan de hand van prestaties uit het verleden en of andere noemswaardigheden wie er mee mogen doen.
    De uiteindelijke deelnemerslijst wordt als het goed is in maart bekend gemaakt dus de kans bestaat dat ik dit topic voor jan met de korte achternaam schrijf.

    De figuren die ik dit jaar heb gekozen zijn de volgende:
    Pirouetting globe 12
    Serpent
    Pirouetting waltzer
    Jupiter probe
    Pole star 12
    Koob
    Sidewinder
    Hong kong eye

    De complete figurenlijst is hier terug te vinden: 3DX - The World 3D Format - Set Manoeuvres

    Dit zijn eigenlijk allemaal figuren die ik de afgelopen twee jaar ook heb gevlogen, dus ik hoef ze niet meer te “leren” dus kan ik mij volledig kan focussen op het creëeren van een vaste routine per figuur en het perfectioneren ervan.

    Op dit moment wordt er ook hard gewerkt aan de muziek voor de flight to music, de muziekstukken zoek ik zelf uit en Walter neemt de mix voor zijn rekening. Op dit moment heeft hij al vier verschillende versies gemaakt, alhoewel het nog niet optimaal is komt het eindresultaat wel steeds dichterbij. :) Zodra de laatste versie klaar is kan ik beginnen met het “in elkaar zetten” van de vlucht op de simulator, ik heb op dit moment wel een redelijk goed idee wat ik ongeveer wil vliegen op de muziek maar omdat de volgorde van de stukken nog niet vast staat is het onmogelijk om al een routine te bedenken.

    Na een knullige crash afgelopen weekend waarbij er een accu uit de heli schoof omdat het klittenband niet meer bleef plakken dankzij de kou heb ik op dit moment geen enkele vliegende wedstrijdmachine. Mijn streven is om aan het einde van dit weekend of anders begin volgende week weer twee vliegklare identieke Logo 600’s te hebben, dit moet haalbaar zijn mits de onderdelen op tijd binnen zijn. Ook heb ik voor de 600’s wat nieuwe packs besteld, de oude packs zijn inmiddels 2 jaar en ongeveer 350 vluchten oud en hebben hun beste tijd wel gehad, tijd voor wat frisse elektrononen dus.

    **
    Side note:
    Natuurlijk hoop ik binnen nu en niet al te lange tijd een Logo Xxtreme te mogen ontvangen, maar dit is volledig afhankelijk van de snelheid waarmee Mikado produceert en ze vrij geeft voor de team pilots. Op dit moment ga ik er in ieder geval nog steeds van uit dat ik tijdens de 3D masters met een Xxtreme zal vliegen.
    **

    Tot nu toe heb ik amper gevlogen dit jaar, maar zodra de dagen weer ietsje langer worden en de temperaturen weer wat omhoog gaan zal daar snel verandering in komen.

    Aantal vluchten 2012: 23

    Groeten,
    Bas
     
  2. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Bas

    welke simulator heb je in gebruik?

    Gr Richard
     
  3. Flash4fun

    Flash4fun

    Lid geworden:
    27 okt 2011
    Berichten:
    68
    ga je dit jaar voor de top 3? :)
     
  4. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Phoenix
     
  5. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Tijd voor een update.

    Afgelopen week zijn alle onderdelen voor de heli’s binnen gekomen, de planning was eigenlijk om twee vliegende wedstrijdmachines te hebben na het weekend maar omdat ik zaterdag een groot deel van de dag bezig ben geweest met het bouwen van een kleine quadcopter (gewoon voor de fun) en zondag geen tijd had is er nu “maar” één machine af. De andere machine zal waarschijnlijk ergens deze week worden afgemaakt al heeft dat niet echt haast omdat ik het vooralsnog te koud vindt buiten om lekker te vliegen.

    Setup voor 2012:
    Mikado Logo 600 V-bar
    V-stabi 5.2
    JR/Spectrum sattalite receivers (2x)
    Edge 623mm main blades
    Edge 95mm tail blades
    Hyperion 10s 5000mah 35C (stick)
    Hyperion 4035-500 (13t pinion)
    Kontronik Jive 80+ HV**
    6.5mm bullet connectors
    Savox SC-1258TG (swash)
    Savox SH-1290MG (tail)

    *BEC voltage = 5.6V
    *Spool up time = 6 seconden

    De spool up time van de Jive’s heb ik verandert van 12 seconden naar 6 seconden, dit maakt het mogelijk om bladestops te doen op een lagere hoogte en vervolgens de motor weer aan te zetten en door te vliegen. Natuurlijk is 6 seconden nog vrij lang op het moment dat de bladen stilstaan en de heli gewoon naar beneden valt maar na een seconde of 3 heb je meestal wel genoeg toeren om alles weer in het gereel te krijgen.

