printplaat

• Topicstarter Topicstarter rdriesse
  • Startdatum Startdatum
R

rdriesse

Guest
Hallo even een vraagje, welke kant en klare printplaat kan ik het beste kopen bij conrad, als ik zelf printplaatjes wil maken. zowel met IC en zonder IC.

Met of zonder een ic is om het even he.
En ik begrijp niet wat je bedoeld moet je het zelf etsen .
Of bedoel je die gaatjes printplaat?????

op een of andere manier kom ik daar niet op ,maar de plaatjes met die banen aan de achterkant, zijn de makkelijkste
de zogenaamde expirimenteerplaten

Het ligt eraan wat je wil en waar je voorkeur naar uitgaat. Ik ga ervan uit dat je de experimenteerprintjes moet hebben, dus niet om zelf te etsen.
Zo moet je je al afvragen of je componenten langs twee zijden wil bestukken, in dat geval moet je ook langs twee kanten koper hebben.
Verder kan je kiezen welke layout je nodig hebt. Er zijn boards die eilandjes voorzien om ICs op te monteren en die bepaalde traces hebben om een voeding op te zetten. Als je daarentegen iets zo compact mogelijk wil hebben kan je best naar de enkele eilandjes gaan en zelf alle verbindingen leggen. Veel gaat uit van persoonlijke voorkeur en je moet dus al eens geprobeerd hebben om het te weten.
Zoek bvb eens op nummer 52 41 40-89 (links werken niet naar de conrad site). Daarmee kan je al een eindje verder.

527696_BB_02_FB.EPS.jpg

TIP: maak je eilandjes voor het solderen goed zuiver, dat soldeert een stuk makkelijker...

Grtz,
Maarten

Ik heb liever vierkante, juist vanwege die bruggen. Zo kan je dikke sporen trekken voor hoge stromen. Met IC's heb ik de lichte voorkeur voor 3 gaatjes per eiland.
Voor de meest compacte schakelingen 1 gat per eiland, ronde eilandjes.
Maar goed, de een houd van bananenmilkshake en de andere van chocolade enz enz.

Groetjes,

Ton.

Back