precies boren

Gaten varierend van 2..8mm of zo in
aluminium boren (kolomboor) resultaat 0.1mm of
minder van het center. Met 2mm beginnen
en opboren naar bv 6mm of hoe?

0,1 mm is wel erg krap. Maar het mooiste zou zijn om eerst een centergat te maken, want ook een 2 mm boortje kan op een glad oppervlak makkelijk 0,1 mm weglopen.
Met een centerpons haal je die nauwkeurigheid niet. Wellicht met een centerboor zoals die bij draaibanken gebruikt worden. Heeft volgens mij alleen zin in combinatie met een kruistafel op je kolomboor.

Groet,

Ad Bakker

EDIT
Trappenboor zoals Skiff noemt kan ook. Pas nog naar gezocht, maar wat zijn die krengen duur!!!! Degenen die ik vond begonnen op z'n kleinst met 4 mm.

beste ervaring heb ik met de kraspen (kruis zetten. en dan op het kruis de centerpunt (automatisch) inslaan.

boortje 2.5mm met spiritus en vooral het eerst stuk rustig boren. Niet duwen op de boor.

eerst van dat afplakband (papiertape, schilderstape) erop plakken en daarop beginnen met boren en idd zonder druk.

Sorry, maar ik begrijp niet precies wat je bedoelt met je vraag. Als de plek van de gaten maximaal 0.1mm mag afwijken van waar je ze hebben wilt dan wordt dat erg lastig. Daarvoor zou je al een verdeeltafel moeten gebruiken.
Om zo precies mogelijk te werken zonder verdeeltafel: aftekenen met kraspen, centerpuntje slaan, voorboren met een centerboor (of klein boortje vrij kort inspannen) en dan opboren naar de gewenste maat. Goede boren gebruiken, bij goedkope boren is het gat zomaar twee- tot drietiende groter dan de bedoeling was. Als het echt nauwkeurig moet een ruimer gebruiken.

Laatst bewerkt:
Nu gaan er veel mensen lachen.(let maar op)
als je de boor groot of klein niet wil laten zoeken in aluminium dan kan je er een servet onderliggen om dan door te boren of een stuk je keuken rol.
Dit voorkomt het gelijk grijpen van een boor groot of klein.
Ik werk in het alu en wij zeggen vaak voor de gein leg er een doekje onder.

Bedoel je 0,1 mm afwijkend in diameter of de afstand tussen 2 of meerdere gaten ? Zelf boor ik altijd voor met een centerboor(tje)(zie foto) en daarna indien je een mooi rond gat wenst op de juiste maat dan boor ik bv. voor een gat van 6 eerst met 5,5 op normale snelheid en daarna met 6 op trage snelheid en weinig voeding . Groeten Jef
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de tips, denk maar een centerpuntje
aan te schaffen geen kolomboor met kruistafel.
Te koop bij bouwmarkt of speciaal bestellen?

Wat is een automatische centerpons?
Er gekeken maar die ze hadden was
erg bot. Zoek meer een fijn puntje
zelf maken? (spijker in kolomboor
en vijl ertegen ofzo).

Een automatische centerpunt is niet perse nodig. Ik vind zelf een ouderwetse i.c.m. een hamer zelfs nauwkeuriger werken. De punt hoort ook niet al te scherp te zijn, ik geloof een graad of 90.

Laatst bewerkt:
Nu gaan er veel mensen lachen.( ...
Dat niet, maar ik moest wel even mijn onderkaak van de tafel oprapen.

... als je de boor groot of klein niet wil laten zoeken in aluminium dan kan je er een servet onderliggen om dan door te boren of een stuk je keuken rol. ...
Een enkel velletje tissue is al voldoende? Ben benieuwd wat de mechanische/technische achtergrond/verklaring van dit gedraag is. Iemand?

Hetzelfde als met de schilderstape.
Het voorkomt dat het boortje gaat zwabberen bij de aanzet. Alhoewel ik ook mijn bedenkingen heb met een servetje.

Wat heb je staan om zo precies te boren ?
Een gemiddelde kolomboormachine 100 200 euro heeft al meer speling op de spindle .
En ik denk dat je ook een goede boor moet aanschaffen .
Of nog beter boren met een freesmachine .

Een gemiddelde kolomboormachine 100 200 euro heeft al meer speling op de spindle .

Misschien iets gechargeerd, Wiebe. Ik heb een Proxxon TBM 220 (iets van 160 € tegenwoordig geloof ik), en daar kan ik echt geen speling op de spindel op ontdekken.
Voor de rest met je eens, een centreerboor zou ook nog kunnen.

Groet,

Ad

centerpunt;

Vraag eens bij een bedrijf waar ze dieselpompen en verstuivers reviseren om oude verstuivernaalden.
Betere en scherpere centerpunt ga je niet vinden

Back