    Dit is voor een groot deel exact dezelfde setup als die ik vorig jaar heb gevlogen, aangezien dat prima beviel is er eigenlijk weinig verandert. Het enige wat er verandert is zijn de bladen van 623mm’s terwijl ik vorig jaar met 603mm’s heb gevlogen. Vorig jaar vloog ik met 10s 4200, nu wil ik een 10s 5000mah pack proberen omdat ik bang ben dat ik met de 4200mah en 623mm bladen niet genoeg vliegtijd over ga houden. Het kan natuurlijk ook zijn dat de 5000mah wat te zwaar aanvoelen tijdens het vliegen. Zondag heb ik al even kort (1.5 minuut) gevlogen met de bovengenoemde setup en de heli voelde niet zwaar aan, en de stops waren wat strakker, hopelijk kan ik binnenkort wat “echte” vluchtjes maken met deze setup maar tot nu toe ben ik tevreden met de keuze voor 5000mah icm. 623mm bladen.

    FTM
    Na 8(!!) versies is de muziek voor de flight to music af, zelf ben ik er erg tevreden met de muziek, Walter heeft weer mooi werk geleverd :D. De volgende stap is om er een routine bij te bedenken. Om een goede routine te bedenken moet ik eerst precies weten welke beat wanneer in de muziek komt. Normaal gesproken heb ik een redelijk ritmegevoel maar ik weet uit ervaring dat dit ritmegevoel me tijdens het vliegen in de steek laat omdat ik me niet op al die dingen tegelijk kan concentreren. Dit probleem los ik op door gewoon moeilijk vaak naar de muziek te luisteren voordat ik ga proberen om een routine te verzinnen.

    Doordeweeks zit ik iedere dag een uur in de metro (30min heen, 30 terug) op weg naar stage, de muziek duurt ongeveer 3 minuten dus die kan ik ongeveer 10x luisteren op de heenweg en 10x op de terugweg, dat is dus 20x per dag maal 5 dagen in de week. Ik ben me ervan bewust dat dit een beetje autistisch is maar deze manier heeft voor mij in het verleden altijd goed gewerkt. De planning is om deze week te beginnen met het in elkaar zetten van een routine. Ik heb wel een globaal idee van de figuren die ik wil vliegen maar het is nog een grote uitdaging om te zorgen dat de heli na het ene muziekstuk weer op de juiste plek uitkomt om door te kunnen gaan met het volgende muziekstuk.

    Goed dit was het wel zo’n beetje voor deze week. Mijn verwachting is dat ik aankomende weekeinde ook nog weinig/niet zal vliegen buiten maar hopelijk gaan daarna de temperaturen wat omhoog want die week erna (26-feb) staat er al weer een meeting op de agenda.

    Groeten,
    Bas
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2012
  6. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Bas,

    Mooi dat je dit soort zaken ook op papier zet zodat men nu ook weet wat er nog allemaal bij komt om op jou niveau te presteren. Het komt niet vanzelf ook niet voor toppers zoals jij!

    Vele zullen wel 'denken' dat het allemaal vanzelf komt maar op dit niveau is het op alle vlakken veel tijd en veel energie steken en uiteraard een beetje aanleg ;).

    Toevallig heb ik afgelopen jaar vele blog's gelezen van de teams die meededen met het WK F3C in Italië. De top piloten stonden van zonsopgang tot zonsondergang te vliegen , die gasten maakten ongeveer 20 complete rondes PER DAG!
     
  7. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ach ik doe hetzelfde met JOUW FTM
    Iedere versie luister ik weer vele malen in de auto.
    Waar kan het beter?
    Is die overgang wel smooth? Klopt de timing?
    Klopt he volume?
    Is de opbouw wel goed?

    P.S.
    Hoe staat de standaard spool-up?
    Ik heb alleen progcard2 en hiervoor heb je progcard1 nodig.
    Kun jij die mee nemen naar de snertfly?
    Want ik wil ook wel een soort van bail-out.
    Dat had mijn minicrash in Almere gescheeld want door het langzame opspoolen heb ik wel de landing verzacht maar ik had hem kunnen redden na die waardeloze auto.
     
