Printplaat / epoxy / opoxide plaat als constructiemateriaal

Hoi,

Onlangs moest ik een noodlanding maken. Deze verliep zoals wel vaker bij noodlandingen niet al te soepel met onderstaand afgebroken landingsgestel tot gevolg :oops: Verder geen schade, dat valt dus nog te overzien ;)

2008_0801_125846AA.jpg

Het gesneuvelde materiaal is een soort printplaat (1.4mm dik) en moet dus vervangen worden door een nieuw exemplaar, wat ik ook iets dikker wil maken (past beter bij mijn vliegtechniek :hammer:), 2 tot 3mm.
Voor de beeldvorming, wiel op foto heeft een diameter van 69mm, de velg 59mm.

Ik ben even gaan zoeken op internet, onderstaande heb ik gevonden bij Conrad. Dit zijn willekeurige voorbeelden, ik heb hierbij nog niet naar dikte of formaat gekeken:

Epoxy plaat 150x350x3,0mm (klik plaatje voor meer info)

Epoxide printplaat 100x160mm (klik plaatje voor meer info)

Bij Lindinger kom ik AIREX C70.75 platen tegen, (klik plaatje voor meer info)

of GFK-PLATTE (klik plaatje voor meer info)

Je voelt het al aankomen, ik heb een paar vragen:

• Heb ik hier allemaal verschillende materialen of alleen andere benamingen?
  • Welk materiaal is het beste voor zo'n dragende constructie?
  • Waar kan ik dat in Nederland krijgen en wat is de hier gebruikelijke naam voor het spul?
  • Alternatieven? (ik wil geen aluminium, staal of carbon gebruiken).
Ik hoor het graag...

Hallo Rob

Ik heb hier Novotex (Toni Clark) in 2 mm .

Is sterker als gewone Epoxy platen .

Als je de maten doorgeeft zaag Ik van mijn plaatje wel een stukje af .

Mvg Johan

printplaat bestaat uit glasvezelmatten met epoxy. Dit is dus hetzelfde als epoxyplaat. Alleen zit er bij printplaat nog een laag koper over, met soms nog een gevoelige UV-lichtlaag. Dit is nodig voor bij het etsen van printsporen. Hier zit vaak een blauwe beschermlaag op. (foto2)
Die koperlaag heb je helemaal niet nodig, want je hebt het alleen nodig voor een constructie.
Airex ken ik niet.
GFK-platte is hetzelfde als epoxyplaat.

Dus 1, 2 en 4 zijn praktisch hetzelfde. En lijkt me een prima materiaal voor jouw toepassing. Aan de foto te zien, is het het ook epoxyplaat/printplaat geweest wat gebroken is.

Anderzijds Rob, wat gaat er breken als je landingsgestel niet meer kan breken? Duitsers hebben er een leuke naam voor 'Sollbruchstelle'.

Heren, bedankt voor het meedenken!

Het etsen ken ik, heb ik ergens laaang geleden ook nog eens gedaan :mrgreen:
Ik had niet gezien dat die tweede hiervoor geschikt was :oops: Inderdaad, ik heb geen koper nodig...

Ik weet wat je wilt zeggen Ron, maar voor m'n gevoel zijn ze te slapjes en mag het "wat meer hebben".
De poten van het toestel zijn intact gebleven, alleen wiel is eronderuit gebroken, gevolg dat poot kan happen. Met wiel heb je nog kans dat ie door blijft rollen over ergens overheen schiet als het een keer te hard gaat.
Blijft de vraag wat er beter is :rolleyes: , ik ga deze ronde op m'n gevoel af.

Hallo Rob

Mvg Johan

Super! Mooi aanbod Johan :proost:
Dan is m'n probleem direct opgelost. Ik heb ongeveer 16x27mm per pootje nodig. Ik wil ze beide vervangen zodat links en rechts gelijk zijn. Een stukkie van pak 'm beet 30x35mm ofzo is dus al voldoende.

Ik zal je een PBtje sturen, als je me dan even laat weten wat de kosten zijn staat ie binnenkort weer op z'n pootjes :yes:

Anderzijds Rob, wat gaat er breken als je landingsgestel niet meer kan breken? Duitsers hebben er een leuke naam voor 'Sollbruchstelle'.

Maar de Sollbruchstelle moet wel op de goede plaats zitten .
En als ze te snel breken is ook niet goed .

Breek boutjes in de vleugel is een goed voorbeeld . ;)

Mvg Johan

AIREX C70.75 is geen epoxi plaat maar PVC schuim van 70 Kg/kuub om sandwich onderdelen mee te maken.

Hmm, dan zou die dus compleet ongeschikt zijn.
Kende het materiaal niet, thanks :D

Inmiddels contact gehad met Johan, komt in orde! :cool:

soms kun je wat geluk hebben en spul gebruiken uit (ode) printplaten. Huidige zijn te dun of zelfs geen glasvezel.
Wat rondkijken en spulletjes verzamelen of overschotjes vragen hier en daar helpt vaak.
Resultaat eens tonen ook!

Had ik gedaan, had zelfs nog wat liggen. Helaas zitten daar vaak (zo ook bij plaatjes die ik had liggen) gaten in. Wil een stukkie zonder gaten 8)

Maar ik ben inmiddels dus geholpen :D

Weer op z'n pootjes...

Hallo Rob

Mvg Johan

En zo is het geregeld :thumbsup:

Maandag moest ik toch in Nistelrode zijn, meteen even doorgereden naar Johan. Sjonge jonge wat een verzameling vliegtuigen zeg :D Veeeel geouwehoer later pas weer richting huis, ik zou bijna het plaatje vergeten :rolleyes:

Goed, het maken stelde niet veel voor, gaatjes boren, overtrekken, uitzagen en even met de vijl er langs.

Hier de nieuwe plaatjes, een fractie dikker dan de originele dus.
2008_0806_215902AA.jpg

En het toestel staat weer op z'n pootjes :cool:
2008_0806_221557AA.jpg

Bedankt voor de reacties en Johan bedankt voor het plaatje! :celebrate:

Back