(prepreg) Oven bouwen

Ik heb eventueel wel schuim voor je wat beter warmtebestendig is. En ook prepreghars. Kan je zelf je prepregs maken...

@skiff

Ik heb ook wel schuim wat tegen hogere temperaturen kan, maar dat is niet te krijgen(of te betalen) in de afmetingen van een stroomlijn kuip voor een ligfiets(230x50x75cm).
Hmm zelf prepreg maken, klinkt interresant maar ik wil eigenlijk af van dat geknoei met hars en harder. Ik denk ook niet dat je de lage hars/vezel verhouding krijgt zoals bij echte prepreg. Of heb ik dat mis?

Hier wat foto's van het project waar ik al een tijdje mee bezig ben: Picasa-webalbums - jeroenkoeleman - Build picture...

Heb wel nagedacht over vacuüminfusie maar dat is volgens mij best lastig icm sandwich panelen tussen de lagen carbon, of heb ik dat mis?
Hoe doe je dat dan met een Nomex(honingraat) kern?

Met nomex? Niet. Het kan eventueel wel, maar dan moet je eerst een skin op het nomex lamineren, en dan dat injecteren. Maar dan wordt je skin te dik.

Zelf prepregs maken kan door de hars (afgewogen) op de vezel te gieten, en tussen twee vellen plastic te verdelen.

Overigens heb ik zelf geen prepreg op voorraad, maar een klant van me wel, je zou evt daarvan wat kunnen gebruiken.

Als je schuim zoekt, welke dikte en densiteit zou dat dan zijn?

tenzij je de honingraat cellen vol wil hebben natuurlijk :mrgreen:
infuseren met schuimkern kan wel, je trekt de hars er onder en overheen, en dus ook over de oppervlakte van het schuim(en door de gaatjes)

Nog niet van je dunne corecell af skiff? :P

@skiff: Ik zal het onthouden wat betreft het zelfmaken van prepregs of het kopen van prepregs via een klant van je. Opzich is het niet zo heel erg om een keer een paar uurtjes te soppen om een rol van 20 mtr koolstof om te vormen tot prepreg. lamineren op een vlakke tafel is een stuk makkelijker dan over/in een ronde plug/mal. Kun je ook aan lijm-films komen om een Nomex kern aan een prepreg laminaat te lamineren? Ik heb namelijk begrepen dat "gewone prepregs" te weinig hars bevatten om een goede verlijming te krijgen tussen het koolstof en de kern.

Ben op het moment niet opzoek naar schuim. Ik heb nog een blok eps staan van 300x100x50cm dus voor een eventueele volgende fiets heb ik meer dan voldoende. In principe voldoet eps prima voor mijn gebruik zolang ik het maar niet heter stook dan 70 graden en een beetje oplet met het vacuüm.

Wat betreft de oven ben ik er wel aardig uit denk ik.
Ik ga proberen om via Ebay aan zo'n Eurotherm controler, relais en een thermocouple te komen. De verwarmings elementen probeer ik via de oudijzer handel op de kop te tikken.
Het bouwen van de oven moet nog even op zich laten wachten omdat ik redelijk onverwachts weer een paar avonden naar school moet als voorbereiding op de opleiding die ik in september wil gaan volgen.

Iedereen bedankt voor de hulp. Echt super zo'n forum met zoveel kennis!

Back