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Walter,

    ik heb even naar mijn filmpjes gekeken, ik heb nl. ook nooit aan de spoolup tijd gefrutselt. Bij de mijnen is het duidelijk 12 seconden. Dus ik doe mee ,Ik ga de spoolup tijd ook terugzetten naar 6 sec. Als ik het goed heb heeft Tjerk nu ook een progcard 1.....

    Zteven.
     
  9. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Haha maar juist omdat je hem zo vaak hebt geluisterd is de mix in iedere versie wel
    duidelijk beter geworden. :)

    Ik heb een progcard waarmee je de spool up kunt aanpassen. Of dit 1 of 2 is weet ik zo even
    niet maar ik zal hem meenemen de 26ste.

    Groeten,
    Bas
     
  10. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Bas,
    leuk dat je weer een schrijven doet van je voorbereidingen. En mooi dat je (weer) zo gedisciplineerd bezig bent, wat ook wel nodig is op jouw niveau denk ik.

    Hopelijk krijg je de Xxtrem spoedig, wat een machine !

    gr
    Bas
     
  11. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Afgelopen week ben ik weer bezig geweest met de ftm routine op de simulator, het begint al wat te worden maar de vlucht is zeker nog niet “af”. Verder ben ik afgelopen week ook bezig geweest met het verzinnen van originele nieuwe freestyle figuren, dit blijft natuurlijk erg lastig omdat er al enorm veel verschillende figuren zijn.... Aan het eind van de week heb ik eindelijk de 2de wedstrijd 600 weer vliegklaar gemaakt, deze heb ik zaterdag ingevlogen en die deed het gelukkig weer prima.

    Zaterdag heb ik in totaal 8 vluchtjes gedaan, het was nog wel even wennen met de 623mm bladen. De heli accelereert veel harder en heeft een hogere topsnelheid, dat is natuurlijk hartstikke mooi maar zorgt er wel voor dat ik voor sommige figuren verkeerd uit kom omdat de heli te snel gaat. Na een aantal vluchtjes ging het echter al wat beter en je ziet gewoon dat de heli strakker vliegt met deze grotere bladen en zwaardere lipo’s, ook autorotaties gaan een stuk makkelijker.

    Zondag was het dan eindelijk tijd voor de snert meeting in Dongen, Henry had Dirk en mij een lift aangeboden in de helifreakz camper dus ben ik zondagochtend naar Henry gereden en na het inladen met z’n 3’en in de camper gestapt. Na ongeveer 1 uur en 15 minuten konden we 2 meter van de pits af parkeren op het veld in Dongen, optimaal! Na een aantal bekenden de hand te hebben geschud was het tijd om de Logo’s buiten te zetten en die even de tijd gegeven om “af te koelen” ivm. de riemspanning. Na 1 vluchtje gemaakt te hebben besloot ik dat het tijd was om wat te gaan socializen om vervolgens pas om half 1 ‘s middags na een lunch van spekkies, snert en taxi sap een 2de vluchtje te doen. De rest van de middag heb ik wel aardig wat vluchtjes kunnen net zoals een hoop andere mensen, in tegenstelling tot de meeste meetings waar meestal maar weinig gevlogen wordt werd er hier volop gevlogen, top! Ook heb ik ‘s middags de rol vervult als “personal trainer” van Darwin. Darwin dacht dat hij niet nose in kon vliegen terwijl ik vrij zeker wist dat hij dit wel zou kunnen, probleem was dat hij er te veel bij na dacht. Om dit op te lossen ben ik gewoon constant tegen hem gaan praten zodra de heli nose in hing, omdat hij dan naar mij moest luisteren en op de heli moet letten had hij geen tijd meer om na te denken bij het sturen en toen bleek het prima te gaan. Later op de dag had hij het helemaal door en kon hij mooi gecontroleerd nose in hoveren en ook zijn tic tocs gingen steeds beter, mooi op 1 hoogte en symetrisch de tic en toc mooi symetrisch (daar kunnen sommige mensen nog wat van leren ;)) ze bleven nog niet echt op 1 plek maar dat komt vanzelf na veel oefenen. :)

    [​IMG]

    [​IMG]


    Wat me opviel was dat er veel crashes waren, aan de ene kant is dat natuurlijk vervelend aan de andere kant ook goed omdat dat betekend dat iedereen zijn eigen grens opzoekt en daar soms ook overheen gaat en daar wordt je uiteindelijk alleen maar beter van. Om een uur of 5 begonnen de meeste mensen hun spullen op te ruimen en heb ik nog een laatste vluchtje gemaakt, vervolgens hebben we de camper ingeladen en nog even nagepraat. Al met al was het echt een goed georganiseerde super leuke dag, van mij mogen er nog veel van dit soort meetings komen dit jaar want dit beviel mij prima!

