Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Nou dat valt wel mee (of tegen?) ik moet (omdat ik van tekening bouw) ze vaak eerst opzoeken voor ik een bericht plaats :pc:

Andy

Ps wil je geen tuigage noem dan je schip een admiraliteiten model dan ben je met een romp en maststompjes klaar;)

Had ik eerder moeten weten :D:D:D
De pech is dat ik alles op zijn Engels wil doen en als ik ga vertalen kan ik net zo goed alles in het Chinees neer zetten.....
Maar ik leer het wel van jou Andy :D:D

Nog een tip voor de Prins Willem bouwers:
Ik laat de tekeningen van de Prins Willem in het boek van H.Ketting voor wat ze zijn, ze zijn eigenlijk ook te klein om goed te kunnen interpreteren. Ik gebruik de tekeningen van De Hollandse Tweedekker (Winter) en De Zeven Provinciën (G.C.Dik) om die van Corel te corrigeren.

Andy

En laat ik die nu net 4 weken geleden op de kop getikt hebben.:banana:G.C. Dik had ik al, dus ik bouw met een gerust hart verder.

dank u voor de TiP.:D

Nog een tip:

Het VOC- retourschip van H.N. Kamer uitg. De Bataafse leeuw ISBN 9-789067-073356

Een te weinig genoemd boek beschrijft de volledige tuigage inclusief alle belegpunten van de VOC schepen zoals de Batavia en de Prins Willem. Overzichtelijker en makkelijker bruikbaar voor de amateur. Echt een aanrader. (is ook hier en daar als PDF op internet te vinden)

Maar ook hier de waarschuwing kies voor een bron gebruik je meerdere bronnen naast elkaar de loop je vast!

Andy

Het kardeelblok lag keurig in de winkel op me te wachten en ondanks de warmte (34.8*C hier in de tuin) heb ik het toch maar gelijk op zijn plaats aangebracht.

Een foto van voren:
full

En omdat ik het niet laten kan ook maar een van de achterkant:
full

De bouw gaat weer verder zodra de temperatuur binnen in huis weer wat normale is.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Andy
Het VOC- retourschip van H.N. Kamer uitg. De Bataafse leeuw ISBN 9-789067-073356

Een te weinig genoemd boek beschrijft de volledige tuigage inclusief alle belegpunten van de VOC schepen zoals de Batavia en de Prins Willem. Overzichtelijker en makkelijker bruikbaar voor de amateur. Echt een aanrader. (is ook hier en daar als PDF op internet te vinden)

Zou je me een link kunnen sturen van zo'n pdf ?
Jan Zwart

Het is weer eens zover :rolleyes:
Ik ga weer slachtoffer worden van mijn eigen streven naar zo historisch correct mogelijk bouwen en de lat zo hoog mogelijk te leggen.
Nadat enkele deskundigen hun blik op mijn model hadden geworpen bleken er 2 dingen niet helemaal te kloppen:

full

Ik heb al mijn lopend want in crème uitgevoerd maar heb een foutje gemaakt bij touw 05 op de tekening. Op de meeste modellen loopt dit touw niet door blokken en is niet na te spannen, bij mij loopt het wel door blokken en is naspanbaar en had daarom wel crèmekleurig moeten zijn (en niet zwart zoals op de meeste modellen )
Goed opgemerkt Dick (Wappen v Hamburg)!

full

Dirk (Amazone) verbaasde zich over het kardeelblok dat Corel gebruikt om de ra van de grote steng te hijsen:
full

Na enig zoekwerk blijkt dat het kardeelblok op die plaats juist lijkt omdat het ook voorkomt op het model van de Hollandse Tweedekker maar ........ daar is het een 2 schijfs kardeelblok en geen 3 schijfs!
Goed opgemerkt Dirk!

Als de temperatuur weer wat normaler is (het is daar nu 27*C )weet ik wat mij te doen staat;)

Andy

Andy, dan ben ik daar ook de mist ingegaan, en zelfs op meer punten...

Ik ben er altijd van uit gegaan dat al het staande want donker van kleur is, inclusief de aanspanbare delen. Bij mij is dit alles donkerbruin.

Het lopende want waarmee ra's gehesen worden, zeilen gestreken etc. heb ik licht van kleur.

Wat is eigenlijk de achterliggende gedachte hierachter? Werd staand want geteerd omdat het weinig gebruikt werd?

Als ik het goed heb is geteerd touw te stug om soepel door de blokken te lopen dus kon het alleen toegepast worden op vaste delen van het tuigage. Maar zeker weten doe ik het niet. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het touw tussen de jufferblokken bij de batavia, dan zijn deze ook donker. Terwijl ik ze dan ongeteerd had verwacht. Maar da's dan misschien omdat die incidenteel opgespannen worden.

