precision aerobatics extra 260 EP

Knap gedaan !

Jammer dat jullie er niet kunnen bij zijn op de PA day .

;)

En sinds gisteravond ben ik ook een trotse bezitter van een PA Extra 260. Was erg gezellig bij 3DExtratime, en hebben van patrik nog een leuke demo gekregen van de extra.

Gisteravond thuis nog even alles uitgepakt, en het ziet er allemaal zeer strak uit!.
Vanavond ga ik aan het bouwen, en ben benieuwd hoelang het duurt voor die vliegt. Ik heb alles al klaar liggen iig, dus ik kan vrijwel in 1 slag door.

Het bouwverslag van chris hou ik er wel bij, want dit is naast de manual denk ik toch wel erg fijn :D

Zo, gisteravond vol goede moed begonnen aan de bouw, en het is inderdaad zoo makkelijk! Als je een beetje doorwerkt, krijg je hem met gemak in 1 avond klaar!

Zo ver was ik gisteravond dus ook, tot ik de servo's wou gaan testen (al ingebouwd), en erachter kwam dat ik dik 1cm speling op de ailerons had... Nouja dan maar nieuwe servo's inbouwen, geen probleem denk je. Ja toch wel, ik had de schroefjes al met seconde lijm gelocked. Gevolg:

1 vleugel zit nog servo in met 1 schroef (krijg ik er niet meer uit)

1 vleugel heb ik net iets te veel kracht op gezet, waardoor de gehele servo tray afbrak...

Helaas, even kijken hoe we dit op gaan lossen...

Het is opgelost .

Hij kan de lucht in .:D

full

Uitslag genoeg ?

full

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
En een updatje! Gisteravond mijn extra gemaidend! Er stond nog een goeie wind, dus ik heb meer moeten stoeien om hem te vliegen dan naar de eigenschappen te kunnen kijken. Vond hem wel erg fel! maar daar hou ik wel van!

Binnenkort eens nog meer gaan vliegen met wat minder wind, dan kan ik er eens goed mee testen.

Tot nu toe een goeie aankoop, waar ik denk ik veel plezier mee ga hebben! :D

Hebben jullie trouwens nog tips ? betreft uitslagen en CG e.d. ? Ik vind die van mij namelijk gruwelijk zenuwachtig en het prophanging moet met verschrikkelijk veel corrigeren gebeuren. Ook moet ik redelijk veel snelheid erin gooien voor meskant.

Is dit gewoon een kwestie van wennen aan de kist, of ligt mn CG totaal verkeerd ?

Verder ben ik zeer tevreden, als ik hoover en ik geef gas, schiet ie er vrijwel net zo snel als een heli omhoog vandoor. De 40A regelaar is dus meeeer als voldoende :D

Ok dat had ik inderdaad al door. Heb hem laatst een mm of 2 naar voren gezet, en was meteen een andere kist. Waar heb jij hem ergens staan ?

Zo, na een redelijk moeizaam begin met mn extra. Heb ik het nu voor elkaar. Hij blijft goed vliegen, cg staat op een goede plaats, en ik begin meer en meer te wennen aan het kistje. Wat een heerlijke vliegtuig, vliegt erg soepel, en is echt heeeel fel. Moet zelf nog goed aanwennen om minder te sturen, want het ziet er nogal bokkig uit bij mij vind ik zelf :p Maar het hooveren gaat beter en beter, gister al bijna met de staart de grond geraakt :D

Review

nou, even een review op dit kistje. Heb hem nu een aantal maandjes in mn bezit, maar mn mening is er toch redelijk over veranderd.

Ten eerste ben ik er achter gekomen (na 2x) dat het motorschot erg zwak is. Ook al is deze met carbon verstevigd, als je er (op aanraden van de winkel) een iets zwaardere motor in zet, trek je de hele voorkant finaal uit elkaar. Dit is me 2x overkomen, tot ik hier achter kwam. Moet wel zeggen, dan de winkel me uitstekende service heeft verleend, door erg goed te helpen! Uiteindelijke oplossing is hiervoor een extra houten schotje erbij te lijmen.

Dan komt het grootste nadeel van deze kist: de aansturing. Orgineel is deze dmv carbon staafjes met aan de uiteinde dmv krimkous -jes. Hiermee heb je zo goed als zeker last van speling op je roeren, en dat merk je heel goed bij zulke kisten. Dit heb ik opgelost door er kogellinkjes op te monteren, en 2mm stangetjes op maat te knippen en er M2 schroefdraad op te snijden. Dan is de speling eindelijk weg.

Ook merk je toch wel heel erg dat de kist TE licht is, bepaalde figuren zijn een stuk minder, en door het lichte bouwen, kan die ook niet zo heel veel hebben. Er zit verder ook wel veel carbon in, maar dit zijn meer carbon plaatjes, die er meer voor de looks in zitten als dat ze ook echt functie hebben, en de helft van die plaatjes laat na een tijdje los (zoals die waar je accu's op liggen).

Ook is de motor die me is aangeraden niet je van het. Als deze werkt is die wel super, maar kijk uit voor de as, deze breekt nog eerder af dan dat je je propellor stuk slaat tegen de grond, vervang deze dmv een van verenstaal.

Al met al is het wel een fijne kist, alleen als ik het geld nog eens uitgeef aan een kist voor dit formaat, zal ik er niet meer voor kiezen. Er zijn dan toch nog wel een aantal kisten die hetzelfde kosten, en waarvan de qualiteit toch nog een stuk beter is.

Ik heb de extra MX van PA.

En heb hier de trust 50 van hun op die is voorgeschreven.
Met verse accu,s als een raket omhoog.
Wat wil je met 6 cell op nog geen 1800gram.

Mijne accu,s zijn na 2.5 jaar ver op maar nog steeds zat voor wat prophangen + normaal vertikaal weg vliegen.

Volgas en alles in de hoek.
Bij mij is ie tot nu toe niet stuk gegaan.
En dat met 6 cell 2650Mah.

Ja laatst door dat er een door mijn stabilo vloog.......
Vliegt hierdoor helaas nu iets minder maar oke( na reparatie:o).

Motorschot zit bij mij muurvast.
Mijne is sterk zat voor de hardste snaps etc maar dan is de kracht verdeelt.

Bij punt belasting, b.v in de vleugel knijpen dan merk je dat alles erg licht gebouwd is en je er niet te gek mee moet doen.

Zou je hem net zo zwaar maken als velen andere kistjes van dit formaat dan knalt ie zo uit elkaar denk.

Er zijn dan toch nog wel een aantal kisten die hetzelfde kosten, en waarvan de qualiteit toch nog een stuk beter is.

Of zelfs goedkoper zijn .

De kleinen van RC-Pilot zien er ook perfekt uit en doen zeker niet onder voor de PA (die heeft geen krimpkous aansturing , dat hoort op een shocky :D)

Ik ben ook de mening dat je rustig een iets stevigere kist mag nemen , niet teveel naar gewicht kijken .

Mvg Johan

idd mss wel gelijk, dat het gewicht niet altijd een rol speelt. voor 3D kisten is het eerder de power denk ik die een rol speelt dan het gewicht, toch zijn het zeer goedmoedige en leuke kisten om mee te vliegen.

Gewicht speelt zeker altijd wel een grote rol :) het gaat immers om je vleugel belasting en uiteraard ook het vermogen...
De PA extra voelt met vliegen inderdaad TE licht aan en ook zijn de romp en vleugels niet in verhouding waardoor rollende harrier enz.. er ontzettend vreemd uit ziet (vind ik )

Groeten !

Back