    Op de terugweg zijn we (Henry, Dirk en ondergetekende) nog langs de macdonalds geweest voor een voedzame maaltijd, tijdens het eten kwamen er 2 meisjes naar ons toe die voor promotiedoeleinden als happy meal verkleed waren en die vroegen of wij met ze wouden dansen, Henry en Dirk bedankte gelijk om vervolgens te zeggen dat ik een dansschool bezit. Uiteindelijk heb ik gelukkig niet hoeven dansen en hebben we wel even hard kunnen lachen om deze enorm hard falende promotie actie. Ik bedoel maar, jezelf verkleden als happy meal, zoiets verzin je toch niet......

    Na deze maaltijd was het tijd om de reis huiswaarts te vervolgen, na aankomst hebben we bij Henry nog even wat gedronken en nagepraat en zijn Dirk en ik rond een uur of 9 allebei richting huis gegaan.

    Groeten,
    Bas
     
  12. Brandenburg

    Brandenburg

    Lid geworden:
    12 dec 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Wormerveer
    Goed bezig Bas. Leuk om te lezen.
    Ga zo door zou ik zeggen. Ik ben erg nieuwsgierig hoe het afloopt.
     
  13. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
    leuk stukje om te lezen. doe mij ook maar een PT die mijn noise in leert.voor mij ook nog een struikelblok....

    suc6 kerel
     
  14. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Dat hij er van genood was wel duidelijk en ik heb hem inderdaad heel erg zien groeien

    [​IMG]

    En die smile is nog steeds niet van zijn gezicht af als hij het er over heeft

    [​IMG]

    Maar volgens mij was dat voor beide partijen

    [​IMG]

    Maar Bas nogmaals bedankt namens mij maar vooral Darwin

    gr Remco (en Darwin)
     
  15. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Hoi Bas,
    Erg leuk om te lezen hoe je de voorbereidingen doet, en super dat je de moeite neemt dit allemaal te vertellen.
    Het is in elk geval duidelijk dat het gewoon hard werken is om op zo'n hoog niveau goed mee te komen, dat geeft menig mens weer moed :)

    Bert
     
  16. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Weer een week verder, dus tijd voor een update!

    Maandagmiddag kreeg ik een email van de 3D masters organisatie dat ik ben toegelaten tot 3DM 2012 in de master klasse, dus ik schrijf dit blog in ieder geval niet voor niets! :)

    Afgelopen week heb ik op bijna iedere doordeweekse avond wel even achter de simulator gezeten om nieuwe freestyle figuren te bedenken en om te werken aan mijn flight to music. Verder ben ik afgelopen week samen met Tjerk bezig geweest met het aanpassen van de figurenlijst voor de Dutch 3D, om eerlijk te zijn heeft Tjerk het meeste werk gedaan en heb ik alleen een lijstje gemaakt met een aantal figuren waarvan ik dacht dat ze leuk zouden zijn om erbij te zetten.

    De nieuwe figurenlijst is hier terug te vinden: Dutch 3D - www.dutch3d.org
    Twee nieuwe figuren die ik zelf wel erg cool vind zijn de “Halfpipe” en de “Super 8”. Beide geen extreem moeilijke figuren maar erg leuk om te doen. Zoals sommige van jullie misschien al weten zijn er dit jaar wat veranderingen doorgevoerd bij de Dutch 3D, deze veraderingen zijn terug te vinden op verschillende fora en op de D3D website onder het kopje artikelen. Dutch 3D - www.dutch3d.org

    Afgelopen weekend heb ik eigenlijk niet zo heel veel gevlogen, op zaterdag slechts 1 vluchtje op een veld bij mij in de buurt wat ik had gevonden via google maps. Het veld is niet echt ideaal maar het is prima om even snel een vluchtje op te maken of als er iets getest moet worden. Zondag ben ik wel naar Almere gereden en heb ik 7 vluchtjes kunnen doen en een paar nieuwe freestyle figuren kunnen proberen en ook nog wat set figuren gevlogen om het gevoel weer even te krijgen.

