probeersel...

Discussie in 'F5J' gestart door kristof 1, 4 okt 2012.

  1. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    [​IMG] hi,

    ik ga nog wat proberen in elkaar te knutselen om 20 october aanstaande mee te komen vliegen...

    de rompmal is gefreesd , nuja enkel de pod , de staartbuis word van een dlg romp genomen , de vleugel word tevens opgebouwd uit een dlg vleugel , de dlg vleugelhelften zullen als vleugeltippen gebruikt worden en er word een middenstuk zonder dihedral tussengezet , span word 2480mm met een AR van 20.

    benieuwd wat het gaat worden...

    vraagje is er een voorbereidingstijd voor de ronde gevlogen word? om thermiek te kunnen zoeken?

    -kristof-
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. F5J

    F5J

    Lid geworden:
    2 okt 2012
    Berichten:
    6
    Als eerste een leuk initiatief ben benieuwd deze is ook zo'n idee Daidalos 200 als hij het ook zo goed doe ben ik je eerste klant.
    Gezien je XXlite zal het aan de kwaliteit niet liggen.

    Je werktijd is 10 minuten ofwel op het signaal van de organisatie ( startsein)
    is het de bedoeling dat je je model per electro motor omhoog brengt.
    De maximale looptijd van de motor is 30 sec daarna stopt de logger je motor
    daarna is het de zaak om de rest van de tien minuten vol te vliegen en dus naar thermiek te zoeken hier voor.
    Op het eind signaal moet je op de grond staan liefst op de stip.

    De voorbereiding voor de ronde is er niet echt we starten als iedereen klaar is daarom gaat het er relax aan toe.
     
  3. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi,

    de regels zijn me ondertussen wel duidelijk maar ik vroeg me af of er een voorbereidingstijd was , het zou namelijk een erg groot verschil maken mocht je eerst bv. 3minuten krijgen om ergens thermiek te gaan zoeken(laag bij de grond) en er zo tijdens de taak gebruik van maken .

    als ik het goed begrijp mag je wel met de motor "spelen" daarmee bedoel ik op 1/4 motor licht stijgen en als je na 20sec niks gevonden hebt ff wat hoger zetten door vol gas te geven, dit alles zonder de motor gestopt te hebben uiteraard
     
  4. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Dat zo kunnen wat ik bijvoorbeeld afgelopen zaterdag deed was eerst een stuk stijgen dat vooruit vliegen naar de plek waar ik dacht dat thermiek zat en daarna weer hoogte winnen ( beroemde Z strategie) http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/RCSD-2012/RCSD-2012-10.pdf ( pagina 10).

    Het is namelijk moeilijk om met een lopende motor thermiek te registreren en je kunt je motor maar 1 x aan zetten zet je hem op 10 seconden uit das pech dus ja spelen met motor mag.
     
  5. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    heb er geen ervaring mee dus spreek me tegen als ik mis ben maar kan met een traaglopende motor geen thermiek aangevoeld worden als je de kist gewoon laat rechtdoor vliegen?

    dus je kan gaan naar waar je denkt dat iets zit , als je bv na 7sec op die plek bent zet je de motor op 1/8 zweeft rustig en kijk of je iets vind indien ja , motor af en uitdraaien en indien nee hoger klimmen of toch motor uit en op aanwijzingen van jou coach gaan naar waar je wel moet zijn.

    word er eigelijk gecoached ? of is die helper enkel iemand die de tijd opneemt?

    dan kan het toch belangrijk zijn een sterke motor te hebben om op 20-30 meter te blijven zoeken en indien je niets vind op 2 of 3 sec naar 190 meter te knallen.

    -kristof-
     
  6. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Als eerste ik weet niet wat collega tijd waarnemers doen ik coach wel.

    je motor zou wel heel laag in toeren moeten lopen om thermiek te signaleren en dan denk ik dat de thermiek ook nog wel redelijk moet zijn.

    Wat motor vermogen betreft verschillen de meningen maar ik heb afgelopen weekend in mijn ogen de boot gemist door dat ik met de prop keuze de boot gemist heb. Ik had een 11x4 erop waarmee ik weet dat ik in 30 seconden op 209 meter kom. Echter door de wind en de ver weg gelegen thermiek gebieden kwam ik door het ver weg vliegen te laag uit. Ik heb na drie ronden de prop gewisseld en dat scheelde.

    In het stukje in http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/RCSD-2012/RCSD-2012-10.pdf staat ook eigenlijk dat je best wel wat vermogen aan boord mag hebben om de Z strategie uit te voeren zelfs een verstelbare prop kan daarbij helpen.

    Ik ga zelf nu mijn motor vervangen van 500 watt voor een 700 watt om eventueel verder weg te kunnen vliegen ook heb ik een verstelbare prop in bestelling. Ik ben nu wel van overtuigd dat dit wel heel makkelijk is dan maar trainen op de hoogte.
     
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Goed bezig Kristof ;) dat word een mooie kist, kan niet anders. (XXL medium F5J) :D

    Ik ben als alles goed gaat ook in Oudenbosch.

    Lyckele

    Ps weet je al wat je als setup wilt gebruiken?
     
