Probleem accu's worden loei heet.

Wie kan mij helpen?

Ik heb been Carson Schattenjager (Brushless auto +/- 7,5 KG). Deze auto is voorzien van een Feigao 7XL motor + BK Warrior 9920 regelaar. De accu’s die ik gebruik 2x 7 cells 4.500 mAh worden hierbij loei heet. Hoe kan ik dit oplossen en wat doe ik verkeert?
Accu’s te zwak?
Motor te laag gewikkeld?

Ik hoor graag van jullie.

Als een accu tijdens het ontladen (erg) heet wordt, is er sprake van een veel te hoge ontlaadstroom. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals spanning te hoog voor de gebruikte motor, motor vraagt meer stroom dan pakket kan leveren.

Yep, van je motor wordt nu waarschijnlijk teveel gevraagd. Als je je pinion een tandje kleiner neemt (of mischien twee) dan ontlast je de motor meer doordat je overbrengingsverhouding dan een stuk gunstiger wordt. Je levert dan iets aan topsnelheid in maar krijgt dat weer terug in je acceleratie. Eventueel kan je ook je spur een paar tanden groter maken.

Worden alleen je accu's heet of de regelaar en de motor ook? Je moet van alledrie even de temperatuur in de gaten houden. Dan kan je beoordelen waar je het moet zoeken.

edit: van een andere site onderstaande info gepikt. Is wel in 2006 geschreven dus misschien hier en daar verouderd.

Although not always true, a rule of thumb is:
Hot motor, cool controller, cool batteries = undergeared
Cool motor, hot controller, hot batteries = overgeared
Warm motor, warm controller, warm batteries = happy components

Hot, warm, and cool vary as well, so here's another general rule:
Hot for a motor = generally over 160F (71C)
Hot for a controller = generally over 150F (66C)(or "thermal" range for the controller)
Hot for batteries = generally over 150F (66C) for nimh, 130F (54C) for lipo
Warm for a motor = generally 100F (38C) through 150F (66C)
Warm for a controller = generally 100F (38C) through 130F (54C)
Warm for batteries = generally 100F (38C) through 130F (54C) for nimh, ambient temp through 120F (49C) for lipo
Cool for all components = generally ambient temp and up to 10 degrees F (5.6C) more

The reasons the above are not always true are numerous, but may include:
Sticky drivetrain - will put un-necessary strain on electronics whether geared correctly or not.
Poor quality batteries - batteries will heat up regardless of gearing.
Wrong motor for the application - will put un-necessary strain on electronics whether geared correctly or not.
Wrong controller for the application - will put un-necessary strain on electronics whether geared correctly or not.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie snelle reacties!! hier kan ik wat mee.

De regelaar en motor worden niet heet, maar moeten wel gekoeld worden door een fan.

Ik zat al te twijfelen om iets kleinere on road wielen te kopen met slicks en dit ga ik dan toch maar doen. Qua omtrek ga ik dan van 14,5 cm naar 12 cm. Verder moet ik nog twee 8 cells (i.p.v. 7) accu’s binnen krijgen, dus ik ben benieuwd naar het resultaat.

Als zowel de regelaar als de motor koel blijven dan zit het probleem in het te leveren vermogen van je accu's.

Accu's met 8 cellen hebben een hogere spanning dan die met 7 cellen (9,6 Volt tegen 8,4 Volt). Een hogere spanning zorgt voor een (veel) hogere stroom, wat de warmte-ontwikkeling bevorderd.

Motorstroom loopt op met kwadraat van spanning. Als spanning verdubbelt, wil stroom verviervoudigen. Als je van 7 naar 8 cellen gaat, neemt spanning toe met factor 8/7 (=1,14). Stroom wil dan toenemen met factor (8/7)² = 1,3, een toename van 30%!

Laatst bewerkt:
hallo allemaal

bekend probleem dat uccu´s heet worden.

op hoeveel ampare laad jeje accu op ?

als dat te veel is dan overbalast jeje accu

ik heb een robbe super multi charcher. dat is echt een top ding. je kunt alles zien. en instellen. idiaal. om aan te raden.

Ik maak gebruik van een Graupner Ultramat 14 en laad met 4,5 amp. (1C).
Volgens mij oké, want de accu's worden niet heet, maar netjes warm tijdens het laden.

De kleinere wielen (slicks) zitten er nu op. Zojuist even gereden en het ziet eruit dat dit precies goed is. Alles werd wel warm, maar zeker niet heet.

Bedankt.

Back