    De laatste tijd begin ik me er steeds meer aan te irriteren dat de heli’s niet makkelijk in de auto passen, althans ze passen wel makkelijk maar om er voor te zorgen dat ze niet omvallen tijdens het rijden moet er altijd een koffertje half over het landingsgestel heen liggen en dat is gewoon niet echt handig. Daarom heb ik met mijn vader tijdens het avondeten de afgelopen avonden zitten brainstormen over hoe dit op te lossen, uiteindelijk komt het erop neer dat we een verhoging gaan bouwen waar de heli’s op komen te staan zodat de koffers eronder kunnen, die verhoging moet echter wel zo in elkaar zitten dat hij ook gemakkelijk uit de auto gehaald kan worden om andere dingen te kunnen vervoeren. Hoe we de heli’s precies vast gaan maken weten we nog niet helemaal zeker al hebben we wel een aantal ideeen welke naar mijn idee goed voldoen. M’n vader heeft inmiddels wat hout meegenomen dus binnenkort zullen we wel wat gaan bouwen en dan tijdens het bouwen besluiten wat de beste oplossing is om de heli’s te fixeren.

    Dat was het eigenlijk wel zo’n beetje voor deze week, ik hoop aankomend weekend wat meer te kunnen vliegen en ook weer wat te oefenen op de simulator de komende dagen.

    Groeten,
    Bas
     
  17. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Een korte update deze week aangezien er niet echt veel gebeurt is.

    Vorige week maandag stuurde Joey mij een sms of ik zin had om online te komen simmen samen met hem en Marcel, ik moet zeggen dat ik normaal gesproken bijna nooit online sim maar dit was toch wel erg leuk. Ik kan me de laatste keer dat ik zo lang achter de sim heb gezeten niet herrinderen... De rest van de week heb ik helaas geen tijd gehad om te simmen.

    Zaterdag was het zwaar bewolkt, zoals eigenlijk altijd in Amstelveen. Na aankomst in Almere kon ik concluderen dat het daar niet veel anders was, ondanks de bewolking toch lekker even kunnen vliegen samen met Henry die zijn Gaui X5 voor het eerst heeft afgeschoten die dag. In totaal heb ik zaterdag 7 vluchtjes gedaan, en op het moment dat Henry en ik er beide wel klaar mee waren voor die dag trokken alle wolken spontaan weg.

    Gelukkig besloten deze wolken om weg te blijven in de nacht van zaterdag op zondag en was het zondag dus prachtig weer. Zondag ben ik voorzichtig begonnen met het oefenen van wat 3DM set figuren en een aantal nieuwe freestyle figuren. Henry heeft nog een video gemaakt van een freestyle vluchtje aan het einde van de dag.

    Bas de Groot -Freestyle 11-03-2012 on Vimeo

    Nou dat was het weer voor deze week, hopelijk heb ik in de volgende update wat meer te melden.

    Groeten,
    Bas
     
  18. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Het is weer zover, de wekelijkse update.

    Afgelopen week weinig op de sim gedaan ivm. geen zin en geen tijd, mijn voornemen is om deze week weer serieus te gaan simmen. Wel heb ik zaterdagochtend nog even kunnen simmen met Darwin, dat was wel gezellig. :)

    Een tijdje terug ben ik gevraagd om een keer te komen vliegen in de amsterdam arena samen met nog een aantal andere modelvliegers (voornamelijk vliegtuigpiloten). Omdat ik wist dat er weinig heli piloten zouden zijn had ik Henry en Dirk ook aangemeld, nadat ze aankwamen bij mij thuis hebben we even wat gedronken en vervolgens de auto volgeladen met heli’s en bijbehorende accessoires. Na een lange rit van ongeveer 10 minuten konden we vlakbij de grasmat parkeren, en na een rondje socializen en hallo zeggen hebben we de auto uitgeladen. Direct na aankomst bleek eigenlijk al dat de organisatie een beetje rommelig was, hierdoor zijn Dirk en Henry uiteindelijk niet aan vliegen toegekomen wat natuurlijk erg jammer is.