  8. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi,

    wat bepaald de einddcore? zijn er schraprondes?
     
  9. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Een prachtig project Kristof. Wel gericht op lichtweer omstandigheden.

    Als er meer dan vijf ronden gevlogen worden kan er worden geschrapt. Dat gebeurt automatisch binnen het computerprogramma
     
  10. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    De eindscore wordt bepaald door de start hoogte onder de 200 meter 0,5 punt aftrek en boven de 200 meter 3 punt daarnaast geld de vliegtijd en de doellanding. en zoals Frans al vermeld is er vanaf ronde 5 een scrap
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kristof, komt je vader niet mee?
    Dan kan hij je coachen, hoewel het aanvliegen voor de landing anders is dan F5B, wij vliegen meestal een circuit, dat gaat lastig in F5J denk ik omdat er veel modellen tegelijk landen.
    Thermiek zoeken met motor aan kan wel maar je moet je model goed kennen, wat in jouw geval nog niet het geval zal zijn.
    Het is dus de lucht lezen tijdens de wedstrijd en de omgeving alvast bekijken op Google Earth.

    Moet je nu nog dat model lamineren?
    Dat is echt op het laatste moment!
    Je hoeft niet te licht te bouwen, het zal wel redelijk waaien.


    Grts Gert-Jan
     
  12. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi gert jan,

    de vleugelsmal(middenstuk) is net gefreesd volgende week polijsten en dan nog kernen frezen ...ik ga een xxlite uitelkaar halen en als vleugeltippen gebruiken , middenstuik=960mm+2tippen van 720mm,
    wat ik met de staartdelen ga doen weet ik nog , met men dlg kielvlak lukt het wel maar ik heb een passend stabilo nodig.

    ik heb een 50gr buitenloper en 20a esc , ga er een 4s lipo opzetten , prop?9x5?

    wortelkoorde =135mm gebruikte profielen zijn allemaal<dan 6% , veel gewicht heb ik niet nodig om aardig door te steken , ik gok op 450-500gr vlieggewicht uit te komen , kan best dat met wat ballast hij lekkerder gaat vliegen
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kan je als stabilo niet een stabilo van een Avionik nemen?
    Dat scheelt je weer werk.
    Maak in het middenstuk van de vleugel meteen een ballastkamer, dan zit dat er alvast in.

    GJ
     
  14. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    ballastkamer komt in de romp(zie mal , luikje onderaan de romp)

    avionik stabilo is niet groter dan van men dlg ...ik moet iets van een 3.2dm² hebben , ik vind wel een oplossing .

    heel de kist word een experiment , ben echt benieuw of het vliegt...(hoe het vliegt)

    -kristof-
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ballastkamer in de romp, OK, kan ook.
    Ik denk alleen dan wel dat je de vleugelbevestiging dan zwaarder gaat belasten, net als de ligger, hoewel dat in F5J niet zo mee zal spelen.
    Zelf zou ik denken aan ballast aan de buitenzijden van het middendeel, dan word je rolmoment ook wat trager en wordt het model dus rustiger te sturen.
    Maar ik heb er gelukkig ook geen verstand van, het is bij mij altijd trial and error.

    Ik heb wel een Surprise 16 stabilo voor je, die is 2,6 dm2
    Koorde is 9 cm, span 34 cm

    GJ
     
  16. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    gert-jan,

    ik heb zelf een stabilo van 2.3dm² , ik denk er voorlopig uit 2 zulke 1te maken van 2.7+ mijn stabilo's wegen 7gram ...

    vanuit dlg stanpunt heb ik geleerd dat gecentreerde massa het bochtgedrag erg ten goede komt , ik probeer dan ook dit te bewerkstelligen in dit project.(bij dlg komt dit bij het lanceren ook nog eens erg van pas)

    ik had zelfs al gedacht aan 2 vleugels te bouwen , tegen(20oct zal dit niet lukken) maar 1 (iets kleinere eventueel ) vlakkere vleugel voor waneer er meer wind is .
    de andere met dubbele knik waarvan de uiterste tip een behoorlijke knik heeft , om het thermieken te vergemakkelijken , zo'n vleugel steekt wel minder door de wind .

    -kristof-
     
  17. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi ,

    ik heb alle stukken bij elkaar , behalve het kielvlak , daar ben ik nog niet uit wat ik ga maken , hier zijn wat foto's , slank hé?
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Sweet!!!! een F5J xxlite........
    Ga je het redden denk je voor volgende week?
    En de staartboom? of is die er nog niet ivm je kielvlak.

    Kijk eens bij de Pike perfection., miss een idee?
    [​IMG]
     
  19. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847

    lyckele , voorlopig de helios staartbuis en kielvlak , ik heb alleen een groter stabilo nodig ...
     
  20. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi,

    zo , klaar , morgen invliegen.

    hij is ietwat aan de zware kant (570gram) , ik had op 500 gemikt , maargoed we zullen wel zien hoe hij vliegt .

    er zit een 4s 850mah lipo in 780kv motor en een 9x6prop, volgas moet hij wel goed klimmen denk ik.

    tot zaterdag!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina