Printplaat strippen

• Topicstarter Topicstarter marvin
  • Startdatum Startdatum
M

marvin

Guest
Ik heb net van school 2 E.C.U's mee genomen (computer van de auto). Om er een onder en boven plaat voor m'n M18 van te maken, maar als ik ze met de verfbrander kaal maak, word de plaat zwart, en ik wil hem juist groen houden, met die sporen erop. En solderen duurd veeeel te lang :cry:

Hoe krijg ik het er snel af?

Het koper kun je wegetsen (oplossen) met/in etsmiddel. Bij doe-het-zelf electronica zaken te verkrijgen. Voorzichtig, gemeen spul voor kleding, huid en ogen. Echter, het groen is een soort lak die de printbanen beschermd, die moet je verwijderen om het koper weg te kunnen etsen.

marvin zei:
..en ik wil hem juist groen houden, met die sporen erop.

Precies, ik snap het ook niet helemaal. Het enige wat je moet doen is de plaat kaal maken en de soldeer 'bolletjes' eraf solderen en afzuigen met zo'n (weet niet hoe het heet) apparaatje wat soldeer kan zuigen....

Als je de sporen eraf wilt hebben ben ik bang dat dat niet gaat lukken zonder je plaat te slopen

Groeten, Thomas

Was meer gericht op Ron's bericht. ;)

Als je de plaat kaal wilt hebben, moet je gewoon een dremel gebruiken. Heeft Niels ook gedaan zie:
Eigenbouw frame voor hornet rotorkop bouwverslag...
afb2748.jpg

Snelle manier :) Met een tang alle onderdelen eraf trekken dan met een vijl alle uitstekende delen afvijlen. :)

Ik denk dat het niet veel gaat worden.
Immers het uiterlijk staat hier voorop en de print is zo beschadigt.

Ik denk dat je de beste kans maakt om met een klein/scherp tangetje alle onderdelen er eerst af te knippen (Auw-zonde :cry: ) en dan voorzichtig de losse pootjes er uit te solderen.
Denk er om dat je niet steeds op dezelfde plaats soldeert zodat de print kan afkoelen.

Mooiste oplossing?
Gewoon een print ontwerpen op de afmeting van de wagen en deze laten maken.

Tis al gelukt, de kant met de sporen is nog helemaal gaaf, de andere kant met alle code's enzo erop, ga ik toch maar afschuren, dus daar heb ik de verf afstripper op gezet, en met een tang alles eraf getrokken :lol:

Epoxy platen zijn ook zonder onderdelen,sporen enz te verkrijgen.

Bij een dump vaak per kilo, en kost niet veel.

Rob

idd gwoon een printje van half bij een halve meter kopen bij een dump handel doe ik ook voor school (kan ook kleiner)

mvg tom

Rob Keij zei:
Epoxy platen zijn ook zonder onderdelen,sporen enz te verkrijgen.

Bij een dump vaak per kilo, en kost niet veel.

Rob

Waar kun je zo'n dump vinden?

dag medevliegers

ik heb hetzelfde voorval zie foto
dit is een LED strip met een witte laklaag,
onder deze laklaag zitten de koporen geleidingsbaantjes...

ik heb deze laklaag proberen te verwijderen met thinner, schuren met een dremel.., alcohol, verwarmen met een kleine mini lasbrander......... allemaal niet zo eenvoudig......

iemand nog ervaringen om deze goed hechtende laklaag te verwijderen? verfafbijt produkt ?

groeten,
steffe

Bijlagen

• IMG_20200308_153215.jpg
    IMG_20200308_153215.jpg
    201,9 KB · Weergaven: 297
Je kan aceton of mek proberen maar die stoffen kunnen mogelijk ook de led's aantasten. Die coating is vaak op epoxy basis soms op polyurethaan basis.
Alcohol is een schoonmaakmiddel wat in de electronica veel wordt gebruikt. De coating is daar goed tegen bestand dus daarmee zal het niet lukken.

ik heb hetzelfde voorval zie foto
dit is een LED strip met een witte laklaag,
onder deze laklaag zitten de koporen geleidingsbaantjes...
Even een heel andere vraag, wat is de reden dat je die laklaag er vanaf wilt halen?
Dit kun je meestal alleen maar mechanisch verwijderen (afschrapen of schuren).

dit is een lange led strip met 60 leds, (120 cm) met diverse verdeel banen
ik wil op diverse verdeelbanen een aftakking maken
ik heb niet veel zin om met een dremel te schuren....
het is eenvoudiger om de laklaag op te lossen
volgende week heb ik al een bus met methyl ethyl ketone = MEK....
ik zal dan de ervaringen verder delen

groeten
steffe

Back