probleem aansturing

heey mensen,

ik heb even een vraagje over de aansturing van mijn richtingroer van de blaster..
ik wil graag single pull maar nu kan ik mijn veertje niet kwijt.
hier een paar foto's om mischien een beetje duidelijkheid erbij te hebben:

aansturing met veertje voor het hoogteroer.

aansturing richtingroer met dyneemalijn.

achteraanzicht op het richtingroer, het veertje moet aan de rechterzijde vastkomen.

als iemand mij zou kunnen helpen zou dat super zijn.

bvd niels

Niels,

With all respect..... dat hoogteroerveertje zou ik er snel weer ag halen. Ik zal zo even een fototje posten hoe het veel simpeler en netter kan op de Blaster.
Om het richtingsroer te voorzien van een torsieveertje is lastig.
Als ik het goed zie zie ik dat je aan beide kanten een roerhevel hebt. De aansturing (pull) moet als je rechts bent links gebeuren. Dus aan de andere kant als waar je de werpstift hebt zitten. Op de andere kant kun je dan een elastiekje gebruiken ipv een veertje.
Foto volgt

Het duurde even maar hier dan de foto's
Op deze eerste foto is te zien hoe het veertje van 0,3mm staal onder het pendelroer zit. Het is moeilijk in beeld te brengen en om het in twee zinnen te vertellen ook.
Op de tweede foto zie je hoe het veertje gebogen moet worden.

Bij punt 1 zie je dat het "haakje" achter de V-mount haakt. Bij punt 2 is het veertje met wat garen en CA vastgezet aan de V-mount.
Dat is eigenlijk alles.

Voor het richtingsroer is een elastiekje simpel te bevestigen tussen rudder en romp. Elastiekje trekt rudder naar links, aan de andere kant zit de pull draad. Let op!!! Elastiekje links als je rechtshandig bent!!

normal_IMG_0056%20%28Medium%29kopie.jpg

normal_IMG_0057%20%28Medium%29.JPG

heey allemaal,

ik heb nog even een vraag over de aansturing van mijn aileron van de blaster.
ik vlieg hem nu met 2 dymond d47 servo's op de aileron. maar zoals jullie mischien wel gemerkt hebben flutteren de ailerons af en toe als een gek bij het gooien.
nu wil ik er eigenlijk wat sterkere servo's inzetten maar welke servo's zijn hier beter geschikt voor?
ikzelf dacht aan de dymond D60.
alvast bedankt,

gr niels

Ik gebruik D 60 op de ailerons op mijn Twister, maar ik weet toevallig dat een aantal mensen D47 op de ailerons hebben (turbo's) en die hebben er geen problemen mee. Misschien moet je je aansturing wat aanpassen. Te veel speling of te lange servo hevels kunnen flutteren bevorderen.

allrounder_w.l.c. zei:
zouden aluminium servoheveltjes ook kunnen helpen tegen het flutteren? want ik kan de heveltjes niet nog verder inkorten.
Ik denk niet dat dat het probleem is. Zet je de ailerons wel omhoog of Neutraal tijdens het gooien? Zijn de ailerons wel stijf genoeg?
Hele slappe ailerons worden vaak bij de vleugeltip vast getaped om flutteren te voorkomen. Misschien dat zwaardere servo's helpen.

het zijn wel redelijk grote flaps. ik denk dat ik toch maar eens iets sterkere servo's in de vleugel doe. bij het gooien zet ik de ailerons trouwens iets omhoog. als je in arnhem nog komt, kun je dan mischien eens kijken wat er niet helemaal goed kan zijn aan de flaps?
dankje :)

gr niels

Back