    Zelf heb ik wel 3 vluchtjes kunnen maken, waarvan Henry een groot deel heeft gefilmd. Het eerste vluchtje vloog er ook een video drone mee wat zeker interesante beelden opgeleverd moet hebben, die zullen binnenkort wel ergens verschijnen. Het tweede vluchtje heb ik een synchro vlucht gedaan met een vliegtuig welke werd bestuurd door Derk van der Vecht. Derk is een goede vriend van mij en domineert eigenlijk de complete “vliegtuigscene” in Nederland. Zijn vader, zijn oom en Derk zelf hebben mij enorm veel geholpen toen ik net begon met wedstrijdvliegen, zonder die hulp was ik nu niet zo ver geweest als dat ik nu ben. Dirk heeft het synchro vluchtje gefilmd, dit is het bewijs dat vliegtuigen en heli’s wel degelijk samen kunnen gaan als de piloten een beetje op elkaar zijn afgestemd. :)

    De 3de vlucht heb ik uiteindelijk gewoon lekker “vrij” kunnen vliegen en heeft Henry weer een stuk gefilmd, echt “los” gaan kon ik niet omdat het veld gewoon zo anders is als dat ik gewend ben en de heli zeer slecht zichtbaar is tegen de drukke gekleurde achtergrond, desondanks was het wel een leuk vluchtje al zeg ik het zelf.

    Synchro flight:
    RuCwssMXk8w[/media] de Groot vs. Derk van der Vecht at the Amsterdam Arena - YouTube

    Video montage Henry:
    Bas de Groot - Amsterdam Arena 2012 on Vimeo

    Al met al was het een leuke dag met als grote minpunt dat de organisatie niet helemaal op orde was. Na nog wat nagekletst te hebben met wat drinken bij mij thuis zijn Henry en Dirk weer naar huis gegaan en ben ik gaan squashen, al is dat natuurlijk totaal niet relevant voor mijn voorbereiding op de 3DM. :)

    Zondag zag het weer er niet al te best uit, dat was voor mij ipc niet erg omdat ik eigenlijk al had besloten om niet te gaan vliegen. Mijn vader had namelijk tijd om te helpen bij het bouwen van een heli “stellage” in de auto, uiteindelijk hebben we een simpele constructie gebouwd van een oud bureaublad welke door 4 pootjes en de wielkasten wordt ondersteund.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Voor het vastzetten van de heli’s zijn we uiteindelijk toch gegaan voor de manier zoals Tjerk het ook heeft, dus met een latje wat kan draaien op een hoogte waardoor hij precies op de skids blijft klemmen. Op dit moment zitten er 2 van deze latjes in, de rest komt er later in als ik heb bepaald wat er precies allemaal op de plank moet passen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat was het weer voor deze week, nu op naar de voorjaarsmeeting van volgend weekend!

    Groeten,

    Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Update nummer 7 alweer.

    Afgelopen week weer een aantal keer kunnen simmen, vooral bezig geweest met de ftm routine en wat freestyle dingen.

    Helaas heb ik doordeweeks geen tijd gehad om buiten te vliegen, ook zaterdag was een beetje een teleurstellende dag omdat mijn aggregaat het weer eens niet deed, ik vermoed dat de bougie stuk is en natuurlijk heeft deze bougie net weer een afwijkende maat welke lastig verkrijgbaar is. Zaterdag is het dus bij 3 vluchten gebleven.

    Zondag was de voorjaarsmeeting, toen ik ‘s ochtends naar buiten keek leek het weer erg tegen te vallen maar eenmaal op het veld trok de lucht open en was het prima weer. Remco van 4RC had 2 grote loodaccu’s meegebracht zodat ik in ieder geval de mogelijkheid had om accu’s te laden. Tijdens de 3de of 4de vlucht maakte ik een foutje en raakte de staart van de heli de grond, hierbij braken de staartbladen en een stukje van de tailrotor af maar gelukkig heb ik de heli nog heel neer kunnen zetten. Vervolgens de complete staartrotor van de andere 600 overgezet en de rest van de dag zonder problemen gevlogen. Tussen mijn eigen vluchten door heb ik ook Darwin nog les gegeven, hij was lekker bezig met 8tjes vliegen en eigenlijk heb ik maar een paar keer in moeten grijpen.

    Zelf heb ik zondag 11 vluchten gedaan en nog een stuk of 9 met Darwin, dus aan het einde van de dag was ik helemaal op, de laatste 2 vluchten heb ik dan ook rustig aan gedaan en wat basis orientatie dingen geoefend. Om een uur of 7 vertrokken Remco, Darwin, Joey, Marcel en ikzelf als laatste van het veld richting de Mcdonalds voor een stevige maaltijd en daarna was het tijd om naar huis te gaan.

    Staart eraf:


    Darwin vliegt nu zelfstandig rond:


    Groeten,
    Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Is je aggregaat stukgegaan Bas?
     

Deel Deze Pagina