Primitieve Speed controller.

Hoi allemaal,

Ik probeer mijn oude bootje (dubbele propellor aandrijving/sturing) al een tijdje te voorzien van een goedkoop binnenwerkje, en dat is aardig gelukt, op de snelheidsregelaars na. :roll:

Na het zien van een Goedkoop en simpel gevalletje van robbe, heb ik eens zitten denken aan zelf een primitief speed controllertje met 2 of 3 stappen voor en achteruit. Ik heb nog wel 2 servos liggen en ik heb ook de mogenlijkheid printjes te laten maken. De boot vaard waarschijnlijk op speed300 motoren.

Dus nu dan vragen: Weet iemand hoe zon ding kwa electronica in elkaar zit? Is dat ook te bouwen op 9.6v?

Groetjes,
Sven

Op www.hobby.gompy.net staan wat schema's.
Zelf zou ik voor een mechanische regeling gaan mbv een regelbare weerstand zoals die in goedkope raceautotjes zit.

Als ik de ruimte had voor een servo stellage met resistor speed controllers, had ik dat wel gedaan. Helaas is het waterdichte electronica bakje wat beperkt. Een kleine druppel op zon mechanische speed controller is denk ik al genoeg om em ophol te doen slaan.

Bedankt voor de link. Ik zal de schematjes eens gaan bekijken.

Groetjes,
Sven.

Hoi Rob,

Ik neem aan dat gompy je site is. :)
Ik heb je site eens aan iemand laten zien die op een universiteit zit, en die was er goed over te spreken. Hij gaat proberen er een paar te laten maken. :) Dus nogmaals bedankt.

Groetjes,
Sven

De mensen op de uni gaan em proberen. Alssie succesvol gemaakt wordt, laat ik et hier uitteraard horen. :)

Dus het ligt aan de vaardigheid van een stel *prutsers* :wink: of mijn goed werkende esc een sucses wordt ??? 8O 8O
Dat valt me een beetje tegen hoor :(

Wat versta jij onder *Onderwerp: Primitieve Speed controller*.......??

Er waren lang geleden (jaren 70-80) snelheidsregelaars die opgebouwd waren uit een paar microswitches die je op de servo schroefde. Volgens mij zijn die ook nog wel ergens uit te halen. Deze werden volgens mij toen veelvuldig in de boten gebruikt.

Hoi Theo,

Als ik me niet vergis waren dat "cell selectors". Van die dingen die schakelen tussen 4, 5 en 6 cells, om zo de snelheid te regelen. Zoals je al kan raden, dodelijk voor je accu. :P

Zo ken ik er nog e1n.....het verdraaien van je borstelbrug dmv een servo.

hallo

met die regelaars werd er inderdaad gevaren
niet dat ze cellen selecteerden maar packs
of wel in serie of wel parralel
dus voor je accu maat het geen moer uit of hij nu serieel of parralel belast word.
het ging redelijk goed maar nu zijn er gewoon betere (??????duurdere) regelaars die het ook doen (soms).
ze gaan wel sneller stuk maar je zo een 540 van in de jaren stilletjes trokken ook niet zoveel ampjes niet???

sportieve groeten raf
ps graupner verkoopt die nog denk ik

Hoi Raf,

Met cell celectors, of pack selectors zoals jij ze noemt, krijg je dat sommige cellen eerder leeg zijn dan anderen, en dat lijkt me toch niet echt ideaal varen. :P

En je laatste zin snap ik niet helemaal, over die 540 van in de jaren.

Graupner verkoopt inderdaad goedkope 3trap servo controllers, maar die gaan helaas maar tot 7.2v, en ik zoek iets voor 9.6v

Groetjes,
Sven

hallo sven

wat ik met die laatste zin wil bedoelen is.
dat de moderne electronische regelaars zo defect zijn voor je er erg in hebt.
er staat allemaal mooi op 150 amp kortstondig 200 amp maar als je ze dan aan een motortje hangt (480) dat 3.3 amp trekt (ik vaar op 3.300 nmh cellen 1 uur ) en ze gaan in de fik dan vraag ik mij soms wel eens af hoe ze aan die hoge ampere stromen komen die ze op die regelaars vermelden.
ik weet niet hoe jij aan het idee komt dat je cellen door zo een regelaar defect zouden geraken.
je moet twee packs aan sluiten op die switch
ofwel schakel je ze in serie (bv 2x5 cellen) en krijg je 12 volt
of wel schakel je ze paralel en krijg je 6 volt op je motor.
hoe je ook schakeld je gebruikt steeds je twee packs tegelijk .
dus ontlaad je ze ook alletwee tegelijk.
ik heb daar vroeger (als ik nog jong was) jaren mee gevaren en was daar zeer tevreden over
ik heb daar rode sanyo 1.2 cellen aan gehangen en ik heb die na al die jaren nog steeds en als ik die oplaad met de powerpeak dan geven die nogaltijd een mooie laadcurve en ik als ik zo ontlaad met 2 amp dan krijg ik daar toch nogaltijd 1 ampje uit wat een vaartijd geeft van 30 minuten.
niet slecht voor zulke oude cellen niet
en je moet weten dat wij vroeger laden met zo een weerstands kabeltje rechtstreeks op een 12 volt auto accu
als de cellen warm werden dan waren ze vol????????????
en die 540 is een mabuchi motor van toen (dat was DE race motor ).
zo dat was het .

sportieve groeten raf

euhm... ik weet niet wat jij doet met je regelaar hoor.... ik denk dat er dan water bij is gekomen of kortsluiting :?: wel zonde.... mooie regelaar 8)

Mabuchi540 DE racemotor? :D Echt? Ik heb hier 2 van die dingen liggen, en ik vind ze eigenlijk wel bezope zwaar voor modelbouw. ;)

2 packs is vervelend, maar schakelen tussen serieel en parralel moet wel kunnen denk ik.

En een speedo die gerate is op 150amp, die bij 3amp al et loodje legt, das gewoon fout. Die moet je gekocht hebben bij n zaak die gewoon botweg liegt, of dr is inderdaad een defect in de mosfets.

hallo

ja ik spreek zo van ongeveer 20 jaar terug
dan was er haast nog geen sprake van abs
die speedo was een V8 van graupner
die ik misbruikte in een jachtje met een 480 motor ook van graupner.
en nee die heeft geen water gekregen gewoon pfffffffffffft en gedaan
ik gebruik trouwens G4 kontakten dus verkeerd aan sluiten zit er ook niet in
ik heb die regelaar gebruikt omdat het bootje te klein was om een andere regelaar in te kunnen bouwen.

sportieve groeten raf

Back