Als ik het goed heb is geteerd touw te stug om soepel door de blokken te lopen dus kon het alleen toegepast worden op vaste delen van het tuigage.
Correct.
Geteerd touw (waterdicht gemaakt), zeker als dat meerdere keren is gedaan, is niet meer te buigen en gaat dan ook niet meer de bocht om in blokken.

inderdaad, de buigbaarheid is de belangrijkste reden.

Soms zie je op Engels (oorlogen)schepen dat ook de weeflijnen in het staande want niet geteerd waren dit zou te maken hebben met het feit dat de Engelse zeelui verplicht op blote voeten moesten lopen om te voorkomen dat ze door gladde leren zolen op een nat dek zouden kunnen uitglijden. Op Hollandse schepen zie je dit nooit

Andy

nieuw kardeelblok gemaakt

Het zwarte touw van de talie op de loopstag (zie posting van 23 julie) is vervangen door crèmekleurig. (foto volgt later)

Ik ben vervolgens begonnen met het maken van een tweeschijfs kardeelblok uit een drieschiijfs kardeelblok:

full

Rechts het origineel en links het nieuwe met een oogje eraan conform de tekening van "De Hollandse Tweedekker"
Onderaan het blok dat aan de grote mars komt.

Andy

Ben bang dat mijn ogen dit gefriemel niet leuk vinden. moet maar weer eens naar de oogarts. Ziet re goed uit Andy groet Ton

Het is inderdaad een heel gefriemel Ton, maar als je het niet zien kan dan kun je het beter laten want je ziet het toch niet ;) en alleen Amazone (Dirk) en ik weten dat daar geen drieschijfsblik hoort.

Nu de temperaturen weer wat normaler zijn is er weer een dagje gebouwd:

full

Alle geplande touwen zijn aan de fokkenra aangebracht, aan de touwen van de fokkensteng ra wordt hard gewerkt.
De touwen worden voorlopig nog niet belegd op de nagelbanken maar alleen door het gaatje in de nagelbank gestoken tot de hele mast fokkenmast klaar is

full

Andy

Ps ik zag net dat ik twee touwtjes naar het verkeerde belegpunt laat lopen en daarom te kort heb afgeknipt opnieuw beginnen dus

je ziet het toch niet :wink: en alleen Amazone (Dirk) en ik weten dat daar geen drieschijfsblik hoort.

Maar nu weten we het allemaal Andy.;)
Verder maak je er 'n aardige pieren pot van.

lastige aanpassingen aan de tuigage

De fokkenmast is klaar:

full

Alle touwwerk is aangebracht en loopt naar de belegpunten zonder vastgezet te zijn, een mooi stukje spaghetti inderdaad.

Maar het ging niet zonder problemen:

full

Er brak (of schoot los?) een touwtje van de blinde ra.

En er moest een creatieve oplossing gevonden worden voor een probleem met de belegpunten van de geien:
Alvast mijn excuses voor de vele moeilijke woorden

De belegpunten van de geien van het voormarszeil (fokkensteng) touwnummer 660 en het voorbramzeil (fokkenbramsteng) touwnummer 690 heb ik op de tekeningen niet kunnen vinden, het lijkt dat Corel ze aan de scheenband van de marsen vast knoopt. Op de marsen waren door Corel geen belegpunten voor deze touwen voorzien en ik kan er nu ook niet meer bij om ze maken.
Historisch gezien lijkt het ook geen correcte beslissing.
- In Het VOC retourschip van Kamer eindigen deze 4 touwen nabij de voet van de fokkenmast.
- Op Eriks " How to: beleg latijn" worden de voorbram geien belegd op de fokkenmars en de voormars geien op een nagelbank achter de fokkenmast.

In dit model is dat onder het bakdek, in het bakdek zijn ook 4 touw openingen aanwezig (2 in het rooster en 2 daar net voor) die Corel niet gebruikt en lijkt het een logische keuze om daar oogbouten in te maken en de voormars geien daaraan vast te kopen om daarmee te simuleren dat ze door het dek heen lopen en op daaronder belegd zijn.
De voorbram geien zal ik proberen onder het onderste jufferblok aan een puttingijzer van de fokkenmars te knopen lukt dat niet dan zal ik ze net als de geien van het voormarszeil aan oogbouten op het bakdekvastmaken.
full

foto: het boren van de gaten voor de oogbouten in het bakdek.

Andy

Ps Prins Willem bouwers die het zich niet zo moeilijk willen maken kunnen gewoon de tekening van Corel volgen natuurlijk

Back